Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Gustava Ottilie Amundsen Haug født 27.03.1876. Bragernes

Recommended Posts

Hei ! Søker  etter min oldemor Gustava O. A. Haug etter 1909.

Hun er født på Rikshospialet 27.03.1876 og døpt i Bragernes 28.05, uekte barn av Nils Amundsen og Olga Charlotte Haug

Ble konfirmert i Oslo domkirke/vår frelsers menighet 05.04.1891 bosted Skippergt 14.

25.02.1909 fødte Gustava barnet Rolf Amundsen Haug på Rikshospitalet (uekte) av våpenarbeider Harald Helliksen Kjøita, født 1877(eller 15.11 1878 i Kongsberg), da står Gustava som tjenestepike. Gustava og Harald har bopel Kongsberg. Nytorget I.(i 1909) .Etter dette kan jeg ikke finne noe om henne. Har nå lett mer eller mindre i et år. Jeg vet at Harald giftet seg med en annen i Kongsberg. Har bladd i kirkebøker og adressebøker i Kristiania. 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

DETTE ER NOE AV SVARET FRA Ann-Mary Engum:)

https://digitalarkivet.no/census/person/pf01036392221610 Rolf Amundsen Haug (pleiebarn)

Var det samme Gustava som var pasient i 1900?  

Da står hun med Drammen som fødested.

H: 1900-12-03
Still./Stand: Patient ug
Rolle:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Svaret er at hun fødte et barn 22.11.1900. Han het Georg Kristian og ble sendt til en annen familie (pleiebarn)

Håper på svar om Gustava O A Haug etter 1909.

Endret av Gunn Haug
7 minutter siden, Gunn Haug skrev:

Hei ! Søker  etter min oldemor Gustava O. A. Haug etter 1909.

Hun er født på Rikshospialet 27.03.1876 og døpt i Bragernes 28.05, uekte barn av Nils Amundsen og Olga Charlotte Haug

Ble konfirmert i Oslo domkirke/vår frelsers menighet 05.04.1891 bosted Skippergt 14.

25.02.1909 fødte Gustava barnet Rolf Amundsen Haug på Rikshospitalet (uekte) av våpenarbeider Harald Helliksen Kjøita, født 1877(eller 15.11 1878 i Kongsberg), da står Gustava som tjenestepike. Gustava og Harald har bopel Kongsberg. Nytorget I.(i 1909) .Etter dette kan jeg ikke finne noe om henne. Har nå lett mer eller mindre i et år. Jeg vet at Harald giftet seg med en annen i Kongsberg. Har bladd i kirkebøker og adressebøker i Kristiania. 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

DETTE ER NOE AV SVARET FRA ARKIVVERKET:

https://digitalarkivet.no/census/person/pf01036392221610 Rolf Amundsen Haug (pleiebarn)

Var det samme Gustava som var pasient i 1900?  

Da står hun med Drammen som fødested.

H: 1900-12-03
Still./Stand: Patient ug
Rolle:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Svaret er at hun fødte et barn 22.11.1900. Han het Georg Kristian og ble sendt til en annen familie (pleiebarn)

Håper på svar om Gustava O A Haug etter 1909.

Telling 1900  var det vel jeg som la inn,ikke Arkivverket. :-)

Her er er i alle fall sønnen Rolf i den kommunale folketellingen 1923 i Kristiania:

Søkeresultat fra kommunal folketelling i Kristiania 1.12.1923

Anna Olsen 28.06.1874 Solør k   e Husmor   Iduns gate 2 21 Jakob  
Alma Kristine Olsen 11.05.1898 Kristiania k   ug Lagerdame Thv. Wrangell Iduns gate 2 21 Jakob  
Rolf Amundsen Haug 25.02.1909 Kristiania m   ug Pleiebarn   Iduns gate 2 21 Jakob

Konfirmasjonen til Rolf Haug:

Oslo fylke, Jacob i Oslo, Ministerialbok nr. 8 (1892-1924), Konfirmerte 1923, Side 292
https://media.digitalarkivet.no/view/1830/297

Legger for ordens skyld inn dåpen - her står Gustava med adresse Seilduksgaten 15 II

https://media.digitalarkivet.no/view/1847/18

2 minutter siden, Gunn Haug skrev:

Jeg skal prøve der og etterhvert. Jeg har lett i adressebøker i Kristiania og ikke funnet noe.  Får jeg ikke hjelp her, så prøver jeg Oslo byarkiv. 

Det går an å gjøre begge deler ;-)

14 minutter siden, Gunn Haug skrev:

Da gjør jeg det :)

Flott!

14 minutter siden, Gunn Haug skrev:

Trodde skikken var at jeg burde legge innlegget et sted om gangen? 

Neida, ingen som stopper deg fra å undersøke saken hos andre. Du bør sende en e-post til Byarkivet og legge ved utfyllende informasjon om personene du søker informasjon om.

postmottak@kul.oslo.kommune.no

Endret av Egil Johannessen

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.