Gå til innhold
Arkivverket
Erik Skaarup

Skipsarkiv

Recommended Posts

Erik Skaarup

Hei, hvor kan jeg lete etter skip som seilte/reiste ut fra Norge med norsk besetning om bord.? Fikk kikket i et arkiv en gang så jeg vet det finnes, men husker ikke hvor jeg skal lete lengre.

Erik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Espen Tjernshaugen

Hei, jeg kan ikke svare for Riksarkivet, men om du tenker på mønstringsjournaler så finner du disse fra forsiden ved å gå til "Meny" (oppe til h.) - Skanna arkiver - "Bla i skanna arkiver" og skrive "Mønstringsjournaler" i søkefeltet for fritekstsøk. Eventuelt kan de finnes via "Finn kilde". Ved førstnevnte metode får man dette utvalget: https://media.digitalarkivet.no/db/browse?start_year=&end_year=&text=Mønstringsjournaler

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Erik Skaarup
48 minutter siden, Espen Tjernshaugen skrev:

Hei, jeg kan ikke svare for Riksarkivet, men om du tenker på mønstringsjournaler så finner du disse fra forsiden ved å gå til "Meny" (oppe til h.) - Skanna arkiver - "Bla i skanna arkiver" og skrive "Mønstringsjournaler" i søkefeltet for fritekstsøk. Eventuelt kan de finnes via "Finn kilde". Ved førstnevnte metode får man dette utvalget: https://media.digitalarkivet.no/db/browse?start_year=&end_year=&text=Mønstringsjournaler

Tenkte egentlig på register der jeg kan søke på skipets navn og få opp brutto tonn, hvor de reiste, hva de hadde ombord, når forliste, verft ble bygget og når. Vet det finnes og har hentet ut mye info der før, men kommer ikke på hvor det ligger. Fikk bare en lenke en gang, men nå er lenken tapt i en slettet mail :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Espen Tjernshaugen

Er ikke så "sjøvant", men via "Meny" kommer man også til Bokhylla - se om det kan være noe av interesse der fra nr. 358 på lista og nedover.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Seksjon for brukertjenester

Det er nok ikke så enkelt å skaffe seg oversikt her, men det finnes opplysninger om anløpte norske skip i en del konsulatrapporter fra norsk-svenske konsuler i ulike deler av verden. Disse har ikke opplysninger om mannskap – med mindre det er spesielle forhold å rapportere.

Oversikter over anløpte skip i norske havner må søkes i brygge- og bøyejournaler i havnevesen-arkiver, der disse er bevart. Der vil det gå fram hvilke skip som anløp, hvor de kom fra og hvem som var skipsfører. Mannskapslister finnes ikke. Årsaken til denne anløpsregistreringen var innkreving av havneavgifter. Havnevesen-arkiver finnes normalt i kommunale arkivdepoter.

For Nortraship-flåten og handelsflåten etter 1945 finnes rikere kildemateriale. Vi viser til våre nettsider, www.arkivverket.no

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive