Gå til innhold
Arkivverket

Ole Olsen og Aase Evensdatter


Reidar Olav Meling
 Del

Recommended Posts

https://media.digitalarkivet.no/kb20070313670060

I februar 1833 dør den 88 år gamle husmannen på Blixrud, Even Svendsen.  Jeg er ganske sikker på at han er identisk med Even Svendsen på Ruud i 1801, 

men jeg har ikke funnet noe skifte, så da er vi vel like langt...

 

Even Halvorsen Bergseie døde allerede i februar 1802, 57 år gammel, så et vet. skifte etter ham ville ikke ha hjulpet oss (Aase flytter/gifter seg først 15 år seinere).

Tror jeg gir meg nå - hadde vært artig å finne ut HVEM som var Aases foreldre.  Holder en knapp på Even på Ruud/Blixrud, men tror det blir vanskelig, hvis ikke det er noen (inkl. lokalkjente) som kjenner familien,

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit makalaust arbeid som er gjort her, Astrid! Eg har vel no mest lyst til å tru at Berit og Even Svensen er foreldra til Aase, som då altså er farmor til mi oldemor Oline Olsdtr Bråkerud på Jevnaker. Vanskeleg no å sjå at me kjem lenger med dette. Eg kjem no til å "avgi rapport" til mine mine slektningar som ættar frå Jevnaker. Elles bør du vel ta deg sommarferie no, Astrid!

Kan fortelja at eldste sonen til oldemor Oline, min grandonkel Nils (Ruud), blei urmakar på Jevnaker. I folketeljinga i 1910 hadde Nils to lærlingar/assistentar, to brør ved namn Bjerke. Dei var 14 og 18 år gamle. Desse to unge karane starta sidan eiga urmakakarforretning inne i Christiania. Det er det som idag vel er den mest eksklusive urmakar- (og gullsmed-?) forretninga i Oslo, "Urmaker Bjercke". Mi mor (barnebarn av Oline) hadde jobb der på 1930-talet. Rart å tenkja på at starten skjedde hos eldstesonen til Oline på Jevnaker!

 

mvh Reidar O. Meling, Bømlo

Endret av Reidar Olav Meling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.