Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Ikke-tema,- nei og nei: Oppslag i bygdebok for Ringsaker Hedmark

Recommended Posts

Hallo forumet, med beklagelse å melde ser jeg meg nødt til å spørre om noen kan gjøre et, to eller kanskje noen få oppslag i bygdebok for Ringsaker HED.

Kirkebøkenes begynnelse er 1734 https://digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=1600&to=1800&format=all&sc[]=kb&m[]=0412

Se innrammingen:

jeg er nysgjerrig på hvor mye informasjon som finnes om forfedrene til denne Maren, som er i sentrum på utsnittet.

Ringsaker.PNG

Jeg har nok dessverre ikke den etterspurte bygdeboka, men å spørre om slike oppslag er ganske vanlig her. Jeg har aldri før hørt at noen kaller det et "ikke-tema". Det har også forekommet endel poster med tittel "Jeg gjør oppslag i ...".

Endret av Inger Eik

Iflg. lenka til Ann-Mary, som er en oversikt over bygdebøkere fra Hedmark, så står det at det ikke er gitt ut noen bok for Ringsaker. Det var i 2003, men slike bøker tar lang tid.

Du kan jo ta kontakt med Hedmark slekthistorielag og spørre dem om det har kommet bok om Ringsaker.

Endret av Berit Knudsen

Bygdebok for Ringsaker hovedsogn (Reflingfjerdingen) som ble utgitt i 2010 har med garden Tørud, men nevner bare Mikkel Tørud f. ca. 1634 som brukte halve garden sammen med Bjørn i 1666, og trolig var det samme Mikkel som var bruker i 1684. Videre sies det at Mikkel og 4 barn bodde på Tørud i 1711. Av barna navngis bare Tollef f. ca. 1666, og Fredrik f. ca. 1668 som tok over garden.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.