Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan finne opplysninger når sperregrensen hindrer innsyn, og materiell ikke er skanna og gjort tilgjengelig?

Asbjørn Nordøy
 Del

Recommended Posts

Ja du har vel sett folketellingen 1875 på Digitalarkivet, men jeg får bedre til å søke i folketellingene som er ført på RDH(Registreringssentral for historiske data) .

Ja Anders Mathias sin far står som Anders Andersen Strøm ved dåpen, men ved konfirmasjonen i 1886 syns jeg det står noe om Christiania(Oslo fra 1925)

om faren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Ja du har vel sett folketellingen 1875 på Digitalarkivet, men jeg får bedre til å søke i folketellingene som er ført på RDH(Registreringssentral for historiske data) .

Ja Anders Mathias sin far står som Anders Andersen Strøm ved dåpen, men ved konfirmasjonen i 1886 syns jeg det står noe om Christiania(Oslo fra 1925)

om faren. 

Ja det stemmer det er den FT-1875 som eg har sett.

Faren til Anders M., kan jo ha flytta til Christiania, men synes det og er noe rart om han var en fattig fisker. Kan jo kanskje ha sine årsaker. Kanskje mulig

å finne ut noe om den karen og hvem han egentlig var.

Driver å kikker i kirkebøker fra Trondheim, i håp om å finne ut om Anders M's barn har blitt gift og kanskje og fått barn. Kikker i ei bok for kirka i Bakklandet sogn, men vet ikke hvorvidt det er den rette. Lurer derfor på hvilke kirkesogn de kunne tilhøre og hva for kirkebok som kunne være den mest aktuelle å kikke i?

Mvh

Asbjørn Nordøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved dåpen av første barnet i 1903 bodde de jo i Kristianfeldts gate 9, og ifølge "Kirkesogn i Trondheim" tilhørte dette Vår Frue kirke

http://hemneslekt.net/kirkesogn.html

I 1914 ved siste barns dåp bodde de i Ladeveien, og den er ført under Lademoen kirke

Så kan du jo også forsøke å følge familien i Trondheim adressebok til 1925 og så forsøke å finne dem i kirkebøkene:

http://www.tfb.no/db/adresseboktrondheim/

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...

Hi @Asbjørn Nordøy. 

Anders Matheus Andersen Neegaard is my 2nd great-grandfather. The story is interesting. What I know about him is that he was a shoemaker and travelling salesman. On one of his sales trips, he met my 2nd great-grandmother Hanna Oline Renbjør (born Broen) in Stjørdal in late 1903, and she got pregnant. At this point he was already married, living in Kristiansfeltgade, Trondheim, with his wife Amalie who had just given birth to his first daughter, Mary Lucie. My grandmother Helene Andersen Neegaard was born illegitimately in Stjørdal on Sept 7, 1904 (Anders' name is on the birth certificate). He was of course in no position to marry Hanna, and as far as I know went back to his wife and had 2 more children with her (there might be a reason why the second child was born in Namsos; she might have insisted to come on the trips with him 🙂). I don't think my great-grandmother Helene had much (or any) contact with her biological father, but she carried his name until she got married in 1928 and was called Tiller. Helene was my oldemor and died the year I was born, in 1966.

I wonder if you have a photo of Anders or know when he died?

Endret av Martin Ivison
tag a user
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte på noe gammlelt her som kanskje ikke har betydning lengre 

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Interessant henvendelse. fra en som tydeligvis er i slekt med meg. Dessverre så er eg dårlig til både å snakke og skrive engelsk, men ved hjelp av Google Translate så har eg prøvd å få til noe som forhåpentligvis er forståelig.

Disse opplysningene var litt overraskende, men det har skjedd også i andre tilfeller i slekta at det har dukket opp nye og ukjente personer.
Eg er etterkommer av en av Anders Mathias Andersen's to halvsøstre Emilie Olsdatter gift Nilsen.
Anders M. Andersen har eg funnet en del om etter hvert, og vet i dag at han trolig har et gjenlevende barnebarn, trolig to oldebarn og fire tippoldebarn. Men har dessverre ikke kommet så langt at eg har tatt kontakt med disse. Men nå blir eg nødt til å gjøre et forsøk med det første og prøve å få kontakt med oldebarna som og er mine 4. menninger.
Trodde først at denne henvendelsen gjalt fra en etterkommer av den andre halvsøstra Pauline Thoresdatter. Da eg etter hvert er blitt kjent med at dær finnes etterkommere etter henne.

Fikk nettopp i kveld melding pr. e-post om denne henvendelsen. Og skal prøve å gi Martin Ivison et svar på hans spørsmål.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider