Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Noen enkel måte å søke i passasjerlister til og fra Amerika?

Recommended Posts

Jeg er på let etter en person som besøkte Norge igjen etter at han utvandret til Amerika i 1856. (Dette årstallet er helt sikkert.)  Jeg antar at etternavnet var Olson (og de er det mer enn nok av), men ikke fornavnet. Men antar at det er enten Ole, Anders eller Simon. Noen som har tips/lenker jeg kan søke i? Aner heller ikke hvilket årstall det dreier seg om, men kanskje rundt 1930. 

1 time siden, Oddbjørg Brænd skrev:

Jeg er på let etter en person som besøkte Norge igjen etter at han utvandret til Amerika i 1856. (Dette årstallet er helt sikkert.)  Jeg antar at etternavnet var Olson (og de er det mer enn nok av), men ikke fornavnet. Men antar at det er enten Ole, Anders eller Simon. Noen som har tips/lenker jeg kan søke i? Aner heller ikke hvilket årstall det dreier seg om, men kanskje rundt 1930. 

Utvandret i 1856.Og besøkte Norge omkring 1930.Da måtte han være ganske gammel da han var hjemme på besøk.

17 minutter siden, Vejdeland skrev:

Söker också passagerarlistor. SS Venus mot Kanada 1923-10-20. Min morfar var med, men vem var hans reskamrat ?

Du bør opprette et eget tema om den du søker. :-)

Kanskje du kan bruke fullt navn som visningsnavn?

https://www.digitalarkivet.no/content/181/endre-visningsnavn

Enig i at 1930 kanskje var noe sent. Men når det bare er en muntlig overlevering, må man bare gjøre noen antagelser. Håpet bare å få vite hvilke mulige søkesteder som finnes, slik at jeg kan lete meg fram sjøl. For jeg skjønner at dette vil ta litt tid.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.