Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hva betyr "LPD" når en snakker om del av en eiendom?

Recommended Posts

Hei.

Jeg holder på med å lese om kjøp av gårdsbruk til tidligere tider.

I det oppsettet jeg leser, Odd Ottesen sin opptegnelse av "Slekten Botnen i Høland",  i finner jeg følgende:

" Gulbrand Jørgensen Botner, som født i ca 1695, fikk i 1722 kjøpe 5 lpd i gården Botner av Halvor Reiersen Auten.  

Senere fikk han i 1725 kjøpe nye, 5 lpd, av sin far.

og i 1734 kjøpte han nye 5 lpd i gården av sin farbror.

Han skal da ha blitt bruker av hele gården, med et samlet lpd-volum på  15 lpd.

Videre står det at Gulbrand kjøpte opp sine søskens arveparter, den siste i 1725, og ble da eier av hele gården Botner, samlet 25 lpd.

Det vil si at søskens arvepart en må ha vært 10 lpd

Spørsmålet mitt er om noen kan gi med en forklaring på hva en mener med et gitt antall lpd av en gård.

Takknemmelig for en tilbakemelding.

mvh

Per Aase Andresen

Endret av per aase andresen
2 timer siden, Erik Lie skrev:

Landskyldenhet ordet kommer av livlandsk pund. 1/20 av 1 skippund, 9,26 kg (Norsk Historisk Leksikon s. 268.)

Man har vel også Ole Rømers system der man har enheten Lispund som var lik 7,97 kg. Rømers system var brukt i Norge fra ca.1680 og helt til vi gikk over til metrisk system.

Når man snakker om vekt i forhold til eiendom, er det snakk om skyld. Da det var dårlig med kontante penger betalte man skatter og landskyld ofte i smør, korn eller fisk etc. alt etter hvor man bodde.

Endret av Gunnar Øra

hei Erik og Gunnar.

Takk for svarene.

Jeg ble litt overrasket over at LPS er en vektenhet. Trodde dette hadde noe med areal å gjøre.

Men jeg ser at jeg lærer noen nye ting hele tiden jeg jobber med slektshistorie.

Men så et par "små" tilleggsspørsmål:  

1. Hvordan ble antall LPS fastlagt. ?

2. Betyr 25 LPS, dvs ca 200 kg , at Botnen var en stor gård?

mvh

Per A

Forkortelsen for lispund er lpd (ikke lps).

Du bør starte med å lese artiklene om landskyld og skyldsetting i Norsk historisk leksikon.

25 lispund tunge/korn/mel (vareslaget må være med for at det hele skal gi mening) tilsvarer 1 1/4 skippund tunge/korn/mel. Udelt ville dette være et relativt stort gårdsbruk; bruk gjerne en matrikkel til å sammenlikne med andre gårder i området.

Hei Per

Ville også lett etter orginal-kilden, da dette i tillegg kan gi deg flere opplysninger, evt. rette opp feil andre har giort. Ellers se Kristian sitt svar. Kan vel også sies at eiendomssetting var litt forskjellig fra landsdel til landsdel i overgangen fra 1600 til 1700-tall.

Endret av Gunnar Øra

Hei Kristian.

Takk for svaret, og beklager skrivefeilen. ( Satt tidligere i dag og skrev en sak vedr Lønns og prisstigning, LPS, derfor skrivefeilen).

Jeg skal ta fatt med å lese artiklene om landskyld og skyldsetting i Norsk historisk leksikon.

Takk også til Gunnar.

mvh

Per A

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.