Gå til innhold
Arkivverket

Peder Pedersen Rudsholmen i Hurdal, f ca 1773, Overconstabel ved Artilleriet


Per.H.Skaug
 Del

Recommended Posts

11 timer siden, Per H Skaug skrev:

Du hadde i hvertfall rett når det gjelder Anne Poulsdatter og Erik Johansen, her er de gift den 20 februar 1747. Ministerialbok for Gran prestegjeld 1745-1758 (0534P), Viede 1747, side 147b Da var han geworben soldat, og bodde på Vollengen (under Skrukkli).

 

Flott funn, Per, fint å få det bekreftet.

I konfirmantlistene fant jeg;

Disse er ikke funnet døpt, men jeg fant Rangnil født på Nordgaardeie, døpt 7. sept. 1749, ved hjelp av Family Search. Hennes faddere var (se vedlegg): Christen Nielsen Nordgaards, Hans Pedersen TetterudsEyer, Angnete Olsdatter Nordgaarden, Hans Pedersen TetterudsEyer (dobbeltføring), Angnete Olsdatter Nordgaard (dobbeltføring), Ingeborg TaraldsDatter TetterudsEyer.

Oppland fylke, Gran, Brandbu, Tingelstad i Gran, Ministerialbok nr. 3 (1745-1758), Fødte og døpte 1749, Side 49

 

11 timer siden, Per H Skaug skrev:

Her er forøvrig bryllupet til Kirsti Olsdatter (enken på Lundberg etter Jon Knutsen, og svigermor til Vandreren) med Erik Johansen (en annen Erik J), som da ble bruker 2 på Nistua Lundberg (Jon Knutsen er ikke nevnt i Hurdalsboka) Ministerialbok for Gran prestegjeld 1745-1758 (0534P), Viede 1747, side 148b.

Forloverne var en Peder ? og Olle Røssum, så det er vel kanskje naboer/slektninger til dem og kanskje Peder Olsen?

 

Jeg leser Peder Alfbaken, med litt krokete underskrift, så da er det vel Peder Pedersen Alvbakken det er snakk om, som Hurdalsboka feilaktig har som far til Gulbrand Pedersen Alvbakken (Peder Iversens sønn #50) - og Randi Bjørkvik, men hun har tydeligvis trodd på samme kilde, se vedlegg.

SAH, Gran prestekontor, Ministerialbok nr. 3, 1745-1758, s. 149

 

Vi har forresten avdekket en del feil og mangler ved Hurdalsboka, så det er greit å få ryddet opp.

 

Randi Bjørkvik har ikke registrert de to Erik Johansen som giftet seg i 1747.

Må ha mer data før jeg kan finne Ole Røysum i RBs arkiv, det er bygget opp kun ved fornavn, patronym og dato for ekteskap på menn, og evt u.e. barn. Her blir kvinnene diskriminert.

 

Anders Johanss 1744 g.tif

Hans Pederss 1735 g.tif

Johannes Simonss 1715 g.tif

Kristen Nilss 1751 ug.tif

Peder Larss 1718 g før.tif

Peder Pederss 1731b g.tif

Endret av Grete Singstad
Tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ved en tidligere anledning notert dette paret som muligens stemmer med Ole Røysum:

 

Ole Gulbrandsen Røssum ca 1756-1840, g 1792, dragon, 
gm Mari Christensdtr ca 1767-1807
Mari født enten på Nordgarden i Hurdal eller på Tingelstad i Gran (foreldrene bodde begge steder). Konfirmert 1783, da feilaktig (?) kalt Mari Christophersdtr i kirkeboka. Oppgitt å være 32 år ved folketellingen i 1801. Oppgitt å være 38 år ved begravelsen.

 

Mvh Jarleif
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete,

 

det var mye ny informasjon, som jeg skal se på ved anledning.   Det er helt klart mye som er urørt når det gjelder Skrukklislekter. Jeg har sett litt på Lundberg, der familien til konen til Peder Pedersen (vandreren) kom fra. Lurer på om mange av, om ikke alle, av Mads Joensen Lundberg, Knud Joensen Lundberg, Ole Joensen Lundberg, Marthe Joensdatter Sørgaarden, Marthe Joensdatter Enevolden (kanskje identisk med den foregående?), Elen Joensen Enevolden, Ane Joensdatter Røsåsen (i Hurdalsboka sagt å være Ane Jonsd. Tingulstad, g. m Kristen Bendtsen Nigardn Røsåsen) kanskje kan være søsken? Kanskje det står mere om disse på Eenvolden hos RB, eller om Einavolden i Bygdebok for Eina (som jeg dessverre ikke har tilgang til).

 

Ministerialbok for Gran prestegjeld 1732-1744 (0534P), Døpte 1739, side 102

Niels, sønn av Mads Joensen Lundberg og Mari Olsdatter, døpt 22 Mars 1739

Fadderne Detlef Sørum, Joen Lundberg, Gulbrand Sørum, Kirsti Lundberg, Ingeborg Olsdatter SørumsEjer

 

 

Ministerialbok for Gran prestegjeld 1707-1731 (0534P), Døpte 1722, side 143a

Jens, sønn av Mads Joensen Lundberg, dpt 25 Okt 1722

Fadderne er Anders Andersøn Nordgaarden, Elen Joenssøn Eenwolden, Torchild Dælen, Ane Joensdaatter Røsaasen, Gunnild Pedersd Løfflien, Martha Joensdaatter Eenwolden

 

 

Ministerialbok for Gran prestegjeld 1732-1744 (0534P), Døpte 1732, side 7b

Mads, sønn av Mads Joensen Lundberg, døpt 29 Juni 1732

Faddere Anders Andersen Nordgaarden, Mads Ellensen Rangnilrud, Rangnil Pedersdatter Rangnilrud, Marthe Joensdatter Sørgaarden

 

 

Ministerialbok for Gran prestegjeld 1732-1744 (0534P), Døpte 1737, side 65

Marie, datter av Mads Joensen Lundberg og Marie Olsdatter , døpt 13 Jan 1737

Faddere Johannes Simensen Nordgaarden, Joen Olsen Røcken. Pernille Embretsdatter Røcken, Kirsti Olsdatter Lundberg

 

 

Ministerialbok for Gran prestegjeld 1707-1731 (0534P), Døpte 1724, side 176a

Ole, sønn av Mads Joensøn Lunberg, døpt 63 Desember 1724

Faddere Alv Joensøn  Løvlien (kan være Løvlien i Skrukklia eller Løvlien i Gran), Christofer Gulbrandsøn Gran, Peder Jngebrigtsøn Gran, Mari Bentsdatter Skruckelien, Gunnil Pedersdatter Løvlien

 

Ministerialbok for Gran prestegjeld 1732-1744 (0534P), Døpte 1741, side 131

Bent, sønn av Madss Joensen Lundberg og Marie Olsdatter, døpt 19 November 1741.

Faddere Ole Røsom, Guttorm Pedersen Røsom, Peder Andersen Røsom, Kari Rosom, Ingeborg Pedersdatter Røsom

 

 

Ministerialbok for Gran prestegjeld 1707-1731 (0534P), Døpte 1713, side 52a

Joen, sønn av Knud JoensE Lundberg, døpt 16 Juli 1713,

Faddere Ole JoensE Lundberg, Guldbrand GudmundsE Tingelstad, Guldbrand HansE Tingelstad, Karj Røsum, Martha Andersd Elffbachen i Shruchelien

 

 

Ministerialbok for Gran prestegjeld 1707-1731 (0534P), Døpte 1716, side 76a

Ane, datter av Peder ElensE   Lundberg, døpte 26 April 1716

Faddere Bendt NestEgge, Jens Ulverud,  Elen JoensE Eenvolden, Ragnild Tislebachen, Marj Olerud. Jngeborre Tislebachen

 

 

Ministerialbok for Gran prestegjeld 1707-1731 (0534P), Viede 1718, Side 103a

Elen Joensøn Eenvolden, g 3 Nov 1718 m Ingeborre Erlandsdaatter Tislebachen

 

 

Folketelling 1801 for 0534P Gran prestegjeld, 0020 Eenvolden Plads

Ingeborg Ellensdatter, f ca 1731, g.m Jens Hansen, husmand med jord

Joen Ellensen, f ca 1724 husmand med jord, g.m Marthe Halvorsdatter

 

 

Ministerialbok for Gran prestegjeld 1707-1731 (0534P), Døpte 1721, Side 128a

Elen, sønn av Peder Elensøn Lundberg, døpt 27 April 1721

Faddere Jens Heggen, Elen Enevolden, Madtz Enevolden, Jens Heggens Quinde ,Ifuer Tislebachens Quinde

 

 

Ministerialbok for Gran prestegjeld 1732-1744 (0534P), Døpte 1733, Side 20

Jenss, sønn av Ellen Joensen Enevolden og Ingeborg Ellensdatter, døpt 3 Mai 1733

Faddere Iver Tesslebacken, Jens DyrudEjer, Hanss Pedersen Vildaassen, Rangnil Olsdatter Tesslebacken, Kirsti Bendixsdatter Dogsæt

 

 

Ministerialbok for Gran prestegjeld 1732-1744 (0534P), Døpte 1737, side 65

Ellen, sønn av Ellen Joensen Enevolden og Ingeborg Ellensdatter

Faddere Iver Løfstuen, Peder Ellensen Doxset, Siri Pedersdatter Doxset,  Kari Iversdatter Tesslo, Endre Iversen Sande

 

 

Kan mange av, om ikke alle, av Mads Joensen Lundberg, Knud Joensen Lundberg, Ole Joensen Lundberg, Marthe Joensdatter Sørgaarden, Marthe Joensdatter Enevolden (kanskje identisk med den foregående?), Elen Joensen Enevolden, Ane Joensdatter Røsåsen (i Hurdalsboka sagt å være Ane Jonsd. Tingulstad, g. m Kristen Bendtsen Nigardn Røsåsen) kanskje være søsken?

 

 

I tillegg virker det som om Peder Elensen Lundberg er nært forbindet med disse. Jeg tror du har helt rett, Hurdalsboka tar ganske lett på Skrukklia, og har sikkert mange feil. Det virker vel som om det er Gran som er den viktigste kilden her, men det er jo ikke så underlig siden det tilhørte Gran og lå på grensen mot Eina og Toten.

Endret av Per H Skaug
Korrigert for konen til Peder Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#103

Ja, det er mange navn å forholde seg til.

 

Fant ei datter som ikke står i Hurdalsboka.

Kirsti Olsdatter og Erik Johansen Lundbergs datter Marthe ble døpt 26. mai 1748. Faddere: Ole Røsom, Peder Andersen Røsoms, Peder Johansen Røsom, Birthe Iversdatter Lundberg og Ingerie Johansdatter Røsom.

 

Oppland fylke, Gran, Brandbu, Tingelstad i Gran, Ministerialbok nr. 3 (1745-1758), Fødte og døpte 1748, Side 38

 

#102

Takk for tipset, Jarleif, men han var litt for ung til vårt bruk.

 

Endret av Grete Singstad
korrektur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På FamilySearch (uten kilder) finner jeg:

Joen Alfsen, f 1640

Barn:  Anne Jonsdatter 1674 – 1779, g 26 Juni 1722 med Christen Bentsen på Røsåsen

Mads Joensen 1678 -1773, g 27 Desember 1721 m Mari Olsdatter, 1701 . 1741

Alf Joensen Einavolden d 1741 (forøvrig en stamfar for meg i en annen tråd jeg har hatt på brukerarkivet

Elen Joensen d 1755

Gulbrand Joensen, på Holter?, Gran

Marthe Joensdatter

 

 

Denne Elen Joensen, d 1755 har på FS to sønner ved navn Peder, men de er for unge til å være Peder Elensen på Lundberg som er nevnt tidligere. Men det er helt klart noe slekt her. Dette kan vel også bety at vi kan treffe på andre slektninger for Skrukklifolket rundt den delen av Eina som var en del av Gran? Dette er jo litt på kanten av temaet, men man må jo nesten se på Skrukklislekter under ett, så mye som de flyttet.

 

Så langt har jeg ikke sett at Knut og Ole Jonsen i #103 tilhører samme søskenflokken, så det er vel neppe riktig, og derfor har dette sikkert ikke så mye å si for familien til vandreren Peder Pedersen. Det var jo en mulig slektstilhørighet her som var grunnen til at jeg begynte å se på disse Joensen folkene på Lundberg.

Endret av Per H Skaug
Tilleggskommentar om Knut og Ole Joensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per

 

Her er et par kilder du kan kikke i:

Gran fattigmanntall 1743

Hurdal 1796-1817 Mandskapslister

 

Kanskje kjenner du til nettsiden fra før, kildene er hentet fra denne siden: Avfotograferte slektshistoriske kilder

En del av det som finnes her er siden gjort tilgjengelig av DA, men det er fortsatt veldig mye spennende å finne.

 

Trenger du flere notater fra RB er det bare å spørre.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for de linkene Grete, der kan jeg i hvertfall ha håp om å finne artilleristen og Ole Pedersen Ramm.

 

Skal se i fattigmanntallet også. Det er jo mye enklere å følge gårdmannsslekter gjennom skattelister og pantebøker, men jeg synes jo dette var mye mer morsomt (selv om det jo e du som har funnet det meste).

 

Jeg har prøvd å plassere Jon Knutsen Lundberg tidligere, fordi han var svigerfaren til vandreren. Trodde han og faren Knut Jonsen Lundberg kunne ha noe å gjøre med familien til Mads Jonsen på Opppistua Lundberg, som jeg la inn en god del linker til i #103. Jeg skal sette det opp litt mer oversiktlig, men det var kanskje et villspor?

 

 

På side 549 i Hurdalsboka står det om bruker 1: Per Elensen (sikkert den samme Peder Ellensen som jeg lurte på i #103) var bruker fra 1716. Han var gift med enken Sigrid Persd, som før hadde vært gift med Knut Dåset. De hadde sønnen Jon Knutsen (skrev Persen) som ble eier av Bjørtomt. Han fikk 20 rd i arv etter mora.

 

 

Dette kan vel bety at den Jon Knutsen som jeg trodde kunne være broren til Mads Jonsen Oppistua Lundberg, i stedet er sønnen til Knut Dåset (kanskje tidligere på Nistua Lundberg, siden Jon ble døpt der i 1713, se #103?) og det kunne høres ut som han var stesønnen til Peder Ellensen Nistua Lundberg?

 

 

Nå er Peder Elendsen Lundberg oppgitt å være gift med Ane Olsdatter Lundberg 2 Nov 1713, Ministerialbok for Gran prestegjeld 1707-1731 (0534P), Viede 1713, side 54b og med Ane Albretsdatter Heggen den 29 Oktober 1716  Ministerialbok for Gran prestegjeld 1707-1731 (0534P), Viede 1716, side 80b så jeg har vondt for å se at dette kan passe inn, særlig fordi han skal være bruker på Lundberg fra 1716 (sikkert fordi han giftet seg med Siri?)

Kan du se hva som står om Peder Elendsen Lundberg og Knut Jonsen Lundberg, evt Knut Dåset hos RB? Det virker som om det er noe som ikke stemmer helt her, men vi har jo allerede funnet noen feil i Hurdalsboka i Skrukklia.

 

 

Dette hjelper oss jo ikke noe lengre på vei med Peder Pedersen vandreren, men det gjør jo at jeg kanskje kan bli ferdig med konen Mari Jonsdatter Lundberg.

 

Forøvrig burde jeg vel skaffe meg en kopi av RB sitt arkiv selv, men jeg ville aldri trodd jeg skulle få så mye bruk for det. Det var bare av perifer interesse inntil disse trådene kom opp. Synes jo det er bra jeg får hjelp fra deg på oppslag, men kan jo ikke forlange at du skal gjøre alt arbeidet heller.

 

Vet du forøvrig om det er noen som har planer om å legge Inn RB sine data elektronisk, om det er greit fra et kopibeskyttelses-perspektiv? Nytten ville jo være adskillig større om det var søkbart.

 

Endret av Per H Skaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#103, #108

 

Flere av disse bør være søsken. har dessverre ikke Einaboka, men her er det jeg fant hos kjære Randi Bjørkvik.

God fornøyelse.

 

 

Alf Jonss 1716 g.tif

Ellen Jonss 1718 g.tif

Ellen Pederss 1639 f ca.tif

Iver Hanss 1709 g.tif

Knut Johnss 1712 g.tif

Kristen Bentss 1722 g.tif

Mads Jonss 1721 g.tif

Mads Jonss 1744 g.tif

Ole Jonss 16xxb g.tif

Peder Ellingss 1713 g.tif

Peder Ellingss 1716 g.tif

Gudbrand Jonss 1729 g.tif

Endret av Grete Singstad
La til Gudbrand Jonsen Holter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Grete, da har jeg nok å lese igjennom for en stund. Tror vel at vi skal ha rimelig god dekning på vandrerens svigerfamilie nå.

 

Vet ikke om det blir så enkelt å finne noe mer om Peder Olsen, men så lenge de andre har blitt funnet, skjuler nok han og kona (kanskje en Povelsdatter, som du foreslo?) seg  et sted de også.

 

Det ser jo ut som om det er mange oppdateringer som kunne skjedd om Skrukklislekter. Min øvrige Hurdalsfamilie er fra garder nede i bygda, og der synes jeg Hurdalsboka har vært relativt etterrettelig, men jeg ser jo hvor mye frem og tilbake det har vært her. Ikke lett å holde styr på det, uten at man samtidig går igjennom "halve Gran" også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einaboken som dere nevner - er det Toten bygdebok bind 5 - om Eina?

I så fall ligger den søkbar tilgjengelig på Nasjonalbiblioteket - bokhylla.no 

 

Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarleif,

 

jeg befinner meg i USA, og har derfor ikke tilgang på det som ligger i bokhylla.no. Da må man ha norsk IP adresse. Har aldri egentlig forstått hvorfor, men det har med kopibeskyttelse å gjøre, selv om jeg aldri har fått en logisk forklaring på det. Men det er vel bare sånn det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Jarleif

 

Var inne og kikket på Einaboka, men trodde at det ikke var noe slektsregister, men ved nærmere studie var det jo det.

Eina: Varig lenke:http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2010082403060

 

Legger ved bilde av omtalen av Peder Ellingsen på Nedre Dotset - som ikke ga så mye mer... Men det var kanskje noe annet du ville ha, Per?

 

Dotset.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete,

 

takk skal du ha. Det er jo mye av det samme vi allerede har funnet, men spørsmålet mitt var egentlig om Knut Dåset (Jon Knutsen Lundberg/Bjørtomt sin far). Antar Dåset vel er den samme gården som Dotset, om det da ikke er en feilbeskrivelse fordi Siri Pedersdatters andre mann Peder Ellingsen senere kjøpte Dotset. Så jeg hadde vel håpet det sto noe om Knud (Jonsen?) Dotset eller Sigri/Siri Pedersdatter som en tidligere bruker på Dotset også.

 

Men i alle fall bekrefter vel dette at det var mye flytting mellom denne delen av Gran (som nå er Eina) og Skrukklia også, så det kan vel tenkes at Peder Olsen også kan ha røtter herfra, og ikke fra den andre siden av Lyngna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ingenting om Knut Dåset i Einaboka annet enn det i #113. Merkelig, for han må opplagt ha kommet fra Dotset, men det har ikke forfatterne brydd seg noe med. De har valgt en lettvint løsning med å henvise til Hurdalsboka (med alle sine feil og mangler). Noe bruk som heter Enevold, Einavoll e.l. er jeg ikke i stand til å finne i registeret (merkelig nok).

 

Det er nok slik, at det vi lurer på har ingen skrevet ned ennå.

Hvilken Jon som er far til flere opplagte søsken, siden de opptrer hyppig som fadder til hverandres barn, kan jeg ikke se at noen av bøkene eller Randi Bjørkvik har, eller har jeg oversett noe? Søskenflokken bør være født ila de to siste 10-årene av 1600-tallet og første 10 året av nytt århundre. Det hadde vært lurt å sette opp en tidslinje og samle alle som trolig tilhører samme generasjon, spennet på søskenflokken kan jo være rundt 25 år, og mer hvis de ikke har samme mor. Det skulle være greit å anslå sånn ca alder utfra når de ble gift og fikk barn.

 

Apropos alder; ifølge FS ble Anne Jonsdatter gift som 48-åring i 1722 og var hele 58 år da hun fikk sitt siste barn med Christen Bentsen i des. 1732. Det høres veldig troverdig ut... :D

 

På 7.11.2017 den 19.39, Per H Skaug skrev:

På FamilySearch (uten kilder) finner jeg:

Joen Alfsen, f 1640

Barn:  Anne Jonsdatter 1674 – 1779, g 26 Juni 1722 med Christen Bentsen på Røsåsen

Mads Joensen 1678 -1773, g 27 Desember 1721 m Mari Olsdatter, 1701 . 1741

 

Kristen Bentss 1722 g.tif

 

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Grete, hvis Peder Pedersen den eldre kunne gå frem og tilbake mellom Hadeland, Hurdal, Nannestad og Kristiania som 82 åring i 1830, kunne sikkert hans svigermors slektninger gjøre andre ting som å føde barn når de var i den purunge alder av 58 år. De holdt seg jo tydeligvis godt...

 

Kjøper det argumentet ditt, men det kan vel heller være at alderen er feil på FS (eller ved dødsfallet, om de faktisk har tatt det derfra). Det er jo ikke så sannsynlig at hun skulle gifte seg for første gang som 48 åring heller, i hvertfall ikke om det skulle bli barn av det. (Men Janet Jackson fikk jo sitt første barn i år, som 51 åring).

 

Vil nok i det lengste tro at noen på  FS har kopiert det feil, eller at alder ved død er feil. Ser jo forøvrig at Anne Joensd var 105 år når hun døde, og Mads Joensen 95, utfra alderen deres på FS. Jeg burde selvfølgelig kikket på årstallene selv og tenkt det samme som deg, men det er jo tydelig at jeg bare kopierte det som sto der. Og det bør man vel absolutt ikke gjøre når det ikke finnes kilder, eller kommer derfra.

 

De betyr vel at dette er noe vi/jeg bør gå igjennom, så da setter jeg opp en liste over (mulige) søsken og hva som finnes hos RB som en start.

 

Takk for at du så etter Knud Dåset i Einaboka. Du har sikkert rett, de har kanskje bare kopiert det som sto i Hurdalsboka. Trodde ellers at Einavolden ville være en plass som var beskrevet der, har så vidt jeg vet fått informasjon om folk på Einavolden før. Men det kan sikkert være fra RB, det husker jeg i farten ikke.

Endret av Per H Skaug
Korrektur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er litt krevende å hoppe inn i en så omfattende debatt som har holdt på så lenge, men siden det var spørsmål om Peder Pedersen og Einavollen, så står dette i "Einaboka" under Dyrud. Det står imidlertid ingenting om hvor Peder og Sigrid havner. (Håper det er leselig.)

image.png.e1a3718d9c24b7961f550e7509cc4a59.png

 

image.png

Endret av Per Morset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Per Morset,

 

takk for at du la dette ut fra Einaboka. Dessverre var det ikke lesbart, i hvertfall ikke hos meg. Kanskje du kunne ta bilder av mindre deler av siden, eller forklare litt om hva som står der, siden jeg ikke har adgang via Bokhylla?

 

Enig i at dette er litt vanskelig å følge, vi diskuterer vel nå parallelt en del forskjellige slekter fra Gran og den delen av Eina som tidligere var Gran som alle har endt opp i Skrukklia i Hurdal. I Hurdal bygdebok har vi funnet en god del feil og mangler, sikkert på bakgrunn av at Skrukklia i tidligere tider lå under Gran. Derfor blir det nok en del ting vi ser på som ikke nødvendigvis tilhører samme slekter. Jeg holder på med noen sammendrag av de eldste leddene (som ikke er lagt ut tidligere), og skal legge det når jeg har fått litt mere på plass. Forhåpentligvis i løpet av dagen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete,

 

jeg bruker nå litt tid på å gå igjennom og sortere de godt over 100 innleggene i denne tråden. Innså da at jeg hadde oversett noe kanskje meget vesentlig i ditt innlegg  #88

 

Tar med denne selv om hverken Peder Pedersen eller Mari Jonsdatter opptrer som faddere. Uansett interessant.  Marte Pedersdatter Grasbakken ble gift 27. mars 1760 med Annanias Torckelsen. Forlovere var Bent Povelsen Rangilrud og Peder Hansen Amundrud.

 

Dette er sikkert en datter av Peder Olsen og en søster av Peder Pedersen vandreren. Jeg så mye på fadderne til barna, men jeg hadde ikke tenkt på at forloveren var en Bent Povelsen, som da kanskje kan være bror til Ingeri Poulsdatter nevnt i #98, som kanskje var moren til Marte Pedersdatter Grasbakken? Med andre ord, at hennes forlover var onkelen Bent Povelsen Rangnilrud, og at vi derfor kan finne mer om Ingeri og søsteren Anne om vi kanskje finner faren til Bent hos RB? Kanskje vi tilogmed kan finne Ingeri, g.m en Peder Olsen?

Endret av Per H Skaug
Lesevennlighet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så plutselig at du ikke hadde fått RBs notater på Peder Ellingsens siste ekteskap i 1732 med Sigri Pedersdatter, som først var gift med Knut Jonsen, det var jo det som var av interesse - og der var det en del opplysninger også!

 

Sigri Pedersdatter ser ut til å være av bondeslekt fra Stastad, se vedlegg.

 

 

Transkriberte følgende fra panteboka:

Joen Knudsen Daaset og Peder Ellensen Daaset oprætted Contract

Kiendes og vedgaar jeg underteignet Jon Knudsen at være forligt med min Stiffader Peder Daaset at jeg skal have for min arvelaad effter min Moder Sigrie Pedersdatter - 20 rdl - siger Tyve Rixdl, og ligeledes at være af qvitteret de 20 rdl for min Moders afstaaelse paa gaarden Lundberg, disse overstaaende Tyve Rixdl skal være hos min Stif-fader uden Rentte i 3 aar fra denne dato 1739 men siden svarer min Stif-fader Rente til Summen betalles, dette tilstaar vii begge under vores henders paateignelser og hantrøgte Signætter, Daaset dn: 8de Marty 1739

Jon Knudsen Lundberg, Peder Ellesen Daaset.

Tinglyst paa Grannevoldens Tingstue udi Gran Præstegield af dn 28de Nov: 1739, da almindelig ting sammestæds for samme Præstegields almue blev holden.

Tests. Knud Larsen Elchen.

 

Oppland fylke, Hadeland, Land og Valdres, Pantebok nr. 6 (1736-1748), Pantebokside, Side 198-199

 

Etter å ha sett på sakene RB henviser til tror jeg at "Knud Dåset" ikke har eksistert, men at det er en feil konklusjon dratt på grunnlag av at hans enke, Sigri Pedersdatter, ble gift hit. Hennes sønn blir også kalt Daaset og Lundberg i samme sak.

 

Skifte etter Sigri Pedersdatter ble åpnet på Midt Egge i Brandbu 19. aug. 1750. Enke etter 1) Knud og 2) Ellen Pedersen Egge.

Sønnen Jon Knudsen Lundberg var død og etterlot seg tre sønner og to døtre:

  1. Knud 14 år
  2. Ole 9 år
  3. Iver 7 år
  4. Mari 12 år
  5. Anne 10 år

Datteren Anne Knudsdatter 30 år, tilstede

 

På barnas vegne møtte deres stefar Erik Johansen Lundberg. Barnas formyndere var Olle Heiernæss og Niels Saugnæss av Totens prestegjeld.

 

Oppland fylke, Hadeland, Land og Valdres, Skifteprotokoll nr. 7 (1743-1756), Skifteprotokollside, Side 327b-328a

 

#119 (står #101 - merkelig!)

Bent Povelsen Rangnilrud er absolutt et godt spor, skal sjekke RB.

 

Lars Torgrimss 1615 f ca.tif

Peder Ellingss 1732 g.tif

Peder Larss 16xx g.tif

Torger Pederss 1721a g.tif

Torger Pederss 1721b g.tif

Endret av Grete Singstad
Vedlegg
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete,

 

om jeg ikke overser det, så ser jeg ikke noe vedlegg om Sigri Pedersdatter og Stastad?

 

Har forøvrig lagt merke til noen ganger før at innleggene ikke kommer i riktig nummerrekkefølge. Så endrer de nummer etterhvert, og da blir det litt meningslst. Mitt innlegg (etter ditt) er også 101, så da har vi 119, 101, 101

Endret av Per H Skaug
Kommentar om innleggnummer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete,

 

takk skal du ha. Da kommer vi jo inn på kjenninger, jeg stammer (på min fars side) fra Peder Larsen Stastad via Land og hans sønnesønn "Rike Per" Peder Torgersen Tonvold på Skøien. Rudsholmen er på min mors side, men det er jo alltid morsomt å finne linjer som knyttes sammen.

 

Hvis vi kommer inn på gardmannsslekter, kanskje disse familiene ikke var finner allikevel? Nå kan jo Peder Olsen (og Peder Iversen) ha vært finner allikevel, det er jo ingen grunn til at familier i Skrukklia ikke skulle gifte seg med hverandre om de var nordmenn eller finner.

 

EDIT og antar at det ikke er noen Bent Paulsen eller Bendt Paulsen/Povelsen heller?

Endret av Per H Skaug
Tilleggsspørsmål
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at du kan koble mors- og farsslekta sammen her. Jeg tror absolutt vi kan forvente en blanding av nordmenn og finner, flere av dem giftet seg med hverandre på 1700-tallet - de trengte jo litt bedre utvalg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.