Gå til innhold
Arkivverket

Arvinger som er I live, men som ikke tas med i skiftet etter arvelater?

Otto Martin Christensen
 Del

Recommended Posts

Et allment spørsmål: Kjenner noen til tilfeller hvor arvinger som man positivt vet er i live ikke tas med i skiftet etter arvelater? Og hvis ja: Hvilke grunner kan det være til at slike utelatelser forekommer?

Her er en fremstilling (for tåmodige lesere) av den spesifikke saken som er bakgrunnen for spørsmålet (svar gjerne på det allmenne innledningsspørsmålet selv om du ikke tar deg tid til å lese den litt omstendelige redegjørelsen som følger):

I en annen emnetråd (lenke) har jeg identifisert det som ser ut til å være en slekt med tre generasjoner av klokkere i Oddernes. Den siste i rekken av klokkere, Lars Jakobsen Lund, begraves 12. februar 1781. Skiftet etter Lars blir foretatt 19. april samme år og er tilgjengelig via følgende lenke (begynner på høyre side): 

https://media.digitalarkivet.no/sk20081027390243

Det er Gunstein Skraastad (lensmann i Oddernes) og en Johannes Christensen som møter opp hos sorenskriver Friedrich Friedrichsen i Mandal og «gjør vitterlig» at Lars har avgått ved døden. Disse to herrer må derfor ansees som kilden til de opplysningene som fremkommer i skifteprotokollen — opplysninger som imidlertid ikke stemmer fullt ut med det jeg så langt har antatt når det gjelder etterslekten til Lars Jakobsen Lund, noe jeg gjør nærmere rede for nedenfor.

En gjennomgang av kirkebøkene for Oddernes tilsier at Lars fikk følgende barn med sin hustru Ane Bjørnsdatter:

Tone, døpt 20. juli 1749, gravlagt 28. februar 1766.

Svane, døpt 17. oktober 1751, gravlagt 26. januar 1780.

Jacob, døpt 24. mars 1754, ukjent dødsdato

Bjørn, døpt 27. april 1760, ukjent dødsdato

Svane er oppkalt etter sin farmor, Jacob etter sin farfar og Bjørn etter sin morfar. Tone er trolig oppkalt etter sin mormor (Ane Bjørnsdatters opphav har jeg ikke funnet frem til). Så langt, så greit.

I et skifte er normalen, naturlig nok, at levende arvinger blir listet opp, og i noen tilfeller nevnes vel også avdøde barn til arvelater, selv om disse ikke har noen etterslekt. I skiftet etter Lars nevnes ikke Tone, som døde ung og ugift, uten etterslekt. Bjørn nevnes heller ikke, og vi må anta at han døde før faren, uten å ha etterlatt seg arvinger. Svane var også død da faren døde, men hun etterlot seg mann (Joen Juursen) og to døtre, Todne og Ane (oppkalt etter hhv sin avdøde tante og sin mormor), som nevnes som arvinger i skiftet. Så langt, fortsatt greit. Men så kommer problemet:

Jacob er ikke nevnt i skiftet, selv om den Jacob Larsen Lund som jeg inntil nå har antatt er sønn av Lars Jacobsen Lund fortsatt er høyst levende. For Jacob vies 4. februar 1779 til Maren Olsdatter Kleven, datter av Ole Christensen Kleven og Inger Stenersdatter fra Stemmen. Jacob og Marens første barn døpes som Inger Kirstine 18. juni 1780, altså året før den antatte bestefaren Lars Jacobsen Lund dør. Jacob og hans familie skulle normalt vært nevnt i skiftet etter Lars, men det er de altså ikke, så vidt jeg kan se.

Derimot nevnes en sønn som jeg ikke har klart å etterspore, nemlig David Larsen. Jeg kan ikke se at det i kirkebøkene for Oddernes i det aktuelle tidsrommet er noen dåpsinnførsler av en David, sønn av Lars Jacobsen og Ane Bjørnsdatter. Det fremgår riktignok av skiftet etter Lars at han ved sin død var gift for andre gang, med Karen Olsdatter, og det kunne selvsagt tenkes at Lars og Karen sammen hadde fått en sønn og kalt ham David, men en slik sønn har jeg heller ikke funnet i kirkebøkene. Dessuten: Hvis han hadde vært sønn av Karen og Lars, kunne han maksimalt ha vært ca. 20 år i 1781, siden Bjørn Larsen, sønn av Lars og hans første kone Ane Bjørnsdatter, var født i 1760. I så fall hadde han ikke oppnådd full myndighetsalder (25 år), og vllle ha fått oppnevnt en «curator» til å føre tilsyn i økonomiske saker. Dette ville normalt fremgått av skiftet. Foreløpig konklusjon: I skiftet etter Lars Jacobsen Lund ser det ut til å være én sønn for mye (David) og én for lite (Jacob). Om «Fantomsønnen» David har jeg, naturlig nok. ikke noe mer å berette. Mitt hovedspørsmål er hvorvidt Jacob Larsen Lund kan være sønn av Lars Jacobsen Lund, selv om han ikke er oppført i skiftet. Litt mer om hvor Jacob dukker opp i kildene:

Den 24. mars 1754 døpes guttebarnet Jacob (høyre side, nr. 11): https://media.digitalarkivet.no/kb20070530610372

Skriften i kirkeboken for Oddernes fra denne perioden er ikke veldig enkel å tyde, men jeg leser foreldrene som «Lars Klocker» og «Ane Bjørnsdatter». Faren er altså her, i alle fall i min fortolkning, gitt sin yrkestittel som eneste «etternavn». Fadderne er hentet fra familier med tilknytning til geistlighet/embetsstand (Simon Jacob Engelhart; Ernst ... Zernichow; Madam Hammerich; Sara Engelhart), slik vi ser hos mange av barna i denne tre-generasjoners klokkerslekten (jfr. den emnetråden jeg lenker til innledningsvis i dette innlegget), noe som tilsier at Jacob er sønn av klokkeren Lars Jacobsen Lund, som i kirkeboken er oppført som «Lars Jacobsen Lund klocker af Oddernes» ved begravelsen 12. februar 1781. Det at Jacob, i egenskap av Lars og Anes første sønn, oppkalles etter sin farfar, klokker Jacob Davidsen Lund, bygger opp under denne slektskapshypotesen.

Neste gang vi møter Jacob Larsen Lund, er i konfirmasjonsprotokollen fra 1768, når han angis med en alder på 15 år. Dette stemmer ikke helt med fødselsåret (1754) til klokkersønnen Jacob, men er innenfor normale feilmarginener, så vi har trolig med samme person å gjøre. Året etter (1769) konfirmeres Maren Olsdatter Kleven, og det helt avgjørende spørsmålet er hvorvidt den Jacob Larsen Lund som Maren vies til den 4. februar 1779, og som ved vielsen oppgis å være styrmann, er identisk med klokkersønnen Jacob født i 1754 (og trolig konfirmert i 1768).

Som nevnt, så døpes Jacob og Marens første barn som Inger Kirstine i Oddernes 18. juni 1780, oppkalt etter mormor Inger Stenersdatter. Dobbeltnavnet Inger Kirstine ser ut til å være svært vanlig på denne tiden, og grunnen til at datteren ikke bare kalles Inger, kan være at navneskikkene muligens er i ferd med å endres i retning av at skiftende moter begynner å sette sitt preg på navnsettingen av barna. Eller hva? I alle fall gis den neste datteren navnet Olene Marie når hun døpes i Oddernes kirke den 4. november 1783. Hverken Olene eller Marie hadde blitt brukt på noen av foreldrenes aner i de forutgående generasjonene — i alle fall ikke dersom faren Jacob faktisk er sønn av Lars Jacobsen Lund. Navnevalget kan tyde på at han ikke er sønn av klokker-Lars, og at Olene Marie er oppkalt etter moren til en navnebror av klokkersønnen, men det kan også være snakk om en oppkalling etter moren Marens Olsdatters far Ole via den kvinnelige navne-varianten Olene. Olene Marie dør ung og gravlegges i Kristiansand 31. okt. 1799, mens Inger Kirstine vokser opp og blir gift med Jens Ommundsen fra Honnemyr i Vennesla.

Blant gutter døpt i Oddernes finner jeg ingen andre med navnet «Jacob Larsen» som passer inn som Maren Olsdatters ektemann, så hvis han ikke er identisk med sønn av klokker-Lars, er han trolig innflytter. Men hvis han faktisk er sønn av klokkeren, må det være en grunn til at han ikke er tatt med som arving i skiftet etter Lars. Som sagt: Kjenner noen til lignende tilfeller og — hvis ja —grunner til at slike utelatelser forekommer?

Det er verdt å nevne at Jacob ser ut til å forsvinne ut av historien etter dåpen av den andre datteren, Olene Marie. Hun gravlegges, som nevnt, i Kristiansand, men begravelsen til faren Jacob finner jeg hverken der eller andre steder. Som styrmann kan han nok ha blitt sporløst borte på havet.

Et siste moment til avslutning: Heller ikke begravelsen til Ane Bjørnsdatter, Lars Jacobsen Lunds hustru (og dermed den presumptive moren til «min» Jacob Larsen Lund), har jeg klart å spore opp. I Oddernes er det en lakune i kirkebokens begravelsesoppføringer våren 1763, i månedene før den unge sognepresten Nicolai Engelhart dør, og det kan tenkes at Ane dør i dette tidsrommet. Jeg har heller ikke funnet noe skifte etter henne. Hvis dette finnes og dukker opp, kunne muligens mitt spørsmål om styrmann Jacobs identitet blitt besvart.

Mvh Otto

Endret av Otto Martin Christensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Otto Martin Christensen skrev:

Et allment spørsmål: Kjenner noen til tilfeller hvor arvinger som man positivt vet er i live ikke tas med i skiftet etter arvelater? Og hvis ja: Hvilke grunner kan det være til at slike utelatelser forekommer?

Min erfaring:

• Når det ved skiftets åpning var åpenbart at boets netto verdi var negativ, slik at det ikke var noe å dele for arvingene, har jeg - spesielt i tilfeller der det var mange arvinger og/eller slektsforholdene var kompliserte - sett at ikke alle arvinger er nevnt. Når det ikke var noe å dele for arvingene, var det heller ikke så viktig for skriveren å få notert absolutt alle arvingene.
  • Et skiftebrev kan inneholde feil eller utelatelser. Men: I forbindelse med et skifte hadde alle arvinger økonomiske interesser, som vi må regne med ble ivaretatt av den enkelte arving eller den enkelte arvings verge. Det skulle nok derfor mye til at beregningen av arv ble gal. Følgelig kan det være feil og utelatelser i den innledende presentasjonen av arvingene, men når det gjelder antall arvinger vil feil og utelatelser som regel la seg avsløre i utlodningsdelen av skiftet. Tilfeller av feil navn o.l. vil derimot kunne være konsekvent gjennom hele skiftebrevet.

I dette tilfellet var boets netto verdi positiv, og utlodninga viser at boets netto verdi (17 rd 2 ort 2 skilling) ble delt med halvparten (8-3-1) til enka, 1/3 (5-3-8) til sønnen David og 1/6 (2-3-16) til datterbarna - slik man skulle forvente etter den innledende presentasjonen av arvingene. Jeg ser da tre muligheter:

• Opplysningene i skiftet er korrekte; Jacob, døpt 24. mars 1754, er død, og det er født en David uten at dåpen kan dokumenteres.
  • Opplysningene i skiftet er korrekte; dåpsbarnet Jacob het egentlig David (feil navn i kirkeboka).
  • Opplysningene i skiftet er gale; sønnen David het egentlig Jacob.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet om skifte der barn er utelatt selv om de bevislig lever. Det kan være vedkommende har fått sitt ved giftermål ( bryllupsgjord, heimefølge), eller gitt avkall på arv til fordel for de andre arvingene. Lite i boet, altså. Den ene saken er fra Holum i Vest_Agder. I en annen sak i samme fylke var en datter ikke nevnt blant arvingene, og jeg trodde jeg hadde bommet på foreldrene. Men da jeg leste videre i skiftet, så var mannen hennes til stede og erklærte at kona ga avkall på arv for å hjelpe sin mor og sine voksne, ugifte søsken. 

Så til dine folk....

Skifte foretatt i 1773 etter Anne Bjørnsdatter forteller om eldste sønn Jacob som er i kongens tjeneste i København, sønn nr 2 David 13 år gammel....og datter Svane.

Venstre side:

https://media.digitalarkivet.no/sk20081027380762

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otto, jeg berømmer din innsats, for jeg har slitt med samme problemer sjøl. Men i likhet med meg - selv om det er flaut å innrømme, så bør du nok holde muligheten oppe for at du har funnet feil Jacob...  :-(

Hvis Jacob som 19-åring var i kongens tjeneste i København i 1773, rimer det ikke helt med at var styrmann i 1779, med mindre han gjorde lynkarriere i marinen, men da ville han ha måttet ha en attest for å få lov til å gifte seg. Jeg tror tjenestetiden var såpass lang at han ikke ville være ferdig før på 1780-tallet engang. Det finnes en god del informasjon om norske soldater i den danske hær.

Et spørsmål; var Lars klokker i nesten 30 år? Kan det ha vært en annen Lars som også var klokker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk til Kristian, Linda og Olaf for svært informative innlegg! Jeg er på reise et par dager, men jobber videre med saken og kommer tilbake i forumet i morgen kveld (tirsdag) eller i løpet av onsdagen.

Mvh Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Kristian Hunskaar (privat) skrev:

I dette tilfellet var boets netto verdi positiv, og utlodninga viser at boets netto verdi (17 rd 2 ort 2 skilling) ble delt med halvparten (8-3-1) til enka, 1/3 (5-3-8) til sønnen David og 1/6 (2-3-16) til datterbarna - slik man skulle forvente etter den innledende presentasjonen av arvingene. Jeg ser da tre muligheter:

• Opplysningene i skiftet er korrekte; Jacob, døpt 24. mars 1754, er død, og det er født en David uten at dåpen kan dokumenteres.
  • Opplysningene i skiftet er korrekte; dåpsbarnet Jacob het egentlig David (feil navn i kirkeboka).
  • Opplysningene i skiftet er gale; sønnen David het egentlig Jacob.

21 timer siden, Linda Wathne skrev:

Så til dine folk....

Skifte foretatt i 1773 etter Anne Bjørnsdatter forteller om eldste sønn Jacob som er i kongens tjeneste i København, sønn nr 2 David 13 år gammel....og datter Svane.

Venstre side:

https://media.digitalarkivet.no/sk20081027380762

Da virker dette temmelig opplagt; Jacob, døpt 24. mars 1754, er død før sin far, uten barn i live. Den Jacob Larsen Lund som giftet seg i 1779 og fikk barn i 1780 og 1783, må være en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake i forumet kan jeg bare konstatere at den styrmann Jacob Larsen Lund som vies til Maren Olsdatter Kleven 4. februar 1779 i Oddernes ikke er identisk med den sønnen til klokker Lars Jacobsen Lund og Ane Bjørnsdatter som ble døpt i Oddernes 24. mars 1754.

Etter Kristians første innlegg holdt jeg inntil videre fast ved hypotesen om at Jakob var sønn av klokker-Lars — under sterk tvil — idet jeg støttet meg til antagelsen om at man i skiftet hadde operert med feil navn og kalt Jacob for «David». Prinsipielt sett var det for så vidt fortsatt mulig å holde fast ved hypotesen etter Lindas innlegg, der hun påviste at det i skiftet etter Ane Bjørnsdatter fra 1773 nevnes to sønner, Jacob og David: Man kunne tenke seg at David ved skiftet etter faren Lars i 1781 var død, og fortsatt tenke seg at skriveren forvekslet de to sønnenes navn. Men i praksis sto vel hypotesen nå ytterst svakt  — og Olafs resonnement gjorde at jeg så meg nødt til å forkaste hypotesen definitivt, slik Kristian også gjør i sitt siste innlegg.

Etter at Linda hadde klart å grave frem skiftet etter Ane, fant jeg for øvrig David Larsen Lund, 15 år gammel, i konfirmasjonsprotokollen for 1774, noe som stemmer greit med alderen til sønnen David oppgitt ved skiftet etter Ane fra 1773 (13 år). Noen dåpsoppføring finnes imidlertid ikke av David i Oddernes kirkebøker, som tidligere nevnt. Han kan muligens ha blitt døpt i et annet prestegjeld. Dessuten ser Ane ut til å ha hatt to svært tette svangerskap, siden sønnen Bjørn (som må ha avgått ved døden før skiftet etter Ane) blir døpt 27. april 1760. Lindas funn av skiftet gjorde at jeg også fant Ane Bjørnsdatter i listen over begravede i januar 1773: «Ane Biørnsdatter Lars Klockers hustrue».

Slektsbakgrunnen til «min» Jacob Larsen Lund blir det nok vanskelig å finne frem til. Så vidt jeg kan se, er det bare én Jacob Larsen som blir konfirmert i Oddernes i den aktuelle perioden (fra 1736 og noen tiår fremover), og det er ganske sikkert sønn til klokker Lars som konfirmeres som «Jacob Larsen Lund» i 1768, siden vi vet at han var barnefødt i Oddernes. Styrmann Jacob som gifter seg i 1774 har nok kommet utenfra. «Lund» kan han hatt med seg fra et annet sted (Danmark, for den del), eller han kan blitt gitt dette navnet i kirkeboken fordi han hadde bosatt seg på Lund i Oddernes før vielsen. Hustruen Maren kom fra Kleven, som lå ved Lahelle, et livlig ladested, etter det jeg har skjønt, og man kan vel tenke seg at dette var inngangen til Oddernes for styrmann Jacob.

Men Jacob forsvinner altså raskt ut av kildene. Det eneste stedet jeg har klart å gjenfinne ham, er i kirkeboken for Kristiansand når datteren Inger Kierstine gifter seg for andre gang. Hennes første mann Jens Ommundsen fra Honnemyr (styrmann og repslager), dør i 1822, og når hun gifter seg med Jens Salvesen (fra Hagen i Oddernes) 15. okt. 1824, som «styrmand Jens Ommundsens enke», er farens navn oppgitt som «Styrmd. Jacob».

Det er for øvrig et noe forunderlig dobbeltbryllup som står i Kristiansand denne dagen: Inger Kierstine er 44 år gammel, mens brudgommen er 23; og samtidig blir søster til brudgommen, Inger Salvesdatter, 43 år gammel (også hun enke), viet til 29 år gamle Ole Mortensen Stray. Og Inger Kierstine dør av tæring allerede to år etter, 8. sep. 1826.

Takk igjen til dere alle tre, Kristian, Linda og Olaf!

Endret av Otto Martin Christensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otto, har du sett denne: http://www.kubenarendal.no/media/19488/Austarheim.pdf ? Tydeligvis mange Jacob og Larsen der, ifølge innledningen til høyre øverst. Og med en pappa eller onkel som reder så ligger vel mulighetene bedre til rette for å forklare hvorfor man er styrmann i ung alder! Jeg sier ikke at dette er folk som er de rette for deg, men lesestoffet er jo interessant i alle fall.

NB! den er på 20Mb. så det tar litt tid å laste den (ihvertfall på min utgamle PC med dårlig nett!).

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for dette, Olaf! Jeg bladde raskt gjennom skiftekortene for Merdø uten å finne noen åpenbare spor i første omgang -- men her går det an å lete videre i ulike retninger. Uansett veldig artig lesning. Det er rent så man får lyst til å ta seg en liten sommertur tur til Merdøgaard i finværet!

Mvh Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider