Gå til innhold
Arkivverket

Søk i emigrasjonsinformasjon


Knut Torsethaugen
 Del

Recommended Posts

Etter iherdige forsøk, gir jeg opp å finne fram i søkbar informasjon om utvandring.
Det jeg savner er søkemulighter som tidligere ga resultater som de vedleggene jeg har lagt ved.

Klarer ikke å gjenskape den samme informasjonen, dvs. om Ole Knudsen og Anne Olsen, i den nye løsningen.
Forstår det slik at de forrige søke sidene for Digitalarkivet er fjernet, eller finns de fortsatt gjemt et eller annet sted?

Er all informasjon som var tilgjengelig i forrige utgave av Digitalarkivet tilgjengelig i den nye løsningen?

Et annet spørsmål: Finns det søkbare kilder for utvandring over Bergen for perioden 1850 til 1870?

Hilsen Knut Torsethaugen

Båt Angelo.gif

Emigranter Oslo 1884.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar.

Det var ikke de gamle DA sidene jeg var ute etter, men de som var der før den nye løsningen kom og som ga resultater av typen jeg la ved.

Når det gjelder utvandrere var det året 1852 og 1861 jeg var ut etter, var litt for upresis.

Hilsen Knut

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Har begynt å få taket på det nå, men syns det er for mange søkefelt og at for mange felt er uforståelige for amatører.

Det bør være mye lettere å få veiledning til å forstå betydningen og bruken søkefeltene og bruke feltene rett, f.eks. format for dato.

En lærer jo etter hvert, men er redd noen gir opp dersom en plages for mye i starten.

Jeg var på nippen til å gi opp, men er jo på sporet etter hjelp fra forumet, noe som burde være unødvendig.

Ser ut til at det i mange tilfeller ikke finnes informasjon for søkefeltene og de burde gjemmes i en "Avansertknapp".

Utgangspunktet bør vel være at en bare har søkefelt for de tema der det finnes informasjon.

Har sansen for søk der en starter med basis som f. eks navn, alder fødested og som en kan forfine med flere felt dersom det blir mange treff.

Finns det muligheter for å bruke dagens løsning på en slik måte?

 

Det hjalp mye da jeg oppdaget knappen: "Vis tabell" oppe til høyre på søkeresultatsida. Den gir en god oversikt over resultatet av søket.

Jeg vil foreslå at denne visningen gjøres til førstevalget. Visningen "Vis liste" som er default, er forholdsvis ubrukelig etter min smak. Når en klikker på en bestemt person i tabellen får en jo en visning med alle detaljer for den valgte personen. I denne visningen er fortsatt knappene "Vis tabell" og "Vis liste" fortsatt synlig, men har ingen effekt? Knappen bør vel ta en tilbake til Tabell/Listevisningen for hele søket?

 

En generell frustrasjon og mistanke når det gjelder utformingen av dagens søkesider er at de er tilpasset bruken smarttelefoner med små skjermer.

Når en benytter store dataskjermer (eks. 24") er visningene svært lite effektive og det er vanskelig å få oversikt over søkesider og visning av resultater.

Vil tro at de fleste som benytter DA til slektsforskning ikke gjør dette via smarttelefoner? 

Som foreslått over er det ikke sikkert det skal så mye til for å bedre dette?

Hilsen Knut

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vanskeleg å lage generelle søkjeskjema når det varierer frå kjelde til kjelde kva for opplysningar som er fylt ut. Ofte kan det difor vere lurt å prøve eit søk med tomt skjema. Då ser ein kva for felt som er fylt ut i resultatlista, og ein får noko å rette seg etter ved neste søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.