Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Badschier,Nord-Trøndelag, Inderøy, tingbok.

Recommended Posts

Hei.

Pusler med tingbøkene på Indeøen, og ja jeg vet det finnes avskrift av den, men har funnet så mye feil, at jeg ikke stoler på den lenger, men her er dagens spørsmål :

Hva er en Badschier?

Midt på Folio 65b.

https://media.digitalarkivet.no/view/28711/68?indexing=

Min avsrift :

"Monsr. Friderich Timmerman hafde ladet indstefne Anne Adtlefsdatter besofuet paa Nederloraas af Dragun Olle Gunersen Heldberg, som nu er siug och legger under badschier haand, hun møtte och bekiender forseelsen och siger di wil egte hin anden, hun begierer sagen maa opsettis indtil mand fornemmer huorledis ugangen blifuer med den person hende har belegget, Olle Klet bevidner at hand har hørt af Olle Heldberg, at hand vil egte hende om vor Herre gifuer hannem helsen igien, thi kand denne gang iche dømmis her udj, førend mand fornemmer huorledis udfalder med den suage person."

Er Badschier en feltskjærerer, eller er jeg på bærtur.

Mvh. Gunnar

Opplæring som barberer/badskjer var den vanlege utdanninga for datidas kirurger (militært: feltskjærer). 

Dette var ei tid da det å ha tilgang til, og kunnskap om bruk av, skarpe kniver kvalifiserte deg som lege og kirurg. *grøss*

Endret av Håvard Moe

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.