Gå til innhold
Arkivverket

Jeg er helt ny på slekstgranskning - trenger litt hjelp


Tone Anita Meborg
 Del

Recommended Posts

3 timer siden, Leif B. Mathiesen skrev:

Det finnes noen gratisprogrammer som kan hentes ned fra internett.

Spørsmålet er om du bruker PC elle MAC?

Nå skal jeg ikke tråkke noen på bena ved å anbefale ett program. (da pleier det å bli lange diskusjoner.  :) )

Men her er en liste over programmer.

http://www.toptenreviews.com/software/home/best-genealogy-software/

 

I første omgang unngå nettbaserte programmer som MyHeritage og Geni. (som koster en del penger hvis man skal ha full nytte av dem)

 

Ett annet tips er å ta vare på alle lenker til nyttige steder i en bokmerkeliste.

 

Og se på dette.

https://www.arkivverket.no/slektsgranskning

 

Jeg bruker PC.

Jeg skal se på den linken over programmer når jeg kommer hjem. 

Tusen takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta å spør din mor hvor Signe kan ha blitt født, kan jo tenkes hun har tatt vare på hennes fødselsattest.

De andre barna ser ut å bli vanskelig å finne uten videre hjelpemiddel. Hvis de flyttet til Oslo i en periode, så er det en drøss med kirkebøker

rundt 1900 tallet.

Som regel vet jo en datter hvor hennes mor er født.

Prøv det, og kom gjerne tilbake så kan vi hjelpe deg videre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Wenche Hillstrand skrev:

Ta å spør din mor hvor Signe kan ha blitt født, kan jo tenkes hun har tatt vare på hennes fødselsattest.

De andre barna ser ut å bli vanskelig å finne uten videre hjelpemiddel. Hvis de flyttet til Oslo i en periode, så er det en drøss med kirkebøker

rundt 1900 tallet.

Som regel vet jo en datter hvor hennes mor er født.

Prøv det, og kom gjerne tilbake så kan vi hjelpe deg videre.

 

 

Jeg har sendt henne en mld og venter på svar. Hun er på ferie nå, men du skal få svar :)

 

Nils Tangen bodde på Strømmen, gift med ei Solveig. Så han ligger vel på Stalsberghagen siden han bodde rett ved siden av.

Mener Signe hadde en søster til som het Eva, men om det stemmer og hvor hun bodde vet jeg ikke.

 

Endret av Tone Anita Meborg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tone Anita, når din mor kommer hjem fra ferie kan du be henne ta kontakt med Statsarkivet i Oslo og be om å få en avskrift/kopi av det som står i dødsfallsprotokollene ved hennes mormors og morfars død. Der vil det stå opplysninger om alle arvinger, dvs. ektefelle (dersom i live) og barn (som fremdeles lever).

 

Protokollen for hennes mormor (Pauline Tangen) er: Nedre Romerike sorenskriveri - SAO/A-10469/H/Hb/Hbc/L0032

 

Protokollen for hennes morfar (Bernhard Tangen) er: Nedre Romerike sorenskriveri - SAO/A-10469/H/Hb/Hbc/L0034

 

Disse to protokollene er det 60 års klausulering på (dvs. sperret for alminnelig innsyn i 60 år), men din mor som barnebarn av disse to kan be om innsyn og dermed få oversendt informasjonen som står om foreldrene hennes i disse protokollene. Du kan ikke gjøre det, det er kun din mor og hennes søsken som kan be om å få innsyn, som nærmeste nålevende generasjon. Så får du håpe på at Statsarkivet ikke er for strenge.

 

Ved henvendelse til Statsarkivet i Oslo, så må du be henne skrive navn på avdøde og dødsdato, men det har du allerede i form av dødsannonsene som er avbildet i innleggene #42 og #45.

 

Det er i hvert fall en måte å få bekreftet om Bernhard og Pauline Tangen er foreldrene til Signe.

 

Remi

Endret av Remi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen til Nils Bernhard Tangen og Pauline Nilsdatter 

Registrert i Fet 30.10.1910 men i anmerkningen står det at vielsen fant sted i  Jacobs kirke i Kristiania.

SAO, Fet prestekontor Kirkebøker, Fa/L0016: Ministerialbok nr. I 16, 1905-1914, s. 128
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060308050425
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Hvis trådstarter ikke har sett det før, så var det et bilde av grandtante Anna Ragnhild Zachariassen på 100-årsdagen hennes:

 

https://www.rb.no/vis/personalia/greetings/4823843

 

DTH

 

Dette så jeg da avisen kom ut. Hun er så lik mormor, mamma og meg. Håper jeg blir like gammel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Remi skrev:

Tone Anita, når din mor kommer hjem fra ferie kan du be henne ta kontakt med Statsarkivet i Oslo og be om å få en avskrift/kopi av det som står i dødsfallsprotokollene ved hennes mormors og morfars død. Der vil det stå opplysninger om alle arvinger, dvs. ektefelle (dersom i live) og barn (som fremdeles lever).

 

Protokollen for hennes mormor (Pauline Tangen) er: Nedre Romerike sorenskriveri - SAO/A-10469/H/Hb/Hbc/L0032

 

Protokollen for hennes morfar (Bernhard Tangen) er: Nedre Romerike sorenskriveri - SAO/A-10469/H/Hb/Hbc/L0034

 

Disse to protokollene er det 60 års klausulering på (dvs. sperret for alminnelig innsyn i 60 år), men din mor som barnebarn av disse to kan be om innsyn og dermed få oversendt informasjonen som står om foreldrene hennes i disse protokollene. Du kan ikke gjøre det, det er kun din mor og hennes søsken som kan be om å få innsyn, som nærmeste nålevende generasjon. Så får du håpe på at Statsarkivet ikke er for strenge.

 

Ved henvendelse til Statsarkivet i Oslo, så må du be henne skrive navn på avdøde og dødsdato, men det har du allerede i form av dødsannonsene som er avbildet i innleggene #42 og #45.

 

Det er i hvert fall en måte å få bekreftet om Bernhard og Pauline Tangen er foreldrene til Signe.

 

Remi

 

Det skal jeg be henne gjøre ja. Takk for tips :)

Helt utrolig hva dere finner ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Remi skrev:

Tone Anita, når din mor kommer hjem fra ferie kan du be henne ta kontakt med Statsarkivet i Oslo og be om å få en avskrift/kopi av det som står i dødsfallsprotokollene ved hennes mormors og morfars død. Der vil det stå opplysninger om alle arvinger, dvs. ektefelle (dersom i live) og barn (som fremdeles lever).

 

Protokollen for hennes mormor (Pauline Tangen) er: Nedre Romerike sorenskriveri - SAO/A-10469/H/Hb/Hbc/L0032

 

Protokollen for hennes morfar (Bernhard Tangen) er: Nedre Romerike sorenskriveri - SAO/A-10469/H/Hb/Hbc/L0034

 

Disse to protokollene er det 60 års klausulering på (dvs. sperret for alminnelig innsyn i 60 år), men din mor som barnebarn av disse to kan be om innsyn og dermed få oversendt informasjonen som står om foreldrene hennes i disse protokollene. Du kan ikke gjøre det, det er kun din mor og hennes søsken som kan be om å få innsyn, som nærmeste nålevende generasjon. Så får du håpe på at Statsarkivet ikke er for strenge.

 

Ved henvendelse til Statsarkivet i Oslo, så må du be henne skrive navn på avdøde og dødsdato, men det har du allerede i form av dødsannonsene som er avbildet i innleggene #42 og #45.

 

Det er i hvert fall en måte å få bekreftet om Bernhard og Pauline Tangen er foreldrene til Signe.

 

Remi

 

Føler meg teit nå, men er det bare å skrive at hun ønsker de protokollene og ikke noe mer? Kanskje skrive at de skal brukes til slektsgransking? Samt skrive ned navn og dødsdato. Dette visste jeg ikke at fantes engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Hanne Johnsrud skrev:

Vielsen til Signe og Arvid finner du her på høyre side:
Akershus fylke, Nedre Romerike, Vigselsbok (borgerlig) nr. 3 (1942-1943), Protokollside, Side 32
https://media.digitalarkivet.no/kb10050912071035

 

 

Så rart å se dette. Jeg kjenner igjen skriften til de begge to.

 

Jeg vet jo at de ikke var kristne av seg, men de giftet seg kanskje borgerlig pga krigen eller at ett barn var på vei. Nå vet jeg ikke når det eldste barnet deres ble født, men de fikk iallefall 3 barn. 2 sønner og min mamma.

Ene sønnen døde som barn og het Øyvind, muligens Eivind. Så er det andre onkelen min som het John, han døde i fjor og var sikkert 5 år eldre enn mamma som ble født i 1949.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Signe født 12 desember 1919 i Fet og døpt 8 februar 1920.

https://media.digitalarkivet.no/view/5514/74

 

Det står Niels Petter- skrivefeil fra presten. Datoen og fødsel stemmer med opplysningene

vedrørende hennes bryllup.

 

Dag Hoelseth hadde rett, han fant henne først, men vi trodde ikke det var henne, så feil man kan ta. 

Hadde presten skrevet rett, så hadde han spart oss for mye leting.

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Tone Anita Meborg skrev:

 

Så rart å se dette. Jeg kjenner igjen skriften til de begge to.

 

Jeg vet jo at de ikke var kristne av seg, men de giftet seg kanskje borgerlig pga krigen eller at ett barn var på vei. Nå vet jeg ikke når det eldste barnet deres ble født, men de fikk iallefall 3 barn. 2 sønner og min mamma.

Ene sønnen døde som barn og het Øyvind, muligens Eivind. Så er det andre onkelen min som het John, han døde i fjor og var sikkert 5 år eldre enn mamma som ble født i 1949.

De aller fleste giftet seg i kirken på den tiden, så det er vel mer sannsynlig de måtte til sorenskriveren pga. prestenes embetsprotest enn ev. manglende gudstro. Men det blir jo mest min antakelse. Min farmor og farfar måtte også gifte seg hos sorenskriveren samme høst av samme grunn. 

 

Det bør vel være mulig å finne fødsels- og dødsdatoen til din onkel  Øyvind/Eivind?

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Dag T. Hoelseth skrev:

De aller fleste giftet seg i kirken på den tiden, så det er vel mer sannsynlig de måtte til sorenskriveren pga. prestenes embetsprotest enn ev. manglende gudstro. Men det blir jo mest min antakelse. Min farmor og farfar måtte også gifte seg hos sorenskriveren samme høst av samme grunn. 

 

Det bør vel være mulig å finne fødsels- og dødsdatoen til din onkel  Øyvind/Eivind?

 

DTH

 

Jeg skal ringe mamma i morra og høre om hun husker noe om Øyvind/Eivind. Skal spørre om andre ting også ang dette.

 

Jeg lurer også på om det på noen måte er mulig å finne ut hva han døde av. Jeg mener å ha hørt hjernehinnebetennelse, men mamma husker ikke. 

 

Tipper mormor og morfar giftet seg pga at onkelen min kanskje var på vei. Mamma husker jo fødselsdatoen hans, så da er det bare å telle seg bakover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#68. Vel, en sak er at de "måtte" gifte seg. En annen sak er hva slags vielse de ville ha valgt hvis de kunne velge fritt. Og det kunne de jo ikke på det tidspunktet ... Det hendte vel ofte at presten velsignet paret etter at de hadde tatt turen innom sorenskriveren, men at dette skjedde mer i det skjulte. Slik var det med mine besteforeldre, i hvert fall.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tone Anita,

 

Siden Hanne Johnsrud (# 63) fant the missisng link, mao den savna dokumentasjon på hvem din mormors foreldre egentlig var:  Her er litt mer om slekta di bakover og bakgrunn for familienavnet Tangen - fra 'Bygdehistorie for Fet' av Jan E. Horgen -bind 5, midt på høyre spalte side 427 kan en lese om Tangen under Østanes :

 

Bosteds- og slektshistorie : søndre og østre del av Dalen - Nasjonalbiblioteket

http://www.nb.no/nbsok/nb/a16873dce41e7042cb78e0a0f5ae20a5?index=5#427

 

Dette avsnittet er rikt på navn og datoer i tillegg til litt om livet på Tangen, så du kan jo bruke dette som et utgangspunkt for å sjekke riktigheten ved å gå inn i Fets kirkebøker for den aktuelle perioden samt folketelling 1891 og tidligere. Da vil du straks få mer info som peker ytterligere bakover i tid. Lykke til med fortsatt leting !

 

Kjell H.

 

Tillegg: Den omtalte 'Opp-Stua' ble flyttet fra plassen Stua under Nedre Østanes til Tangen og ble plassert nedenfor den 'gamle' Tangen-plassen. Redaksjon for bind 5 ble avsluttet i 1993 - dette som en tidsref.

Endret av Kjell Halvorsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er August Nilsen Tangen med familie i FT1900. Nils Bernhard er fraværende.

https://digitalarkivet.no/census/person/pf01036379003501

 

En lenke du bør spare på er "Listen over digitaliserte bygdebøker".

http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Liste_over_digitaliserte_bygdebøker

Der finner du bl.a. Bygdehistorie for Fet  bind 2-5.

 

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tone Anita Meborg skrev:

 

Føler meg teit nå, men er det bare å skrive at hun ønsker de protokollene og ikke noe mer? Kanskje skrive at de skal brukes til slektsgransking? Samt skrive ned navn og dødsdato. Dette visste jeg ikke at fantes engang.

Nei, ikke at hun ønsker protokollene, men opplysningene som står i dem angående hennes besteforeldre. Hun trenger ikke å skrive hvorfor hun ønsker opplysningene, men det forstår sikkert Statsarkivet uansett. Bare be hun skrive en søknad om å få innsyn i opplysningene som står i dødsfallsprotokollene angående hennes mormor og morfar, og oppgi deres navn og dødsdato, samt hvilke protokoller disse opplysningene skal finnes i (det gjør jobben til arkivarene ved Statsarkivet betraktelig lettere), så har hun en sjanse til å få disse opplysningene.

 

Hvert dødsfall ble meldt til lensmann og/eller skifteretten fra en gang på 1800-tallet (har ikke årstallet i hodet, men det er sikkert noen her på Brukerforum som kan komme med den opplysningen) og fram til i dag (dødsfallene blir fremdeles meldt til skifteretten i dag og det blir oftest gjort av gravfersbyråene på fastlagte skjemaer). Og opplysningen inneholdt ofte hvem som var arvinger. Uvurderlige opplysninger for oss slektsforskere.

 

Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg snakket med mamma og fått litt mer info.

 

Morfar hadde 5 søsken som mamma kjente til og det var Harald, Bjørn, Liv, Eva og Mary.

Halvard har hun aldri hørt om, så jeg vil anta han kanskje døde som barn. Kanskje før min morfar også.

 

Mormor har søsknene Eva, Nils, Thomas, Anna og Ingerid.

 

Mamma hadde en bror som enten ble født eller døde i 1952 og navnet skrives Øyvind.

John var også en bror og han ble født 22/10-1942, altså bare få uker før mormor og morfar giftet seg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du gravstenen til Nils August Tangen

født 14 juli 1915 død 5 februar 2002 og begravet 15 februar 2002 på Stalsberghagen-Skedsmo.

http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=3040062

 

Et tips til deg som er ny. Skriv alltid opp kilden til opplysningene.

F.eks. de linkene vi har sendt deg som vi har fra kirkebøkene.

Skriv hvilken kirke, sidenummeret og tidsrommet.

Feks. På Signe Tangen døptdato (Se side 4 over Fet 1920-1934).

Det vil hjelpe deg enormt hvis du trenger å gå tilbake i kirkeboken, da vil du finne henne med engang.

 

Eller hvis det gjelder andre kilder- skriv de opp.

 

KILDE: Gravminner -Slekt og Data (DIS)

 

 

 

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du gravstenen til Ingrid Johanne Tangen og kanskje hennes sønn da denne person er 30 år yngre en henne.

Ingrid født 25 april 1910 død 21 april 1988 og begravet 30 april på Stalsberghagen i Skedsmo

http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=3039610

 

KILDE: Gravminner - Slekt og Data (DIS)

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.