Gå til innhold
Arkivverket
Thomas Nilssen

Randi Rustad, henrettet i Løten, 1778

Recommended Posts

Thomas Nilssen

Er det noen som har tilgang på boka "Mørkets gjerninger - henrettede i Norge 1772-1782" av Torgrim Sørnes, som kunne ha funnet ut hva som står å lese om henrettelsen av Randi Rustad i Løten, 1778?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

De henrettede 1772-1876

Randi Rustad Mord Gullaug Rustad Pint, halshugget, steile og hjul 1778 14 Løten Franz Gottschalck Lædel

http://www.ondskap.org/de-henrettede-1772-1876.html

Håper noen kan hjelpe deg med boken.

Endret av Ann-Mary Engum

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torgrim Sørnes

Selve henrettelsen er udokumentert. Det er riktignok en henvisning i en bygdebok, som imidlertid ikke oppgir kilde. Det siste jeg fant av samtidig dokumentasjon, var Kongens avslag på benådningssøknaden. Det finnes ingen ny resolusjon på henne heller, så jeg har antatt at henrettelsen faktisk fant sted. Men som sagt, kvitteringer og regnskapet mangler i fogdens papirer (som i denne perioden og dette fogderiet var mangelfulle, for å si det forsiktig)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Thomas Nilssen

Takk for svar Torgrim. Jeg har funnet det som er skrevet i bygdeboka nå. I tillegg ser jeg det er skrevet noe i Hamar Arbeiderblad i sin tid, men det baserer seg på folkeminne i området.

Thomas

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.