Gå til innhold
Arkivverket

Hans Johansen Mørk (f.18-07-1879), Kråkstad, Akershus

Kristoffer Aalton
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg har allerede gjort en del forsking på denne personen, men jeg sitter igjen med noen spørsmål. PS. evt. linker i posten er til kilder.

Konfirmasjon

I Digitalarkivets transkribering av Hans' vielse, står det at Hans er konfirmert "1896-10-19 Enebakk". I den skannede siden står det:

image.png.14a2407609f7464df27eaad4f5a0dfcb.png

Etter litt forskning har jeg funnet ut at Hans er døpt 19.10.1879, og i kirkeboken for Enebakk har jeg funnet ut at han er konfirmert 09.09.1894.

Her har da trolig, slik jeg ser det, presten skrevet feil (eller fått feil info) i Hans' vielse. Videre tror jeg kanskje transkriberingen til 1896 feil?

Når det kommer til oppføringen i kirkeboken i Enebakk så er ikke denne transkribert, og jeg har gjort mitt beste for å gjøre det selv, men ønsker gjerne å få noen andre til å se om det er rett, evt. tilføye eller endre der jeg er usikker?

image.thumb.png.abede0ea19b9875224ab159246ef19e9.png

image.thumb.png.3b03c4c610bfa4eb69642e7c7eac605a.png

Min transkripsjon:  

1894 - 9/9 - Konfirmerte gutter:

• Nr: 3
  • Navn: Hans Johansen %Mysen% (Mørk* jfr. 30. Jun 1906) (E: det i parantes er påskrevet i annet blekk. Usikker på teksten og om det står "jfr.")
  • Født: 18/7 79
  • Døpt: 19/10 79
  • Fødested: Jørgenrud i Kraakstad
  • Bopel: Mysen
  • Foreldre: gbr. Johan Johannesen Mørk (E: "Mørk" er skrevet i annet blekk) og ?? Marie Johannesdatter (E: det er et kors bakom navnet hennes, betyr det avdød?)
  • Kopper eller vaksinert: ?? 12/7 80
  • Kristendomskunnskap: Meget Godt ?? 25/9 94

På forhånd takk for hjelpen!

Mvh
Kristoffer Aalton

Endret av Kristoffer Aalton
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utan fasit ville konfirmasjonsåret innført ved vigsla vel vere nærast å lese som "96", slik Registreringssentral for Historiske Data (ikkje Digitalarkivet/Arkivverket) har gjort.

Med ein stor dose velvilje kan det verte "94" (men det liknar ikkje på dei andre 4-tala til denne presten).

Konfirmasjonsinnførsla les eg sånn du gjer, bortsett frå tilføyinga

"Mørk x" og "x cf Jnr. 30/1906"   (x-ane markerer at den siste viser til den første) "cf"= conferer og "Jnr"= journalnr. ,  dvs. i embetsarkivet til presten; dokument nr. 30 i 1906. 

Mora er "H" (hustru), og ho er nok død. 

Koppevaksine "Att.[est] af..."

heilt til høgre:  repetisjonsteikn for  "Attest af".  Det fortel venteleg at presten har skrive ut konfirmasjonsattest på denne datoen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.