Gå til innhold
Arkivverket
Astrid Ryen

Hva betyr "fiering" og "miil" i forbindelse med soldatlegd?

Recommended Posts

Astrid Ryen

Soldatlegd Gauldal fogderi 1689/1690:

Sør-Trøndelag fylke, Gauldal, Fogderegnskap nr. 3940 (1689-1690), Dokumentside, Side 286
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/rk10101212130107

 

Venstre side: til venstre for de ulike soldatlegdene står det f. eks. 1/2 fiering, 1 fiering, 1/2 miil eller 1 miil.  Hva betyr dette?

 

 

 

Endret av Astrid Ryen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Astrid Ryen

Takk for svar, Ole Teige.  Da må 1 miil etc. her være avstanden mellom soldatlegdene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Alvin Andreassen

At det skulle ha noe med avstanden mellom soldatlegdene å gjøre, tviler jeg vel på.  Hvorfor skulle disse ligge med så like avstander fra hverandre som 1 mil etc.  Store avstander.  Ser man litt lenger fremme og bakover i dokumentet, står det 1 Gaard der det andre steder står 1 Miil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar S. Ertesvåg

Det står "1 gaard" der alle oppsitjarane i legda høyrer til den same garden.

Elles står det ymse avstandar rekna i mil eller fjerdingar.

For dei lokalkjende (Astrid?) kan det vel ikkje vere så innvikla å sjekke om desse måla er rimelege overslag

for avstanden mellom dei gardane som inngår i legda (etter gamle ferdselsvegar, naturlegvis).

Kvifor skulle det ikkje vere det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Alvin Andreassen

Gårdene hvor det står "1 gaard" inngår jo også i soldatlegdene.  Hvorfor er det da ingen avstand angitt for de gårdene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Astrid Ryen

Jeg har her sett for det meste på ÅlenTinglag som omfattet gårder i Ålen og Røros, se soldatlegd 142-144. Det er her det står 1 miil og 1 1/2 miil.  I 1690 var det ingen bosetning i den nordlige delen av Rugeldalen (høyeste punkt på Rørosbanen ca 650 meter). Det var stor avstand mellom gårder i Ålen og gårder ved Aursunden, Brekken og Hådalen sør for Røros.

Endret av Astrid Ryen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Alvin Andreassen

Kan de angitte avstandene bety omtrent avstand mellom brukene/gårdene som inngikk i en soldatlegd og ikke avstanden til neste legd?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Astrid Ryen

Ja, det er hva jeg tror nå.  Jeg leser i leksikon på nettet at en mil på 1700-tallet var ca 11, 6 km. Stemmer det?

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Alvin Andreassen

Ja, det står slik også i Norsk Historisk Leksikon.  I ulendt terreng som den gangen kunne 11,6 km være langt nok!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×