Gå til innhold
Arkivverket

Peder Pedersen Rudsholmen i Hurdal, f ca 1773, Overconstabel ved Artilleriet

Per.H.Skaug
 Del

Recommended Posts

Bildet fra omtalen av øvre / nordre Dyrud på Eina er rettet opp i # 117.

De overtok bruket fra Alf Jonsen, født 1693, død 1741, ant. fra Einavollen, gift 1716 med Gunhild Pedersdatter fra nedre Løvlia.

Sigrid var datter av tidligere bruker Iver Olsen, ant. fra Dælen i Gran, gift 1724 med Tore Olsdatter, født ca. 1703 på Dyrud.

Endret av Per Morset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Grete Singstad skrev:

Nei, her har Randi Bjørkvik sviktet - ingen Bent Povelsen i registeret, men med et sånt navn lar han seg nok finne i primærkilder.

Fant han som fadder i 1729 blant "kjentsfolk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bent Povelsen var fadder i 1732, 1735, 1738 – til Povel Povelsens barn, en bror?, og 1740.

Ser ikke ut som han fikk barn selv, skal se etter skifte.

Edit:

Povel Povelsen/Paul Paulsen var ikke i RBs arkiv heller.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete, jeg ser akkurat over de samme selv, og med mye "kjentfolk". Jeg var ikke klar over at Povelsøn ikke ville komme opp når man søker på Povelsen, det er ikke alltid så lett å vite hva som går på avansert søk.

Har heller ikke funnet noen barn, og ser jo at han har vært fadder fra 1729 til han var forlover i 1760, og det er som du sier mye kjentfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Morset,

takk skal du ha, men dette er nok ikke riktige folk. Peder Pedersen (en av veldig mange i Skrukklia) var gift med Mari Jonsdatter Lundberg. Hennes far Jon Knutsen var sønn av Siri Pedersdatter, så det blir litt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete,

det var jo bra du fant ham, men så vidt jeg ser er det ingen Ingri eller Anne Paulsdatter der. Det er nok likevel noe slektskap på en eller annen måte, om det da ikke var en Ragnilrud husmannsplass i Skrukklia som Bent bodde på og derfor var fadder for naboer?

Endret av Per H Skaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete,

så forøvrig at RB ikke tror Torger Pedersen Tonvolds kone Ingeborg Pedersdatter var datter av Peder Gregersen Granavolden. Da har jeg vel en jeg kan stryke fra slektstreet, i hvertfall om det ikke finnes andre bevis for det. Uten at jeg husker hvor jeg har det fra i farten, kom det kun fra en sekundærkilde i alle tilfelle, og lenge før RB satte sammen sitt materiale.

Dette var jo helt på siden av tråden, men den kom jo litt inn på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete, nå har jeg gått igjennom alle Peder Olsen som finnes digitalt på 1700 tallet i Gran. En jeg har funnet, særlig i lys av de Povel Bjerkefolkene du fant tidligere, er nevnt på Bjerke i 1726 (og også ved flere barnedåper der). Kan det være mulig at Peder Olsen på Bjerke i 1726 senere ble gift med Ingeri, søster av disse Povelsbarna på Bjerke, og at de (og søsteren Ane) flyttet til Skrukklia?

Christopher, sønn av Ole Mortensøn Biercke Eier, døpt 24 Mars 1726 Ministerialbok for Gran prestegjeld 1707-1731 (0534P), Døpt 1726, Side 205b Faddere Peder Olsøn Biercke, Trugels Povelsøn Biercke, Aase Povelsdatter Biercke, Ole Nielssøn Dælen, Aase Olsdatter Dælen, Karie Povelsdatter Amunrud

Utfordringen der er vel denne

Brudgom Peder Olsen BierckeEjer viet 21 mars 1731 med Marie Olsdatter Ministerialbok for Gran prestegjeld 1707-1731 (0534P), Viede 1731, Side 272a      

Nå er det jo ikke sikkert at den Ingeri Povelsdatter som døde på Grasbakken var gift med noen der, hun kan jo også ha vært hos søsterens familie? Selv om jeg egetlig synes den teorien din er veldig god.

Endret av Per H Skaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke helt tro på denne Peder Olsen fra Bjørge, selv om han kanskje ble enkemann i 1740 (han kan jo giftet seg på nytt), se vedlegg.

I Hurdalsboka er Peder Olsen i 1741* nevnt sammen med Nils Larssen fra Taraldsetra, en plass som er nabo til Grasbakken, lett å finne hvis man bruker seeiendom.no

Vi bør anta at Peder var i Skrukkelia også, jeg tror ikke gården Bjørge hadde sæter/plass der, men her er jeg usikker.

*Antar at det var 1741, kanskje saken lar seg finne.

Peder Olss 1731a g.tif

Endret av Grete Singstad
Tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Per H Skaug skrev:

Nå er det jo ikke sikkert at den Ingeri Povelsdatter som døde på Grasbakken var gift med noen der, hun kan jo også ha vært hos søsterens familie? Selv om jeg egetlig synes den teorien din er veldig god.

Utfordringen er at det er den eneste kjerringa vi finner gravlagt fra Gasbakken i passende tid, men itte veit je...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete,

jeg tror jo også de må være søstre og gift med hver sin kar på Grasbakken, men det er jo ikke sikkert...

Ellers står det vel i Hurdalsboka at det er en attest fra sognepresten på Toten datert 31 Des 1740 om at de hadde solgt bjønneskinn, så da mener du de mp ha vært på tinget på Granavollen våren/sommeren etter for å få skuddpremien?

Det står jo ellers at Peder var bruker i 1740 og senere, men han må vel ha vært der en stund, om han skal vite hvor han skal finne og skyte 3 bjørn? Så det stemmer vel ikke med han på Bjørge, det har du vel rett i.

Ellers så kommer jeg tilbake med et spørsmål fra  #91

Ingeborg Pedersdatter Ragnilrud hadde jeg allerede kikket på, her har du henne:

Ingebor Pedersdatter Rangnilrud giftet seg med Joen (Joe) Østensen 6. juli 1761. Forlovere ikke ført.

Berte, døpt 10. aug. 1765. Faddere: Gulbrand Olsen Røsum , Tørger Østensen Amunsrud. Kiersti Halvordatter Poulsætteren og Marte Østensdatter Ragnildrud.

Kan Gulbrand Olsen Røsum være en bror av Peder Olsen Grasbakken, og derfor en fadder for den mulige datteren til Ingebor Pedersdatter Rangildrud, sin niese?

Holder fortsatt på med å oppdatere det vi vet om Peder Olsen og Jon Knudsen/Siri Pedersn sin famile, men det tar litt tid.

Endret av Per H Skaug
Edit for spørsmål om Ingebor Pedersdatter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det bør vel ha vært i 1741, men det står neppe noe mer enn det forfatteren skrev. Han må ha vært nevnt til Grasbakken, ellers ville det vært vanskelig å identifisere han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Per H Skaug skrev:

Kan Gulbrand Olsen Røsum være en bror av Peder Olsen Grasbakken, og derfor en fadder for den mulige datteren til Ingebor Pedersdatter Rangildrud, sin niese?

Her det nok bonden sjøl fra Røysum som har vært fadder, han er også ført først, slik de fornemste ofte ble. Finner ingen andre i RBs register som passer.

Gudbrand Olss 1752 g.tif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete,

da betyr det vel sikkert også at den Ole Røsum som var fadder en annen gang, kanskje er hans (bondens) far og heller ingen (nær) slektning. Og selv om yngre sønner av gardfolk kunne ende opp som husmenn, ville det neppe bli på et finnetorp i Skrukklia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2017 den 19.04, Per H Skaug skrev:

Da fant jeg beviset:

8. juni 1765: «Peder Græsbakken og Hustrue Inger Povelsdatter»

Tingbok nr. 65 (1764-1767), Rettsprotokollside, Side 100b-101a

Ingri og Peder.png

Endret av Grete Singstad
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete,

det var imponerende! En ting er å ha en veldig sannsynlig teori, en annen ting er å finne de faktiske bevisene. Altså kan det vel også nå slåes fast at paret Peder Olsen Grasbakken og Berte Jonsdatter med en yngre datter Anne er en sammenblanding med Peder Olsen Løvli og Berte Jonsdatter. Det betyr jo at det er veldig mye som er annerledes enn det Hurdalsboka sier.

Da blir det jo ennå mer interessant å finne den Povel som kanskje er far til både Anne og Ingeri Povelsdatter. For at det tilfeldigvis skulle bli to jenter gift på Grasbakken som døtre av to forskjellige Paul'er, det tror jeg ikke noe særlig på. Uten at vi har funnet det ennå er det sikkert en ledetråd i fadderne med alle Paulene og Paulsbarna.

Igjen, dette var et flott funn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#144-145

Ja, det var et heldig funn. De neste sidene er spekket med informasjon om folk fra Skrukkelia. Saken, som omhandler Tarald Olsen Sæter og hans sønn Ole, er lett å følge, da det oppgis dato for neste rettsmøte. Taralds kone het også Anne Povelsdatter, så to stk med samme navn levde side om side. Tar med at det nevnes at Tarald kom flyttende fra Hurdalen til Skrukkelia for ca seks år side, dvs ca 1759.

Alderen på Inger er angitt til 62 år på side 102a og på følgende side opplyses det at Peder Olsen Grasbakken er 61 år. På side 124b nevnes Erich Johansen Nedre Grasbakken, 49 år.

Anne Povelsdatter og hennes datter Ingeborg Erichsdatter, og Annanias Torchelsen (#88) ble innkalt som vitner til neste rettsmøte, som skulle holdes 14. nov. 1765.

Annanias Torchelsen Grasbakken, 26 år, var det 23. vitnet i saken. Tar med litt av det han forteller (som flere før han har vitnet om) for å vise hva saken gjelder i tillegg til tyveri m.m. Annanias forteller at han i juli for nesten fire år siden kom til Sæter ved de tider man skal legge seg. Han kom da over Tarald Olsen som lå med sin stedatter Lisbet Haagensdatter. Dette skjedde i sengen mens Taralds egen kone lå på en krakk eller benk. Hun reiste seg straks opp da Annanias kom, det samme gjorde Tarald, men stedatteren ble liggende.

Anne Povelsdatter Negresbakken (Nedre Grasbakken), 45 år, var vitne nr. 32, og Ingeborg Eriksdatter Nordengen på 18 år (#101) vitnet etter sin mor (s. 184b-185a).

Oppland fylke, Søndre Land, Nordre Land i Hadeland, Land og Valdres, Tingbok nr. 65 (1764-1767), Rettsprotokollside, Side 179b-180a

14. mars 1766; Saken mot Tarald Olsen Sæters tyverier føres på Eidsvoll ting, dvs Christiania lagting, har ikke fulgt saken videre.

Oppland fylke, Søndre Land, Nordre Land i Hadeland, Land og Valdres, Tingbok nr. 65 (1764-1767), Rettsprotokollside, Side 251b-252a

Endret av Grete Singstad
Lenker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i Hurdalsboka på side 28-29, Haug og 530 - 531, Taraldsetra er denne Tarald Olsen beskrevet. Han var gift med Anne, datter til Pål Persen Haug i Hurdal, og enke etter Håken Persen i Nordstua Haug. Anne og Håken hadde barna Frants Håkensen, f 1735 (neste bruker på Nordstua Haug), Lisbet og Berte. Det som står om han der, passer jo veldig godt med det du har beskrevet fra tingbøkene. Han virket som en "fargerik" fyr, og 1769 sies det på Taraldsetra at han skal ha rømt fra landet.

Men det betyr vel også at vi kanskje ikke skal se oss blinde på at Skrukklendingene skal komme fra Hadeland eller Toten, det flyttet vel noen fra Hurdal også. Det kan jo være mulig at Povel (far til Anne og Ingerid), eller Per Olsen Grasbakken kan ha kommet fra Hurdal også. Uten kirkebøker for denne tiden er jo det vanskelig å si noe om, om vi ikke finner dem på Gran eller Toten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Grethe, da vet vi at Anne Poulsdatter ikke var søster til Ingri/Inger Polsdatter.

Povel/Poul Olsen og Ingeborg Amundsdatter, barn døpt i Ullensaker:

1. Aase, født 1711 på Kolby, døpt 30. aug. 1711

2. Oluf, født 1713 på Kjos eie, døpt 20. aug. 1713

3. Elen, født 1715 på Kios, døpt 23. jan. 1715

4. Haagen, født 1717 på Kios nordre eie, døpt 11. juli 1717

5. Anne, født 1719 på Kios eie, døpt 31. des. 1719

6. Oluf, født 1722 på Kios eie, døpt 2. feb. 1722

7. Ragnild, f. ca 1724, kb mangler

I skiftet etter Poul Olsen i 1747, og skiftekortet (#148), kommer det fram at plassen under Kjos nordre het Vinternetten.

Akershus, Hedmark fylke, Øvre Romerike, Skifteprotokoll nr. 6 (1744-1751), Skifteprotokollside, Side 254b-255a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok et lite spor:

Skrukkelia 12. nov 1759: Peder Gresbachen 55 år, Inger Povelsdatter Gresbachen 60 år.

Peder avlegger ed på at hans hustru Inger er søskenbarn til Erich Johansen Bratlien av Eidsvoll sogn.

Oppland fylke, Hadeland, Land og Valdres, Tingbok nr. 59 (1757-1760), Rettsprotokollside, Side 323b-324a

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider