Gå til innhold
Arkivverket
Adele Marie Moe

Hjelp til tyding av giftemål nummer 11 Hans Olsen og Helene

Recommended Posts

Adele Marie Moe

Hei!

Kunne noen være så snill og hjelpe meg å se hva det står på dette giftemålet?

SAO, Gamlebyen prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. 3, 1829-1849, s. 279
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20061109010592

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jon Mamen

Dette er et ekteskap inngått 18. april 1843 mellom Ungkar Musketer Hans Olsen, 26 år og Pige Helene Olsdatter, 24 år. Han er født i Nannestad. Hennes fødested klarer ikke jeg å tyde. Begge er bosatt på Malerhaugen. Fedrene navn er henholdsvis Ole Hansen og Ole Jensen. Forloverne er Amund Bjørnstad og Joen Olsen. Det har vært lyst til ekteskap i kirken 2, 9 og 17 april. Til sist står det noe om en attest datert 27 mars 1843. Hva slags attest klarer jeg ikke å lese.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad

Om brudens fødested: Xania og Malerhaugen

Om brudgommen står det videre at han "har Corpsets Giftetilladelse af 27de Marts 1843" (som militær måtte han ha tillatelse fra overordnet for å kunne gifte seg)

Endret av Else B. Rustad

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Adele Marie Moe

Oi, tusen hjertelig takk for god hjelp :)

Dette var spennende, kanskje det er mulig å oppspore den attesten også et eller annet sted?

Mvh Adèle Marie

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jon Mamen

Jeg har sett litt nærmere på det som står om brudens fødested. Som Else skriver, står det  Xania, som er Kristiania. Men foran står det O. Jeg tenker at det kanskje står for Oslo. Oslo var jo navnet på Gamlebyen fram til byen skifta navn i 1924.Fødestedet skulle da være Oslo, Kristiania

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad

Ved å sammenligne andre innførsler på siden, ville jeg tro at O. står for Oppholdssted.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jon Mamen

Jeg gir deg rett i det, Else.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.