Gå til innhold
Arkivverket

Scannet folketelling 1900 finner ikke side


Jan Sigbjørn Larsen
 Del

Recommended Posts

Jeg har funnet https://digitalarkivet.no/census/rural-residence/bf01037145000040 Tellekrets 01 

Bosted land: 0040 Aker

Når jeg leter i de scannede listene finner jeg bosted

39 https://media.digitalarkivet.no/ft20090831620055 med sidenummer 230 og 231

og 41 https://media.digitalarkivet.no/ft20090831620057 sidenummer 232 og 233

 

Jeg forventet å finne bosted 0040 mellom de to nevnte over.

 

Mangler 0040 eller er den gjemt utenfor sekvens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikrofilmen som er skanna, er fra ca. 1960, mens transkripsjonen er fra 1990-tallet, så vi kan i hvert fall slå fast at personliste nr. 40 i tellingskrets nr. 1 umulig kan ha mangla den gang tellinga ble mikrofilma.

 

Skjemaene er mikrofilma i den orden de lå i ca. 1960, noe som muligens er den orden skjemaene lå i ved avlevering fra SSB. Helt generelt ser ut til at SSB på et tidspunkt har laget seg et statistisk utvalg ved å plukke ut hver tjuende personliste, og dette utvalget ligger typisk først blant personlistene. Men i en del herreder og byer er det dessverre en del uorden i tillegg til dette.

 

Personliste nr. 40 i tellingskrets nr. 1 har opplagt vært en del av hver tjuende personliste-utvalget, for det er i tilfelle med personliste nr. 20 og personliste nr. 60. Disse ligger etter hverandre, til tross for at man burde forvente å finne personliste nr. 40 mellom dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en del herreder og byer ser det ut til at SSB også har sortert ut personlister med én eller flere personer med sinnsykdom.

 

Blant disse finner jeg personliste nr. 40 fra tellingskrets nr. 1.

 

I det søkbare materialet er alle personlistene maskinelt sortert etter stigende tellingskrets- og personlistenummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Har nok lest en gang om det statistiske utplukket på hver tyvende liste.

Godt å se at mine oldeforeldre er å finne i tellinga. Blir sekvensen rettet etter sommerferien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er en "endeløs" jobb å sortere personlistene i rett rekkefølge, og så lenge FT1900 er søkbar, er det viktigere å prioritere publisering av mer skanna arkivmateriale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Nei, det er en "endeløs" jobb å sortere personlistene i rett rekkefølge, og så lenge FT1900 er søkbar, er det viktigere å prioritere publisering av mer skanna arkivmateriale.

Ok. Jeg ser problemet med å få dette helt perfekt. Er enig med deg at det søkbare bør prioriteres i dette tilfellet.

 

Er det noen enkelt måte f.eks ved inngangen til de scannede sidene å legge inn en kort orientering om t dette i et fåtall tilfelle kan kan forekomme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jan Sigbjørn Larsen skrev:

Er det noen enkelt måte f.eks ved inngangen til de scannede sidene å legge inn en kort orientering om t dette i et fåtall tilfelle kan kan forekomme?

 

Det måtte i tilfelle bli en kortfattet og generell merknad som vi legger inn som merknad på alle kommunene i FT1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.