Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Gåter; Johannes Johannessen (Skår) født 1780 (Øyer), Anne Johannesdatter Skar, født 04.03.1783 (Øyer) og Anne Helene Johannesdatter, født 1800 i Drøbak

Recommended Posts

Hei!

Jeg har tidligere skrevet endel her inne om faren til disse tre, som også het JOHANNES JOHANNSEN (SKÅR) Han kom fra Øyer og med hans første kone SARA LARSDATTER MOE fikk han 3 barn.

1. Johannes Johannessen (Skar) ble født i Øyer 1780, men jeg tror han også flyttet til Drøbak senere....

2. Anne Johannesdatter Skar, født 04.03.1783 i Øyer. (Moren døde i barselseng og jeg vet ikke om jenta døde også, men jeg finner henne ikke igjen)

Med sin andre kone ANNE JENSDATTER (født ca 1771) - denne damen er fortsatt en stor gåte for nå har Johannes flyttet fra Øyer til Drøbak, men jeg finner ikke giftemål i Kirkebøkene der.

Hun KAN kanskje komme fra Øyer? Eller han KAN ha stoppet andre steder på veien...? (Skulle så gjerne ha funnet ut mer om denne damen)

Vi finner Johannes og Anne igjen i Drøbak når deres første barn SARA MARIA blir født i 1798 (Hun har jeg masse info på)

Så kommer neste barn; ANNE HELENE JOHANNESDATTER, som ble født 1800 i Drøbak, men hun finner jeg heller ikke igjen etter konfirmasjonen.

Kanskje har hun kun brukt "Anne" eller "Helene"?

Hadde vært veldig takknemmelig for hjelp så jeg får nøstet opp trådene mine og må nok spørre om litt hjelp fremover (Ønsker å skrive bok om slekten og da er det fint å ha det meste på plass)

Håper det er ok å lage egne emner på de forskjellige?

Ha en strålende dag :) 

Mvh Adéle Marie

5 minutter siden, Tordis Trønnes skrev:

Her er datteren Anne fra første ekteskap.  Bor hos nr. 8 som er mormor, Anne er nr. 10 https://digitalarkivet.no/census/person/pf01058255000313

Åhh... takk, takk takk.... hvordan i all verden har jeg klart å overse dette mon tro...

Nå hjalp du meg masse, da er det bare å lete videre :)

På 17.7.2017 den 11.33, Erik - Nilsen skrev:

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:NW4K-4FM her gifter seg en Johannes Johannesen Med Ei Anne Jensdotter på Stord 

Tusen takk, men Johannes og Anne må ha giftet seg før 1801, finner de gift i FT for Drøbak da.

Johannes første kone døde i 1783 og jeg vet ikke om Johannes dro nedover etter det, eller om han fant Anne i Øyer...

Du skriver i ditt første innlegg linje tre

1. Johannes Johannessen (Skar) ble født i Øyer 1780, men jeg tror han også flyttet til Drøbak senere....

Har du funnet noe om han i Drøbak ? Kan det tenkes at søsteren Anne også dro sørover ? Mormora døde på Moe i 1806.

Jeg har ei kvinne født i Øyer som heter Anne Jensdatter.  Hun ble født i 1774 v/Fossum.  Henne har jeg ikke greid å finne noe mer om enda.

• 1 måned senere...

Hei igjen :) 

Skal vi se... når det gjelder Johannes Johannessen (Skar) som ble født i Øyer, så ser det ut som han enten overtar eller kjøper hus av sin far i Drøbak.

Det finnes noen papirer på dette, men det er litt forvirrende når både far og sønn heter det samme.

Jeg vet ikke om søsteren Anne også flyttet sørover, men det er jo ikke utenkelig... 

Når det gjelder Anne Jensdatter som er født i 1774  v/Fossum kan jo hun være en kandidat... er så irriterende når jeg stopper helt opp.

Hadde vært greit å finne giftemålet, men det gjør jeg ikke og vet ikke når de flyttet sørover, men de bor i alle fall i Drøbak i 1801 og datteren Sara Maria er født i 1798

Jeg brukte evindelig lang tid før jeg fant faren til disse barna også, så jeg mister ikke håpet enda :)

Mvh Adèle Marie

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.