Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Dorothea Pedersdatter Rusch på Ytteren i Ranen

Recommended Posts

I skifte 5/9-1747 side 531b, i Bergen, etter Elisabeth Pedersdatter Rusch, opplyses det at halvsøsteren Dorothea er gift med en Hans Andersen på Ytteren i Ranen.  Nå har jeg sjekket frem og  tilbake i bygdeboken for Mo i Rana under Ytteren, men ikke klart å finne en Hans Andersen gift med Dorethe Pedersdatter. Men jeg har funnet ei Dorethe Pedersdatter gift med en Jan/Jaen/Jon Andersen på Ytteren. Etter denne Dorethea Pedersdatter er det skifte 1747 i Ranen (muligens for at Jaen Andersen skal gifte seg opp med Karen Jonsdatter.)  Jaen Andersen og Dorethea Pedersdatter   er notert me en sønn Thomas f 1717.

Noen som kan si om det er en Hans Andersen gift med en annen Dorethea Pedersdatter på Ytteren i Ranen ?

Da fant jeg Dorothea Pedersdatter død på Ytteren 1756 begravet 12/9-1756, 72 år. Da er hun født 1684. Det passer bra med resten av hennes søsken , men da må Peder Ruschs første kone Susanne være død før 1683/84, men hun står som død 1716 i Leka. Eller så må Susanne være hans annen kone.

Jeg fant også det aktuelle skiftet 06.09.1747 en gang i Sollieds arkiv på side 445, og med flere Ranaaner har jeg jo den gamle bygdeboka for Rana. 

Har skrevet inn der om det under Ytteren. Skulle gjerne ha laget lenke til skiftet, men finner ikke igjen protokollen med Sollieds arkiv på internett hvor

man kan bla i protokollen, og søk fører ikke fram. Jeg fant heller ingen Dorthea Pedersdatter den gangen i bygdebok for Rana

Endret av Anne Lise Hovdal

Hi Anne Lise. Takk for svar. Jeg fant heller ikke Sollieds arkiv på digitalarkivet. Men fikk da oppskriften:

øverste linje når du kommer inn på digitalarkivet, har du helt oppe til høyre tre streker.

Trykk på den.

Da får du opp en ny side hvor det helt til høyre under linjen står Om Digitalarkivet..

Trykk på den.

Da får du opp en ny side .Nederst på den siden finner du Nyttige lenker.

Da får du opp mange alternativer som lå i det gamle arkivet.

Trykk på Digitalarkivet-gamle nettsider (GDA)

Da kommer du in på de gamle gode sidene :)

Hordaland

1201 Bergen

Skifte

Sollieds skifteavskrifter for Bergen 1675-1852.

Mvh

Terje

Takk skal du ha Grethe.

Men hvem den Hans Andersen på Ytteren er, har ikke jeg klart å identifisere, verken i kirkebok  eller skifte for Rana.

Det skal komme ei bygdebok for Brønnøy. Noen som vet når den kommer ? . Den skal nevne noe om l annet Rusch folket.

Takk for svar Terje. Jeg finner de 3 strekene og de nyttige lenkene, men finner ikke Sollieds arkiv der inne. Det var forøvrig da jeg så etter noe helt annet når

det gjaldt mine Bergensaner, at jeg fant skiftet etter Elisabeth Rasch der inne. Jeg har veldig stor geografisk spredning på anene på min morside. Jeg skulle

gjerne ha bladd mer i det arkivet

Under de nyttige lenkene står:

Digitalarkivet- gamle nettsider (GDA

Hvis du tykker på den lenken, kommer du inn på den gamle siden for Digitalarkivet.

Legger du inn Fylke Hordaland og Kjeldekategori Skifte, kommer bl annet Sollieds skifteavskrifter for Bergen 1675-1852 opp.

Det funker for meg :)

Og her er lenke til det jeg tidligere fant i  Sollieds arkiv: 

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=445&innhaldid=1&storleik=

Forøvrig letet jeg mye etter Hans Andersen tidligere i Ytteren i Rana(bygdebok, skifter osv.) uten å finne han

https://media.digitalarkivet.no/sk20090223710091

Dette er link til skifte etter Dorthe Pedersdatter på Ytteren.

Det avsluttes på side 91.  Det er notert en del sølv med initialer.

https://media.digitalarkivet.no/sk20090223720369

og her er skifte etter hennes mann Joen Andersen.

Endret av Terje E Skrolsvik

Ja jeg fant det ordinære skiftet på Grethes link, men ikke avskriften fra Sollies arkiv. Jeg har nok sett skiftene etter Joen Andersen og Dorthe Pedersdatter

tidligere, men sett bort fra at dette kunne være riktig Dorthe fordi at ektemannen skulle hete Hans. Der tok jeg vel feil ja

Har nå funnet en Peder Rus som tar borgerskap som slakter i Molde ca 1737.

I kirkeboken for Molde har jeg  funnet Petter Rus copulert 19/4-1741 med Guri Haagensdatter.

Regner med at dette er sønn til Henrich Pedersen Rusch, som da skulle oppholde seg i Molde 1747.

Skal sjekke om de får barn.

Hei. Tror ikke jeg egentlig skal mene så mye om dette, men konstaterer at den Jon Andersen som var br. på Ytteren i tiden 1712-50, skulle være sønn av Anders Tomasen Selfors, sk. 1687. Han skal åpenbart ha kommet fra Sund i Leirfjord. Denne Jon skal ha hatt en bror, Hans Andersen, som blev g.m. skipperenken på Hemnes, Berete Arentsdr., sk. 1744.

Da Hemnes blev utlagt til prestegård, flyttet Hans og hans kone til Selfors og blev bruker der. Kan det kanskje ha litt noen sammenblanding av navn her ? M.v.h. Alv.    

Nei det er ikke så lett å mene noe som helst her. Men hvis Dorethea Pedersdatter Rusch , som skiftet i Bergen sier, har noe med Ytteren å gjøre, må det vel være at hun er /var gift med Jan/Jon Andersen og ikke hans bror som visselig var/er gift med Berit til 1744, og Jan/Jon dør etter Dorethea på Ytteren som dør 1756.

Har lest i Mo prestegjeld: gardshistorie under gården Selfors.

Der har Anders Tomasen Selfors tre sønner: Jon f 1682, Tomas f 1684 og Hans f 1685.

Jeg kan ikke forstå noe annet en at det er feil i opplysningene i skiftet etter Elisabeth Pedersdatter Rusch i Bergen 6/9-1747.

Halvsøsteren Dorothea må være gift med Jon Andersen f 1682.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.