Gå til innhold
Arkivverket

En drapsak fra 1622 i Aker (Furuseth)


Per Otto Egeberg Asak
 Del

Recommended Posts

Dette er en sak jeg har leita lenge etter. Jeg har leita tidligere i det gamle digitalarkivet etter denne saka i Lensarkivet for Akershus len. Når er det gjort om i det nye digitalarkivet.. Men  nå  gir det meg anledning  til å stille spørsmål om denne saken. Er den Skannet?.

Den er omtalt i Lørenskog bygdebok bd.1( red. Olav Foss 1956) på side  96. Dessverre er det ingen eksakt kildehenvisning. Her er omtalt et slagsmål på Furuset i Aker mellom Jakob Ellingsrud og Hans Li på Lørenskog, som var på bytur med to hester. Hans Li døde en stund etter slagsmålet på besøk i Nes på Romerike!

 

Er det noen som veit hvor denne kilden befinner seg, og om den er skannet så jeg kan lese hele saken. Kan hende jeg må ha tolkningshjelp, men det vil vise seg. jeg har lest noe gotisk av saker på 1600-tallet.

På forhånd takk for svar. Per Otto Asak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemning må vere for tinget, og då er det tingboka som er første stad å leite. Dersom dei er busette ulike i tinglag,

og hendinga evt. skjedde i eit tredje tinglag, så har du litt å leite gjennom. Men er er gardshistorieboka rett, har du årstalet. 

Saka kan ha gått over fleire tingsamlingar og fleire år (stemning, forhøyr, nye forhøyr/vitnemål, mekling, dom/forlik);

eller unnagjort på ei samling.

På vestlandet var det tre ordinære ting for året (seinare berre to); men det kan vere annleis i aust. Og så kunne det vere ekstrating.

Tingboka er gjerne kronologisk for kvart sorenskriveri; altså vårting for tinglag A, så B, C, osv; deretter sommarting for tinglag

A, B, C osv.  Er du heldig, har nokon laga register til tingboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Grethe og Ivar

Det må være feil i bygdeboka for Lørenskog bd.2 side 291. 

Fordi jeg fant ( fikk ikke kopiert den!!!)originalen i en mine andre tråder om Hans Madsson Stalsberg.

Derfor ingen link til et tidligere innlegg om samme emnet som jeg la inn her. Ivar E og Kristian H kom til samme konklusjon. Hans Madsønn i 1614 var ikke bofast bruker av noen gård.

Fordi jeg la ved en kopi av saken 1611 der Hans Li (Nordli) blei dømt for ekteskapsbrudd av ytterste formue med 15 rdl. I kilden kan jeg kun lese Hans Li, atså brukeren på Nordli i Lørenskog.

Derimot i bøteregistrene 1614 står "Hans Madzønn" nevnt med leiermål med Ambjør Simensdatter. han slapp med ei ungkarsbot. Sted Skedsmo. Lørenskog tilhørte Skedsmo. Hans Li i 1611 og Hans Madzønn er ikke samme person. Det må være denne Hans Madsønn som er involvert i drapssaken i 1622. Det er to grunner som er viktige. 1. Er hans patronymikon opplyst i denne saken fra 1622. Da er det avgjort at det må være sistnevnte.

Det ser ut til å være en forbindelse med Simen Kuland f.ca 1614. Han er meget formuende for å være sagmester på ødegården Kuland, Lørenskog. Er panthaver av nedre Åmot, Rælingen, nabogården der Hans Madson Stalsberg var født. Noe å tenke på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har søkt på digitalarkivet om saker 1620-1625.

Fått null treff.

Betyr det at det ikke kan finnes som skannet materiale, og at jeg må dra til Riksarkivet i Oslo

 

Til Grethe

Lørenskog bygdebok har ingen kildehenvisning  om denne saken. (se ovenfor). Jeg har undersøkt dette litt nærmere. Det må være feil i bygdeboka.

1. Hans Li som i 1611 betalte 15 rdl av "ytterste" formue for leiermål som gift mann. Hans Li behøver ikke Hans "Madssønn". Det finnes en Hans Madssønn i Skedsmo som i bøtelistene 1614/1615 betalte en ungkarsbot på 4 rdl for leiermål. Den siste saken er ikke med i Lørenskog bygdebok (naturlig nok?)

Har Lørenskog bygdebok forvekslet disse sakene når de omtaler en Hans Madsen Nordli som innblandet i drapssaken 1622. Ingen kildehenvisning til drapssaken. Sier kilden virkelig at han heter Hans Madssønn . Hvis det er riktig så er det det mer sannsynlig  at Hans (Madsønn?) i 1622 er den samme som ungkaren Hans Madssønn i 1614. Vitneutsagn som er gjengitt i bygdeboka kan tyde på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.