Gå til innhold
Arkivverket
Brian Cooper

Tyding av innslag i kirkebok

Recommended Posts

Brian Cooper

Gjelder Lauritz Olsen, døpt 19 januar 1851 på Kristiania tukthuset. Foreldrenes navn er kjent for meg fra før, derfor greier jeg å tyde navnene Berthe Larsdatter og Ole Andersen. Men øvrige tekst greier jeg ikke å tyde, hverken i Foreldre kolonne eller de andre kolonnene.

Kan noen hjelpe meg med tydingen?

Kristiania tukthusprest Kirkebøker, G/Ga/L0001: Klokkerbok nr. 1, 1818-1857, s. 92-93

URL: URN:NBN:no-a1450-kb20061010020017.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad

Dette blir for smått. Legg heller inn brukslenke til boka. Da kan man forstørre tekst, bla i boka osv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad

I rubrikken for dåp:

hjemmedøbt af Sygeoppasser Hans Thoresen i Overværelse af hans Hustru Henriette Thoresen, confirmeret i Kirken 19d Januar 1851.

I foreldrerubrikken:

....Tugthusfange No 1 Berthe Larsdatter af Faaberg i Gulbrandsdalen og Ungkarl Ole Andersen af Wardahl. Ordet foran "Tugthusfange" får jeg ikke tak i, dessverre.

I fadderrubrikken:

Madam Henriette Thoresen, Jomfru Dahler, Vagtmester Ole Svendsen, Vagtmester Ole Ringvold, Vagtmester Bernt Hennum.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Brian Cooper

Tusen takk for tydingen. Da er dette en annen familie enn jeg trodde. Jeg fant opprinnelig treffet på Familysearch, og det virker tilsynelatende OK selv da jeg sjekket kirkeboka. De foreldre jeg forsker på heter Ole Andersen fra Skytta i Nittedal og Berthe Maria Larsdatter fra Hauger i Nittedal. De giftet seg i Nittedal i 1831, andre barn jeg har funnet var døpt på Frogner i Sørum. Men et barn i 1851 var ingen umulighet, selv om adressen Tukthuset virker noe rart. Men nå fjerner jeg Lauritz fra listen. Riktignok heter et av barnebarn til paret Laurits (f. 1868), men dette er vel bare sammentreff..

Mvh Brian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar S. Ertesvåg

"Ugivt Tugthusfange ..."?  - men det er vel ikkje så interessant lenger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Brian Cooper

Tusen takk til dere begge for utmerket tyding. Utrolig at det går an å tyde så mye.

Mvh Brian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive