Gå til innhold
Arkivverket

Tydehjelp til noen manglende ord i manntallet 1666


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

 Hei .... Kan noen se hva som står etter tallet 82 og Jøråsen i første kolonne - og hva som står mellom Erik og 52 år i andre kolonne i protokollen , jeg klarer ikke helt å tyde dette . På forhånd tusen takk for svar og innspill . 

ee4fe81b-6b59-49d5-b319-5818921a4a58.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tydespørsmål må du oppgje lenkja dit du fann det! (og dette veit du....)  Det hjelper ofte å ha meir skrift å samanlikne med.

 

"No: 82 Iøraasen schylder j hud"

"Erich bruger j hud er 52 aar"

"Jens Erichsøn er 37?? aar"  (her må eg samanlikne med andre tal i kjelda)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nils Aksel Horvei skrev:

"24 aar".

Det passer jo også med at faren var 52 år

eller 1 1/2 år?    (med romartal, i j)

ein "son" (i meininga steson) kan godt vere 37 år.

- men utan meir enn utsnittet veit vi ikkje om rubrikken berre gjeld søner (eller også drengar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ivar og Nils Aksel ...tusen takk for svar og hjelp ,  jeg sitter på hytta mi oppe i fjellheimen nå , men jeg skal legge ut lenke til dette manntallet når jeg kommer hjem til pc min.. 

Ha en flott kveld og fin helg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fogdens manntall for Ringsaker 1664 kalles brukeren Erik Andersen 50 år, med sønn Peder Eriksen 25 år og soldat https://media.digitalarkivet.no/view/35562/33

 

I prestens manntall 1664 var Erik 50 år, med sønner Peder Eriksen 25 år og Jens Eriksen 12 år https://media.digitalarkivet.no/view/35501/193

 

Og i prestens manntall 1666 var Erik 52 år, sønnen Jens Eriksen var 14 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.7.2017 den 12.21, Ivar S. Ertesvåg skrev:

For tydespørsmål må du oppgje lenkja dit du fann det! (og dette veit du....)  Det hjelper ofte å ha meir skrift å samanlikne med.

 

"No: 82 Iøraasen schylder j hud"

"Erich bruger j hud er 52 aar"

"Jens Erichsøn er 37?? aar"  (her må eg samanlikne med andre tal i kjelda)

 

Hei Ivar og Nils ... Her er lenken jeg fikk av Egil Johannesen til : 1666, gård # 82 - Hedmark fylke, Manntall nr. 5 (1664-1666), Protokollside, Side 400-401, Brukslenke for sidevisning: 

https://media.digitalarkivet.no/ft10051005110213

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.