Gå til innhold
Arkivverket

SFJ Bremanger OPPSLAG bygdebok Bremanger Gards- og Ættesoge


Astrid K. Halleraker
 Del

Recommended Posts

Då er det merkeleg at det i skiftetikkje er nemnt noko barn med namn Anne. Er det kanskje Brita eller Johanne som seinare er blitt kalla Anne? Eller kan det ha vore to samtidige Johannes Brimnes i Bremanger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg slit med å lese skrifta, men om eg forstår det rett blei det ingen arv å dele ut. Kan det vere ei evt. årsak til at ein ikkje har teke bryet med å nemne alle borna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skiftet har opprinnelig vært på løse ark. Disse arkene er blitt innlevert for avskrift til skifteprotokollen. Dette boet har ikke noe til arvingene, deres navn er bare nevnt innledningsvis og ikke i utdelingen. Så under denne saksgangen har Anne 3-4 år blitt borte fra teksten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt sikkert riktig. Fordi det er tre DNA-matcher på hver sine separate grener som fører inn til samme stamme. Stammen er Johannes Jakobsen Henøy (1734-1785) og hans to koner, som muligens var søstre, det må jeg sjekke nærmere. I alle fall har jeg fått e-post fra den amer. slektsgranskeren som bekrefter at vi har riktig Anne "på landet".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid fint å se at gåter finner sin løsning. Jeg har selv opplevd at personer har vært utelatt fra skifter, men har klart å plassere dem likevel. Noen ganger som fadder til søskens barn, eller i skifter etter barnløse søsken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

 Stammen er Johannes Jakobsen Henøy (1734-1785) og hans to koner, som muligens var søstre, det må jeg sjekke nærmere. 

 

Dei er truleg ikkje systrer for  fyrste kona Dorte Andersdtr. var frå Bremnes og andre kona Marte Andersdtr. er  oppført som f. på Frøyen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK Harald, da innebærer det at DNA-segmentet som kommer fra Anne Johannesdtr Bremnes (1781-1824*) må være fra faren. Han var som nevnt ovenfor gift II ganger, og etterkommere fra både I. og II. ekteskap overlapper på et og samme kromosomområde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.10.2017 den 15.05, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

Du fant skiftet, det blir spennende å lese. Og se her: en Anne Johannesdtr Bremnes konfirmert høsten 1796 i Kinn, dvs. hun ble født ca 1781. Takk for skifteoppslaget.

SAB, Kinn Sokneprestembete, Ministerialbok nr. A 3, 1785-1821, s. 94
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070510610625

 

59e20b674775d_AnnePLandet.thumb.PNG.00319d2f0cb57b30bbfa6b515faf7315.PNG

 

5 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Hun ble konfirmert 1795, se litt nedenfor midten høyre kolonne høyre side.

https://media.digitalarkivet.no/view/11533/47782/85

 

Det kan sjå ut som om det har vore to samtidige Anna Jonsdtr./Johannesdtr. Bremnes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok den kandidaten du fant er den rette Torbjørn. Det står vel egentlig Johnsdtr. på "min" kandidat, men jeg ble kanskje blendet av at det stod Bremnes som gårdsnavn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No var det ikkje eg, men Astrid som fann oppføringa. Det er vel kanskje den kandidaten som er rett, men det er jo også slik at skrivemåten av namn varierer frå kjelde til kjelde. Difor er det nyttig å vite om at det finst to personar med (nesten) same namn i same tidsrom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradisjonen er å konfirmeres det året man fyller 15. Noen ganger ble de konfirmert eldre enn det, men sjelden yngre.

56 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Difor er det nyttig å vite om at det finst to personar med (nesten) same namn i same tidsrom.

Hvis Anne ble født 1780, må hun ha vært tvilling, fordi et annet barn ble født det året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alderen på konfirmantane i Kinn på den tida varierer mykje frå 14 til 20 år, så fødselsåret må bli omtrent så lenge vi ikkje har dåpesinnførselen å halde oss til. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.