Gå til innhold
Arkivverket

Quislings oldfrue på slottet under krigen - en frøken Piro. Hvem var hun?


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Det finnes 2 Piro slekter i Norge. I min slekt er det ingen som har vært i tjeneste på slottet hos Vidkun Quisling under krigen.  Den andre Piro slekten har sitt utgangspunkt fra Eidsvoll, hvor de har bebodd gården Piro, som i sin tid var eiet av  mine forfedre da de kom til Norge for flere hundre år siden. 

I Oslo Adressebok for 1944 finner jeg derimot en frk. Ragnhild Piro bosatt i Geitmyrsveien 11. Damen finnes ikke i adressebøkene i Oslo 1940, 1941 og heller ikke 1945, 1946. Kan dette være hun som tjenestegjorde hos Quisling mon tro?

Jeg mener å ha god rede på også Eidsvoll Piroene gjennom tidene, men finner heller ikke  her noen ved dette navn.

Mitt spørsmål blir kort og godt hvem var Ragnhild Piros foreldre, når var hun født/død? Ble hun gift? Og sist men ikke minst - var det denne Ragnhild som var i tjeneste på Slottet under krigen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være nummer 5?

 

Telemark fylke, Vestre Porsgrunn, Østre Porsgrunn i Porsgrunn, Fødselsregister nr. 1 (1916-1929), Fødte og døpte 1922, Side 73
Permanent bilde-ID: kb20060612040147
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060612040147
Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060612040147.jpg
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysning nummer 20

 

Telemark fylke, Vestre Porsgrunn, Østre Porsgrunn i Porsgrunn, Lysningsprotokoll nr. 2 (1937-1952), Lysninger 1945, Side 43
Permanent bilde-ID: kb20061027320410
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20061027320410
Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061027320410.jpg
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor takk til deg Sven, fordi du har klart å finne ut  hvem Ragnhild Piro var. Hun var som du ganske riktig har funnet ut datter av dyrlege Helge Piro i Porsgrunn, og hans slektsgren har jeg for så vidt god greie på, men med den forskjell at i mine papirer figurerer hun ikke som  Ragnhild Piro, men som Nanine Piro, gift Kaufmann og bosatt i Halden. Du fant dåpen hennes i Porsgrunn fra 1922, og der står det som døpenavn Ragnhild og ikke noe  mer! Hvis du ser etter i 25 års jubileumsboka for de som tok artium i 1940, så oppgis her at Ernst Emil Hals Kaufmann giftet seg i 1945 med Nanine Ragnhild Piro. Hun har således lagt til det navnet i senere år, og hvis jeg ikke tar feil var det også det navnet hun brukte.  

 

Men fortsatt gjenstår svaret på hvorvidt Nanine Ragnhild Kaufmann, født Piro var oldfrue på Slottet hos Quisling under krigen. Hvordan finne ut av det? Noen som har tips?

 

Den Piro i Sverige som du nevner Bente gir meg ytterligere hodebry!! Har nemlig levd i den villfarelse at det ikke fantes noen Piroer i Sverige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får orsake at eg er litt skeptisk, men kor har du det ifrå at ei jente på 20-23 år skal ha vore oldfrue på slottet.
Etter mine begrep tykkjest det usannsynleg at ei ungjente hadde ein slik posisjon i den tid. Eg vil tru at ho måtte ha hatt litt meir "fartstid" til den jobben. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg. Oldfrue pleier å være en eldre kvinne. Kilden er en annonsering i Aftenposten fra 1945 hvor min familie vil poengtere at "vi ikke er i familie med Quislings oldfrue på Slottet, frk. Piro". Siden jeg mener å ha rimelig greie på hvem som har båret Piro-navnet gjennom tidene, skjønner jeg bare ikke hvem denne frøkenen er! Hvis nå bare ikke betegnelsen "oldfrue" er feilaktig brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bror av Gudrun

Dødsfall i Norge 1995-april 2001 (1947-2001)
Lars Piro 06.01.1907 03.12.2000 2000 3531 M Ringerike sorenskriverembete

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=DODSFALL&gardpostnr=320596&merk=320596#ovre

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Bror av Gudrun

 

Dødsfall i Norge 1995-april 2001 (1947-2001)

Tormod Piro 29.10.1904 11.06.1997 1997 2074 M Eidsvoll sorenskriverembete

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=DODSFALL&gardpostnr=40572&merk=40572#ovre

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hagler det inn med så mange svar at jeg knapt får puste før nye innlegg kommer!  Utrolig hyggelig at så  mange engasjerer seg. Jeg bukker og takker.

 

Så er damen funnet som var oldfrue på slottet hos Quisling under krigen. Til å være oldfrue passer også Gudrun Piros alder så meget bedre enn den langt yngre Ragnhild Piro som var litt i yngste laget. Så da tilhørte hun Eidsvoll Piroene, og her har jeg latt meg lure. Jeg kjenner godt til foreldrene og alle barna der. Samtlige av døtrene tok jeg for gitt var gift da krigen kom, inklusiv Gudrun. I mine papirer står det at hun var gift  med Odd Bakstad, men at ekteskapet ble oppløst. Jeg assosierte derfor ikke Gudrun Bakstad med den frk. Piro som  var på Slottet under krigen.

Ektemannen Odd Erik Bjørnsgård Bakstad, som var født i Oslo 1913, døde i Halden i 1989.

Jeg har  ikke behov for opplysninger om andre av Piro familien på Eidsvoll, idet jeg har kortfattede opplysninger om dem alle.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.