Gå til innhold
Arkivverket
Wenche  Oddny Abeltun Tarberg

Rasmus Antoniusson Osdal ?

Recommended Posts

Er det noen som vet hvordan eg kan finne mer ut om Rasmus Antoniusson Osdal ? vet han er født i Raudmel,Hornidal og døde 18.05.1738 (dette kan vere datoen for skifte?) I Volda ,han var gift med Berte Ottarsdatter Brenne f.før 18.05.1733 Osedalen,Volda ..

men eg vet ikke hvordan eg skal fine ut mere om Rasmus,er det noen som kan hjelpe meg ???

På forhånd takk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Morten I.
Her er skiftet etter Rasmus Antoniussen og hustruen Britte Ottesdatter 18.05.1733. Begge var altså døde før den tid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Morten I.

Ved manntallet 1701 er det tre oppsittere på Osdal (Ousdall). Den ene av disse er Otthe, som er oppgitt å være 65 år gammel. Ingen sønner er oppført (døtrene ble som kjent ikke ført i manntallet 1701). Denne Otthe er kanskje Britte/Berte Ottesdatters far?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Morten I.
Her er skiftet etter Stephen Antonsen Røddemeell. Det fremkommer i skiftet at barnas formyndere blir deres farbror "Rasmus Osdahl boende paa Sundmør".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Morten

Det stemmer denne Ottar Eriksson som du fant er Bertes far som er født 1634.

Da det gjelder Rasmus må hans foreldre kansje godt vekk tidlig siden det var formyndere inni bildet.

Takker for hjelpen verfall,kan ikke helt si at ej klarte og tyde lenken edu la med ,selv om ej forstørret det,er desverre ikke så flink og tyde alle slike gamle skrifter enda ,

Mvh

Wenche

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Morten I.

Slik jeg leser skiftet 18.05.1733 etter Rasmus og Britte etterlot de seg følgende barn:

• Antonius, 23 år
  • Klemet, 8 år
  • Niels, 5 år
  • Stephen, 2 år
  • Anne, 20 år
  • Lisabeth, 13 år
  • Ingebor, 11 år

Boets verdi var taksert til drøyt 50 riksdaler, mens gjelden var på noe over 86 riksdaler. Det ble derfor ikke noe igjen til deling på de syv barna. Blant eiendelene i boet nevnes (en del av?) eiendommen Osdahl (av skyld 2 marklaug?), der det henvises til et skjøte datert 16.2.1718.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for tydingen ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive