Gå til innhold
Arkivverket

Knut Nilsen Gran, Toten, f 1734 - hvem er foreldrene?


Sissel Johnsen
 Del

Recommended Posts

Jeg har lagt dette spørsmålet inn i forumet for Gjøvik og Toten slktshistorielag, men der er det heller laber aktivitet for tida. Håper derfor at jeg kan få noen tips her. 

Knut Nilsen Gran blir døpt 15.aug 1734. Foreldre er oppgitt å være Niels Gran og Gunild Halvorsdatter. Er denne Nils identisk med Nils Christensen, sønn av Christen Andersen Ingensteds? Og hvem er morens foreldre? Finne det kilder som kan være til hjelp?

https://digitalarkivet.no/view/255/pd00000009418582

Håper på hjelp.

Sissel Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Christensen Gran f. ca. 1686 begravet 14.1.1772. Gunhild Halvorsdatter f. ca. 1691 begravet 16.8.1766, uten bosted.

 

I denne udaterte militærrullen for Toten fra ca. 1716 finner vi under garden Rognstad husmann Christen Ingensteds 50 år med eldste sønn Nils Christensen 27 år: https://media.digitalarkivet.no/view/13184/13 To av sønnene til Christen finner vi igjen i skifteprotokollen, i skiftet etter Anders Christensen Ingensteds 1747 https://media.digitalarkivet.no/view/25271/413 sies det at hans bror var Lars lille Enge (formynder for barna). Jeg sjekket skiftet i 1747 for å se om Nils Gran kunne være nevnt som slektning til barna men han er ikke nevnt der.

 

Sjekket også kirkebøkene for å se om jeg fant en Nils Christensen gift etter 1716, men den eneste med dette navnet som jeg kan finne er han som gifter seg i 1718 med Gunhild Halvorsdatter Gran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Terje Tandsether skrev:

Nils Christensen Gran f. ca. 1686 begravet 14.1.1772. Gunhild Halvorsdatter f. ca. 1691 begravet 16.8.1766, uten bosted.

 

I denne udaterte militærrullen for Toten fra ca. 1716 finner vi under garden Rognstad husmann Christen Ingensteds 50 år med eldste sønn Nils Christensen 27 år: https://media.digitalarkivet.no/view/13184/13 To av sønnene til Christen finner vi igjen i skifteprotokollen, i skiftet etter Anders Christensen Ingensteds 1747 https://media.digitalarkivet.no/view/25271/413 sies det at hans bror var Lars lille Enge (formynder for barna). Jeg sjekket skiftet i 1747 for å se om Nils Gran kunne være nevnt som slektning til barna men han er ikke nevnt der.

 

Sjekket også kirkebøkene for å se om jeg fant en Nils Christensen gift etter 1716, men den eneste med dette navnet som jeg kan finne er han som gifter seg i 1718 med Gunhild Halvorsdatter Gran.

Terje - konkluderer du med dette at Nils Christoffersen må være feilskrift og at det er Nils Christensen som er ment på skiftekortet? Finnes det eventuelt en Christoffer med sønn Nils fra samme periode som kan utredes?

Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er ikke tvil om at han het Nils Christensen og at det er feil farsnavn på skiftekortet (og i skiftet). Det er to Nils på Gran som har barn til dåpen i samme periode, og for å skille dem har presten brukt farsnavnet deres i kirkeboka - Nils Nilsen og Nils Christensen.

 

I rullen fra ca. 1716 ser vi at Christen Ingensteds hadde sønnene Nils Christensen 27 år, Anders Christensen 24 år, Lars Christensen 18 år, Knut Christensen 14 år og Jørgen Christensen 12 år. Når jeg sjekker faddere ved dåp så finner jeg følgende:

 

Nils Christensen Grans datter Kari døpt 1721. Fadder Jørgen Christensen Gran.

 

Nils Christensen Grans datter Kari døpt 1724. Faddere Christen Ingensteds, Knut Christensen Gran og Margrete Ingensteds.

 

Nils Christensen Grans sønn Anders døpt 1729. Fadder Anders Valle.

 

Anders Christensen Valles datter Catrine døpt 1730. Fadder Gunhild Gran. (Anders Christensen Valle er den samme som Anders Christensen Ingensteds, skifte 1747 med datter Catrine 17 år).

 

Nils Grans datter Marte døpt 1731. Faddere Anders Valle og Jørgen Ingensteds.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.6.2017 den 20.56, Terje Tandsether skrev:

Ja det er ikke tvil om at han het Nils Christensen og at det er feil farsnavn på skiftekortet (og i skiftet). Det er to Nils på Gran som har barn til dåpen i samme periode, og for å skille dem har presten brukt farsnavnet deres i kirkeboka - Nils Nilsen og Nils Christensen.

 

I rullen fra ca. 1716 ser vi at Christen Ingensteds hadde sønnene Nils Christensen 27 år, Anders Christensen 24 år, Lars Christensen 18 år, Knut Christensen 14 år og Jørgen Christensen 12 år. Når jeg sjekker faddere ved dåp så finner jeg følgende:

 

Nils Christensen Grans datter Kari døpt 1721. Fadder Jørgen Christensen Gran.

 

Nils Christensen Grans datter Kari døpt 1724. Faddere Christen Ingensteds, Knut Christensen Gran og Margrete Ingensteds.

 

Nils Christensen Grans sønn Anders døpt 1729. Fadder Anders Valle.

 

Anders Christensen Valles datter Catrine døpt 1730. Fadder Gunhild Gran. (Anders Christensen Valle er den samme som Anders Christensen Ingensteds, skifte 1747 med datter Catrine 17 år).

 

Nils Grans datter Marte døpt 1731. Faddere Anders Valle og Jørgen Ingensteds.

 

 

 

 

Hei igjen Terje! Tusen takk for at du er så hjelpsom! Beklager at jeg ikke har fått svart deg før, har hatt meg noe små ferieturer, Alle disse fadderkombinasjonene bør vel være gode nok bevis for at vi har med Christen Ingensteds sønn å gjøre her. Det kan nok hende jeg kommer tilbake med flere spørsmål når jeg får sett litt mer på dette.

Hilsen Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.