Gå til innhold
Arkivverket

Ole J. Rodberg/Raudeberg. Hvem var han eller hvem var hans foreldre/søsken?


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Ole Johansen Rødberg/Rodberg ble født som Ole Johansen Myrestrand 14. juli 1848 på Myrestrand i daværende Selje (nå Vågsøy). Han ble døpt 23. juli 1848. Han var sønn av Johan Meinert Olsen Myrestrand og hans kone Synneve Christensdatter (f. Hollevig). Ole utvandret 14. juli 1871. Han døde i Iowa 16. oktober 1912 og ble gravlagt på Brush Point Cemetery 18. oktober 1912.

Ole's kone var Abelline Simiane Abelsdatter "Semeima" Rødberg/Rodberg fra Raudeberg, født 25. januar 1849 og døpt 4. feb 1849. Hun døde 6. august 1920 og er gravlagt på samme kirkegård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mange fra ytre-Nordfjord der, inkludert Strømmen, Holvik, Rødberg (nå Raudeberg), Kvalheim, etc. Jeg tror jeg har alle disse i min database, med slektsforholdene, aner, etterkommere, etc. Jeg er nok i slekt med mange av dem, og de aller fleste her har røtter i og rundt øyen Vågsøy i ytre Nordfjord.
Har dere spesifikke spørsmål om disse så kan det godt hende jeg har svaret i min database.

Endret av Geir A. Myrestrand
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/9/2017 den 9.42, Terje Aarland skrev:

Jeg ønsker også opplysninger om Severt og hans familie


Jeg har ikke gjort så mye undersøkelser rundt Sivert Jakobson Rødberg ennå, men han skal være født i 1858 og død i 1928. Den 14. januar 1892 giftet han seg med Aletta Bertine Olsdatter Kvalheim i Cerro Gordo, Iowa. Aletta var datter av Ole Isaksen Krogenes (~1820 - 04.03.1861) og hans kone Marie Nielsdatter Kvalheim (20.02.1825 - ?). Aletta giftet seg første gang 23. april 1883 med Anders Henrik Olai Antonsen Kvalheim (1858 - 23.01.1885), men han druknet bare 27 år gammel.

 

Sitat

ALETTE O. MYHRE blev født i 1858. Hendes forældre var
Ole I. Krogenes og Mari N. Ytre-Kvalheim. Hun blev gift med
A. A. Indre-Kvalheim. De fikk en datter og en søn. Faren
druknet før sønnen blev født. Hun reiste til Amerika samme
aar. Efter 7 års forløp giftet hun sig med S. Jakobson Boberg.
De fik 4 gutter og en jente. Robert døde i 1929. Enken bor nu
hos sine ældste barn, Anders og Marie. Hun har nu fyldt sit
82de aar, men er endnu aandsfrisk og rask og rørig. Hendes
datter Marie er Mrs. Holvick, Hanlontown, Iowa.

 

Kilde: 

Sider / Pages 310-311
Nordfjordingernes Historie i Amerika
Pastor L. M. Gimmestad, Ph.D.
http://solvberg.org/bok/nordfjordingernes_historie_i_amerika.pdf

 

Men, tilbake til Sivert. De ekte foreldrene hans skal ha vært Jakob Jensen Halsør og Eli Christensdatter Rødberg, men han var fosterbarn hos Ole Christensen Rødberg og Christine Isaaksdatter Kvamme. Hva som skjedde med hans foreldre vet jeg ikke, ei heller hva som eventuelt har skjedd fra hans fødsel til folketellingen i 1865. Jeg har kontakt med slekt i U.S.A. som har bilder av disse, men som heller ikke kjenner detaljene her.

I min database har jeg 5 barn (ENDRET: fra 8 til 5, da jeg hadde talt med Anders og Maria som stebarn og navnevariantene Engval/Ingvald som to personer i stedet for en) etter Aletta og Sivert og 2 barn etter Aletta og Anders, samt en "skokk" med etterkommere. Noen av disse er jeg i kontakt med via Facebook. Vi har en Facebook gruppe for Rødberg og Vaage/Waage folk som stammer fra ytre-Nordfjord, så dersom dette er slekt så gi beskjed så kan du/dere ble medlemmer. Det utveksles både bilder og informasjon der, og det er folk fra både USA og Norge med.

Endret av Geir A. Myrestrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/10/2017 den 2.45, Egil Johannessen skrev:

The 1910 United States Federal Census
:::
Berthon I Rodberg    9

 


Navnet er nok transkribert feil, det skal være Burton Iver Rodberg (06.05.1901 - 10.12.1981).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Geir A. Myrestrand skrev:

Navnet er nok transkribert feil, det skal være Burton Iver Rodberg (06.05.1901 - 10.12.1981).

 

Døpenavnet hans (slik det står innført i kirkeboken) var Berten Iver. I FT 1910  er det ikke transkriberingen som er feil - det kan du se om studerer originalen - det er nok telleren (skriveren) som har ført inn navnet på denne måten (Berthon).

 

Lenke FT 1910 (FS) - https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:MG9R-SNY

 

The U.S., Evangelical Lutheran Church of America, Records, 1826-1940
Name:    Berten Iver Rodberg
Event Type:    Baptism
Birth Date:    6 May 1901
Baptism Date:    30 Jun 1901
Baptism Place:    Worth, Iowa, USA
Father:    Sivert Rodberg
Mother:    Alette Rodberg
Church Name:    Ellington Lutheran Church
Church Location:    Fertile, Iowa

 

1901_Berten Iver_Dåp_I.jpeg

 

Fadderne

1901_Berten Iver_Dåp_II.jpeg

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Geir A. Myrestrand skrev:

Sivert Jakobson Rødberg ennå, men han skal være født i 1858 og død i 1928

 

The Iowa, Death Records, 1920-1940 - Lenke FShttps://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:Q248-NRF4
Name:    Severt J Rodberg
Gender:    Male
Age:    70
Birth Year:    abt 1859
Death Date:    16 Nov 1929
Father:    Jacob Rodberg
Mother:    Elie Kristensen
Spouse:    Alleta Rodberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iowa Marriages, 1809-1992https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:XJNF-F27

Name    Severt J. Rodberg
Event Type    Marriage
Event Date    14 Jan 1892
Event Place    Cerro Gordo, Iowa, United States
Gender    Male
Age    33
Birth Year (Estimated)    1859
Father's Name    Jacob Johnsen
Mother's Name    E. C. Christendatter
Spouse's Name    Allette Anderson Olson
Spouse's Gender    Female
Spouse's Age    37
Spouse's Birth Year (Estimated)    1855
Spouse's Father's Name    Ole Isaksen More
Spouse's Mother's Name    Marie Nilson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Egil Johannessen skrev:

 

Døpenavnet hans (slik det står innført i kirkeboken) var Berten Iver. I FT 1910  er det ikke transkriberingen som er feil - det kan du se om studerer originalen - det er nok telleren (skriveren) som har ført inn navnet på denne måten (Berthon).

 


Jeg sjekket i databasen min og der er navnet lagt inn som et alternativt navn og er påført kommentaren "Americanized",  primærnavn/døpenavn var blankt --så nå har jeg lagt inn døpenavnet som du viser til som primærnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/9/2017 den 11.00, Ann-Mary Engum skrev:

Obituary - Aletta B. Rodberg (nee Kvalheim), 1858 - 1957

https://www.newspapers.com/clip/6896383/obituary_aletta_b_rodberg_nee/

 

Det utklippet er det jeg som har gjort (muligens de andre også), dersom du ser på de andre utklippene på brukeren min "geir" på newspapers.com så finner du nok en del andre for folk i denne slekta. Jeg har også en del andre utklipp som jeg har fra andre kilder, bl.a. fra GenealogyBank.com og slekt og bekjente i U.S.A., men disse er ikke på nett.

Mine avisutklipp på Newspapers.com

Endret av Geir A. Myrestrand
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at Anders Andersen Kvalheim, aka Andrew Anderson, sønn av Anders Henrik Olai Antonsen Kvalheim og Aletta, ble skutt og drept med rifle av sin egen halvbror Simon i 1965. Simon var sønn av Aletta og Sivert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.