Gå til innhold
Arkivverket

Peder Pedersen Rudsholmen i Hurdal, f ca 1773, Overconstabel ved Artilleriet


Per.H.Skaug
 Del

Recommended Posts

Her er forøvrig folketellingen i 1801 på Sand i Hurdal, der David Jørgensen og Kirsti Pedersdatter bodde https://digitalarkivet.no/census/person/pf01058231000414

 

Siden de  hadde barna Inger på 4 og David på 2 i 1801, kan det jo være at faddere ved barnas fødsel hjelper oss noe på vei med identifisere søskenflokken eller foreldrene hennes i folketelingen, siden de kan ha bodd samme sted i 1801. Deres barn gir vel litt mer nyttig informasjon enn Peder og Ole sine til dette bruk, fordi deres fødsler ligger mye senere i tid.

 

(og så var det slike bagateller som det man egentlig holder på med til daglig, da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du Randi Bjørkviks notater om Peder Olsen Grasbakken. Legg merke til at hun skriver at Peder Pedersen er antatt sønn av førstnevnte. Vi kan ikke helt utelukke at han kan være sønn av Peder Iversen på Gjefseneie, siden dennes sønn Guldbrand holdt til på Grasbakken #19

Peder Olss 1740 g ca.tif

Randi Bjørkvik, informasjon_v2.pdf

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Peder Pedersen og Mari Jonsdatter sin sønn Ole født 1 søndagen etter paaske i 1780.  Da var de bosatt på Oppgarden i Skrukklia Ministerialbok for Hurdal prestegjeld 1777-1812 (0239P), Peder Pedersen sønn Ole

 

Dette er vel ganske sikkert den samme, og Oppgarden ligger også i Skrukklia. Det kan jo passe med Ole Pedersen (Ramm?), om dette er riktig Peder Pedersen.

 

Ole Pedersen KAN forøvrig være nevnt her ved FT i 1801, om det er riktig person, er han tjenestefolk på Søgardn Rustad (da nærmer det seg jo Rudsholmen) Folketelling 1801 for 0239P Hurdal prestegjeld, Ole Pedersen

 

Men jeg har fortsatt ikke funnet Peder Pedersen (den eldre) i FT 1801, i Gran eller Hurdal.

 

Her er (en) Mari Jonsdatter, begravet i 1783 mens hun var i Løvlien Ministerialbok for Hurdal prestegjeld 1777-1812 (0239P), Mari Jonsdatter

Det kan jo være Peder Pedersen sin kone, og altså Ole Pedersen sin mor.

Endret av Per H Skaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#29

Interessante funn! Barn i mellom Pernille, døpt i Gran 1765 (død som barn?), og Ole, døpt i Hurdal 1780, kan jo være døpt annet sted, hvis familien flyttet på seg.

 

Her er David Jørgensen og Kirsti Pedersdatters barn med faddere. Det er flere navn som går igjen.

  1. Lars f. 1795 på Sand. Faddere: Lars Larsen Saugen, Hans Gullichsen Fagerlie, Juest Juestsen Fagerlie, Mari Davidsdatter Sanna, Marthe Jørnsdatter Sanna
  2. Anne Maria f. 1796 på Sand. Faddere: Gulbrand Sanna, Lars Larsen Saugen, Iver Persen Saugen, Mari Davidsdatter Sanna, Marthe Jørnsdatter Sanna
  3. Inge f. 1797 på Sand. Faddere: Guldbrand Sanna, Olsen Lundbye, Ole Enersen Ruud, Mari Davidsdatter Sanna, Marthe Jørnsdatter Sanna.
  4. Peder f. 1800 på Sand. Faddere: Lars Saugen, Jørn Persen Sanna, Ole Pedersen Sanna, Mari Pedersdatter Sanna, Magnil Jørnsdatter Sanna.
  5. Anne f. 1802 på Sanna. Faddere: Guldbrand Sanna, Ole Rudsholmen, David Holmen, Mari Sanna, Marte Jørnsdatter Sanna

Endret av Grete Singstad
Korrektur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete,

 

jeg skal ikke skryte på meg at jeg leser gammel håndskrift godt nok til å lese det tingboksreferatet, så om du har et sammendrag, ville jeg sette pris på det. Jeg så jo at det var snakk om folk fra Grasbakken og Skrukklia, men detaljene fikk jeg ikke med meg.

 

Ellers var det vel ikke mye hjelp fra fadderne, det var jo stort sett folk fra Sand og naboer, men ingen som ved først øyekast kunne bidra til å identifisere Peder. Takk forøvrig for at du gikk dem igjennom, du gjorde det raskere enn meg.

Endret av Per H Skaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ta en kikk i tingboka ved anledning. Her kan du få en annen sak fra tingboka, denne gangen fra en bok med enklere skrift, kanskje finner du noe av interesse. Setter inn bilde siden du befinner deg i det store utland.

 

Kilde for vedlagt bilde: Hadeland almenning gjennom tidene : lut og lunnendi i sameie og utmark

Varig lenke http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2012062608117

 

Grasbakken.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#31-32

Jeg gjorde det fort og gæli - tok bare med det mest interessante fra saken i tingboka (med forbehold om feil):

 

Granavollen 14. mars 1772

Sak mellom Gullich Giøding og Peder Olsen Grasbace, Erik Grasbache og enken Ingri Tangen.

Følgende ble dokumentert;

1. At det 25. aug. 1769 ble opplest på Grasbache at plassen er ansett som eiendom under Sørgaarden, hvor nå Gullich Giøding har kjøpt eiendom fra.

2. Av en domsavsigelse fra 2. mai 1752 er Peder Olsen Grasbache dømt til å betale leie for plassen til Sørgaarden.

3. Forevist Tosten Thommesen Sørgaardens skjøte til Johannes Johannesen på halve Nedre Garsbachen og Øvre Grasbakken datert 12. og signert 13. mars 1753.

4. 25. aug. 1770 kjøpte Gullich Giøding øvre og nedre Grasbachen med Tangen, som ble fradratt Sørgaardens skyld.

 

På vegne av de saksøkte møtte Børger Rægstad og Peder Grasbachens sønn Peder Pedersen.

Jeg droppet deres motsvar, da det ikke er så farlig for vår sak her. Man får evt. komme tilbake til saken.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#29

Snekkerarbeider og avskjediget militær Ole Pedersen fra Hammerborg døde 73 år gammel (eller i sitt 73. år) 14. des. 1852. Dvs født 1779/80 og passer derfor godt som sønn til Peder Pedersen og Marit Jonsdatter i Skrukkelia. Navnet Ramm kan være et tilnavn fra den militære perioden.

SAO, Garnisonsmenigheten Kirkebøker, F/Fa/L0009: Ministerialbok nr. 9, 1842-1859, s. 35

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete,

 

jeg hadde også startet med å se etter ham, ved å bla meg bakover fra 1865 (pga FT) for å finne Ole Pedersen, nå slipper jeg det. Dessverre er det ikke innflyttede i Garnisonsmenigheten kirkebøker før 1815 (så vidt jeg har sett), så da finner vi ikke ut hvor han kom fra før han var i Oslo.

 

Men det høres absolutt ut som om Ole Pedersen (Ramm) fra Hammerborg er den samme som sønnen til Peder Pedersen og bror til John og Peder Pedersen. Har ikke funnet så mange Ole Pedersen i 1801 som var soldater, men her er en Folketelling 1801 for 0301 Kristiania kjøpstad, Vaterlands Tvergade

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#30

Dette bør være Peder Pedersen Grasbakken og Marie Jonsdatter Lundberg sin datter Pernille, som ble døpt i Gran 1. des. 1765.

 

Pernille Pedersdatter Lundberg fikk datteren Mari, døpt 3. aug. 1794, med gift mann Hans Døhlie fra Ullensaker. Faddere: Joen Giødeningssæter, Per Madsen Giødeningssæter, Anders Wolleggingen, Ingeborg Rasmusdatter Rugroten, Ingeborg Anisdatter Røsaasen.

Mari Hansdatter Lundberg døde 4 mnd gammel, jordfestet 7. des. 1795.

SAO, Hurdal prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1777-1812, s. 46

SAO, Hurdal prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1777-1812, s. 59

 

Hun giftet seg fra Lundberg med soldat Ole Olsen Alvbakken 28. des. 1795. Forlovere var Johan Lundberg og Gulbrand Norengen.

SAO, Hurdal prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1777-1812, s. 103

 

Barn:

Ole, død åtte dager gammel, jordfestet 9. sept. 1798. Trolig hjemmedøpt og død før stadfestelse i kirka.

SAO, Hurdal prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1777-1812, s. 61

Inge, døpt 14. sept. 1800 fra Alvbakken. Faddere: David Sanna, Mads Lundberg, Johan Bratlien, Margrethe Olsdatter Bratlien, Kiersti Persdatter Sanna.

SAO, Hurdal prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1777-1812, s. 86

 

Familien ved 1801-tellingen i Hurdal.

 

Jeg har ikke funnet Pernille død i Hurdal.

 

Det finnes et par i Aker som døper to barn, men om det er rett par gjenstår å sjekke:

Ole Olsen Næs-eie og Pernille Pedersdatter får døpt sine sønner Ole 3. juli 1803 og Peder 23. aug. 1807.

SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0010: Ministerialbok nr. 10, 1786-1809, s. 169

SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0010: Ministerialbok nr. 10, 1786-1809, s. 201

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete.

 

vi har funnet Ole Pedersen født i Hurdal i 1780 men det er jo etter at Skrukklia ble en del av Hurdal. Siden Pernille ble født i Gran i 1765, burde vel John (f ca 1771), Kirsti (f ca 1771 - året er vel ca, de er neppe tvillinger, men det er jo alltids en mulighet, og om vi finner et tvillingpar, vil det jo være ganske konkluderende) og Peder (f ca 1773) også være født i Gran?

 

Dessuten bør det vel være fødsler mellom Pernille og John, og mellom Peder og Ole, med forbehold om at årene sikkert ikke er eksakte. Det får jeg bruke litt tid på, det går sikkert sakte nok, jeg leser det ikke så raskt om jeg ikke skal gå glipp av noe (selv om jeg har skummet det igjennom før, uten at jeg da visste navnet på de antatte foreldrene).

 

Men med navneoppkallelsen og Ole født i 1780, kan det vel ikke være så mye tvil om at dette er riktig Peder Pedersen som er far til søskenflokken, selv om dåp av John, Kirsti og Peder vil bekrefte det.

 

Ellers skal jeg lete etter Peder Pedersen, han bør jo være død (helst i Gran?) etter 1829. Og han var jo allerede da en gammel, men fortsatt sprek, mann, så han levde sikkert ikke så mange årene etter.

 

Vær klar over at det er en (annen) Peder Persen Grasbakken som er død i Hurdal i 1785 (sagt 95 år gammel), så det kan jo bli litt blanding blant familier. Dessuten er det vel da også en mulighet at det er denne Peder Persen og ikke Peder Olsen som er far til vår Peder Pedersen? Ministerialbok for Hurdal prestegjeld 1777-1812, side 53

Endret av Per H Skaug
Kommentar om (en) Peder Pedersen sin død
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble det plutselig litt interessant, og kanskje kompliserende.

 

Den 7 August 1831 fant jeg Lægd Peder Pedersen Gjefseneje (?) begravet, 92 år gammel i kbok for Gran. I allefall er det vel snakk om den opprinnelige Peder Pedersen Gjefseneie, men det betyr jo også at det er en gammel Hadelending i riktig alder med mye slekt i Hurdal som døde på omtrent riktig tidspunkt? Jeg hadde egentlig slått ham fra meg, men vi får jo se om vi finner en annen gammel Peder Pedersen også.

 

SAH, Gran prestekontor, Ministerialbok nr. 10, 1824-1842, s. 862-863

 

I FT fra 1801 på Gjefsen (tror det er skrivefeil med Grefsen i den transkriberte vesjonen, om det ikke er en Grefsen gård på Gran også) er det ingen Peder Pedersen. Det betyr at han ikke bodde på Gjefsen da, kanskje fordi han var i Hurdal (eller andre steder?)

 

Folketelling 1801 for 0534P Gran prestegjeld 

RA, Folketelling 1801 for 0534P Gran prestegjeld, 1801, s. 709b-710a

Endret av Per H Skaug
Lagt til FT i 1801 for Gjefsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#39

Siden vi ikke finner noen søsken døpt mellom Pernille 1765 i Gran og Ole 1780 i Hurdal må det bero på at disse ble døpt i Hurdal der det mangler kirkebøker. Det er den eneste forklaringen jeg kan se. Hadde det vært snakk om én innførsel kunne den vært glemt ført, men ikke minst tre av samme familie.

Det er også mangler ved 1801-tellingen, så det kan være derfor vi ikke finner Peder Pedersen d.e. Tellingen har vist at noen er glemt ført eller ført med feil navn eller alder. Peder Pedersen d.y. var gjerne i tjeneste på denne tiden og derfor vanskelig å identifisere. Peder og Ole var kanskje heller ikke vervet til militærtjeneste før "Englandskrigene" 1807-1814 eller helst krigen med Sverige 1808-09.

 

At det dukker opp nok en Peder Pedersen (Persen) Grasbakken (f. 1690++) viser bare hvor kronglete dette er - blir rent svimmel. Denne personen tror jeg muligens er den som ble gift med Marthe Monsdatter 21. mars 1725 i Gran. De hadde barna Peder f. 1727 og Mons f. 1729 i Skrukkelia. Men nok om dem.

 

#40

Gamle Peder Pedersen på Gjefseneie var et fint funn, han kan være den som spaserte seg en tur til Christiania og hjem igjen om Hurdal/Skrukkelia et par år før han døde (finsk sisu?) (#3). Han er gjerne ført eldre enn det han var. Men hvorfor var han på legd og ikke bosatt hos slektinger?

Det er helt riktig at Gjefsen har blitt til Grefsen i den transkriberte utgaven av FT 1801 (har meldt i fra).

 

Nå blir det et spørsmål om hvilken Peder Pedersen som var far til din Peder, f. ca 1773. Sønn av Peder Olsen Grasbakken eller Peder Iversen Gjefseneie? Et annet spørsmål er om Peder Pedersen Grasbakken, gift med Marie Jonsdatter, nødvendigvis må være Peder Olsen Grasbakken sin sønn. Han kan være sønn av Peder Iversen selv om han bodde på Grasbakken ved vielsen, og siden flere av dem flyttet fra plass til plass er det umulig å vite på det grunnlaget vi har så langt. Foreldrene til Marie Jonsdatter het forresten Jon Knudsen og Kjersti/Kirsti Olsdatter, så navnet Ole kan ha kommet derfra.

 

#29

Peder Pedersen (Grasbakken/Oppgaarden) giftet seg på nytt med Anne Jonsdatter Berget, 1. jan. 1785 i Hurdal. Forlovere var Ole Brudstuen og Christopher Alvbakken (sønn av Peder Iversen Gjefseneie).

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#41 Det kan jo tyde på at forloveren Christopher var en bror av Peder Pedersen, og at de derfor begge var fra Gjefseneie? Med Peder Pedersen Gjefseneie i #40 (forøvrig ikke funnet transkribert, så det mangler jo noen) har jeg vondt for å tro at dette er tilfeldigheter, selv om Christopher Pedersen kunne være en forlover fordi han var en nabo.

 

Det kan jo godt være at det var Randi Bjørkvik som trakk en litt feilaktig slutning, og at Peder Pedersen Grasbakken (vandreren fra Børger Jonsens dagbok) ikke er sønnen til Peder Olsen Grasbakken men sønnen til Peder Iversen Gjefseneie. Kanskje Peder Pedersen Grasbakken i #39 som er død i 1785 er den sønnen til Peder Olsen Grasbakken som er nevnt i saken i tingboka i #35? Hun brukte vel neppe like mye tid på å analysere hvert famileforhold som vi gjør på disse her, og med alle navnelikhetene og flyttingene er det sannelig ikke enkelt å holde tungen rett i munnen.

 

Samtidig sies det jo i #33 (Korrigert for riktig innlegg) at disse gårdene i Skrukklia var brukt som setre under (blant annet) Gjefsen, så dette henger jo også sammen.

 

Vi må jo nå ha (minst) to Peder Pedersen som levde omtrent samtidig, en født på (nåværende) Gran i Gjefseneie, og en født i nåværende Hurdal (daværende Gran) som sønn av Peder Olsen og nevnt i #35.

 

Bare for å lage ennå litt mer forviklinger, i Hurdalsboka sies det at bruker #2 på Elvbakken var Per Persen, svigersønn i Nordgardn Skrukklia og gift med Kjersti Andersdatter Nordgardn. etter hans antagelige sønn Mads Persen ble Kristoffer Persen (som kom fra Gjefseneie og var forloveren i #41) bruker der.  

 

Det vil si at rundt disse tider, snakker vi om 3, kanskje 4 Peder Pedersen på Skrukkligardene:

 

Peder Pedersen bruker på Elvbakken under Skrukklia 1745 til 1765,

Peder Pedersen Grasbakken under Skrukklia, død 1785,

Peder Pedersen Grasbakken under Skrukklia/Oppgardn, kanskje fra Gjefseneie og død 1831 (selv om det jo ikke er sikkert han bodde i Skrukklia i det hele tatt men det passer med vandreren) og

Peder Pedersen f 1727 (sønnen som er nevnt i #41)

 

Det kan jo være at noen av dem er identiske, og det er jo nesten helt sikkert at to av dem er far og sønn.

 

EDIT Tenk så mye enklere slektsforskning ville vært om vi hadde innført personnumre et par hundre år tidligere!

 

 

Endret av Per H Skaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er ikke enkelt - og du kan legge til én Peder Pedersen til, nemlig sønnen til Peder Olsen Grasbakken. Far og sønn levde senest 1772, se #35. Denne Peder kan dermed ikke være den samme som døde som 95-åring i 1785, #39.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personnumre hadde vært kjekt, men da hadde ikke slektsforskning vært like morsomt...

 

Har du et forslag til hvem ektefelle nr. 2 Anne Jonsdatter Berget var? Vi bør finne henne død et eller annet sted, men når var hun født sånn ca? Hva sier Hurdalsboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er vel egentig ennå verre, er det ikke?

  1. Peder Pedersen bruker på Elvbakken under Skrukklia 1745 til 1765, nevnt i #42
  2. Peder Pedersen Grasbakken under Skrukklia, død 1785 nevnt i #39
  3. Peder Pedersen Grasbakken under Skrukklia/Oppgardn, kanskje fra Gjefseneie og død 1831 (selv om det jo ikke er sikkert han bodde i Skrukklia i det hele tatt men det passer med vandreren) nevnt i #40
  4. Peder Pedersen i Skrukklia gift med Marte Monsdatter, faren i 1727 som er nevnt i #41
  5. Peder Pedersen i Skrukklia f 1727 (sønnen av #4, som er nevnt i #41)
  6. Peder Pedersen øvre Grasbakken i Skrukklia, levde i 1772 og sønn av Peder Olsen (jfr tingbok # 32 og 35)

Om det var Peder #3 som er vår Peder, kan det jo være at han kom på legd fordi han var den eneste igjen på Gran siden Ole bodde i Oslo, Jon og Peder på Rudsholmen i Hurdal, Pernille i Aker (?) og Kirsti i Nannestad, og det var altfor langt for ham å gå eller reise tilbake? Greit at han gikk turen i 1829, men ikke sikkert han var like sprek et par år senere.

 

Får vel prøve å finne Anne Jonsdatter Berget, kanskje det kan hjelpe oss litt på vei videre med å nøste opp i dette.

 

 

Endret av Per H Skaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tenkte vi likt!

 

Hurdalsboka nevner en Anne Jonsdatter, enke på Røsåsberget, f 1675, død 1780 (sagt kanskje bestemor til Anis Torkelsen Røsåsen f 1735, død 1787 eller kona), men det kan jo ikke stemme. Har ikke funnet andre ennå.

 

Det er jo ikke sikkert dødsåret i Hurdalsboka er riktig, men om det er, har vi nå 2 Anne Jonsdatter Berget å forholde oss til også. Personnumre hadde utvilsomt gjort dette mye kjedeligere.

 

Finner ikke en Anne Jonsdatter/Johnsdatter i FT 1801 i Gran eller Hurdal som kan passe. Enten er hun da død før, eller så gjemmer hun seg vel sammen med Peder Pedersen et annet sted. Skal se om jeg kan finne en død i mellom 1785 og 1801 i Gran eller Hurdal som det kan være.

Endret av Per H Skaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.10.2017 den 1.10, Grete Singstad skrev:

Vi får tro denne nøtta blir løst, det er lov å håpe.

Legger inn Peder Iversen og Cathrine Pedersdatter sine barn registrert i 1801-tellingen, alle døpt i Gran #11  (alle er nevnt eldre enn faktisk fødselsår):

  1. Iver Pedersen på Øeangen i Hurdal
  2. Peder Pedersen (vår mann) - ukjent oppholdssted. Kanskje far til Peder, Jon, Ole og Kirsti #3-4.
  3. Gulbrand Pedersen på Græsbakken i Skrukkelia
  4. Christopher Pedersen på Norgaarden i Skrukkelia
  5. Marthe Pedersdatter på Løvlien i Skrukkelia

 

Bare så du vet det skal jeg ta en nærmere kikk på gjengen over. Greit å vite, så unngår vi dobbeltarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en Anne Joensdatter Lundberg som kan stemme som er 47 år ved døden i 1794. Hvis det er henne, har hun vel kanskje ikke fått barn etter 1785 (Selv om det jo er mulig).

Ministerialbok for Hurdal prestegjeld 1777-1812

SAO, Hurdal prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1777-1812, s. 59

 

Først trodde jeg dette var konen til Mads Madsen oppistua Lundberg som er nevnt i Hurdalsboka, men hun lever i 1801 Folketelling 1801 for 0239P Hurdal prestegjeld, Lundberg Skrukklia

og er vel den som døde her i 1807, 66 år gammel Ministerialbok for Hurdal prestegjeld 1777-1812, side 66

 

Altså har vi nå 2 Anne Joensdatter Lundberg også. (Bare for å komplisere det litt er det på Lundberg en Joen Pedersen, som jeg for mange år siden trodde kunne være identisk med John Pedersen Rudsholmen. Det kan ikke stemme, fordi faren hans har føderåd og lever i 1801, og heter Peder Johnsen. Denne Joen Pedersen er altså et blindspor)

 

Det er også en Anne Joensdatter Opperudseie som døde i 1809, født 1733, men hun var enke og ernæres av sønnen.

 

I Gran har vi Anne Joensdatter Stadum, 77 år ved død i 1795, men hun virker for gammel. Ministerialbok for Gran prestegjeld 1787-1824, side 671 b

Vi har også Anne Joensdatter Hvinden, 58 år i 1797, på legd i Hvinden Ministerialbok for Gran prestegjeld 1787-1824, side 680 b

 

og det er en del andre jeg skal se videre etter i Gran. Heller nok foreløbig til hun som døde på Lundberg, 47 år i 1794, fordi det tross alt var i nabolaget, så jeg skal grave litt mere rundt Lundberg. Siden hun er født 1747, kan hun vel kanskje finnes igjen i kirkebok på Gran? Men er det ikke barn eller et skifte, blir det vel vanskelig å få dette bekreftet. Ville vel ikke trodd de skrev Berget i stedet for Lundberg, men det kan jo være de flyttet til Lundberg?

Endret av Per H Skaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg funnet en datter Kari av Peder Pedersen Opgaarden og Anne Joensdatter, som ble døpt 30 jan 1785 (Sexagesima)

 

SAO, Hurdal prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1777-1812, s. 18

 

Fadderne er Gulbrand Nordengen, Peder Persen Løvlien (nok en Peder), Peder Joensen Tømte, Ragnil Olsdatter Opgaarden, Anne Olsdatter Opgaarden.

 

Kari døde 1 måned gammel, Ministerialbok for Hurdal prestegjeld 1777-1812 (0239P  og ble begravet den 27 Feb 1785 SAO, Hurdal prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1777-1812, s. 53

 

** Dette som kommer under viser seg senere å være litt irrelevant til det vi ser på, men det viser bare hvor mye de flyttet, og at vi kanskje ikke skal henge oss for mye opp i plassene **

 

Bare for å ha det med, er det også en Anne født av Peder Olsen Grasbakken i 1786. Moren er Berthe Jonsdatter. Ministerialbok for Hurdal prestegjeld 1777-1812 (0239P)Jeg inkluderer henne, selv om dette kanskje ikke er den samme Peder som vi trodde kunne være far til Peder Pedersen? Nå sier forøvrig bygdeboka at det er en Peder Olsen Grasbakken under Skrukklia, og en Per Olsen på Taraldsetra under Skrukklia (rett over Grasbakken), så det kan jo være litt sammenblanding her også. Denne Per Olsen skulle være bruker påTaraldsetra fra 1752 til 1760.

 

Det er også en Maria døpt i 1788, datter av Peder Elvbakken og Berthe Jonsdatter Ministerialbok for Hurdal prestegjeld 1777-1812

Siden dette vel må være den samme som Peder Olsen Grasbakken (pga moren Berthe Jonsdatter) legger jeg ikke ut fadderne.

 

Så har vi Berthe, født 1790, datter av Peder Olsen på Løvlien. Dette må være den samme som disse andre 3 ved navn Peder Olsen, og er i Hurdalsboka sagt å være gift 1785 med Berte Jonsdatter Gjøngsetra, bruker i 1830 årene på Midtre Skjeggerud (Løvlien)

Ministerialbok for Hurdal prestegjeld 1777-1812 (0239P)
 

I 1792 får de sønnen Anders, men da er de på Nordgardn Skrukkeli. https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000005227506

I bygdeboka sier de at han er født 1753, og var bruker på Nordgardn Skrukklia. Ved en senere dåp var de på Løvlia igjen.

 

Det betyr vel at denne Peder Olsen er for ung til å være den Peder Olsen som bodde på Grasbakken og som Randi Bjørkvik mente var far til Peder Pedersen. Men det viser jo at de flyttet frem og tilbake mellom plassene og gardene i Skrukklia. (Men jeg leter ikke mer etter denne Peder Olsen, på grunn av alderen hans).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på familien fra Gjefseneie (Skimten?) for å se om vår Peder Pedersen eller hans barn skulle dukke opp som fadder. Kan ikke se sånn umiddelbart at de er brukt som faddere, men har ikke sjekket veldig grundig, særlig den yngste generasjonen. De kan også være skjult bak et plassnavn.       

Det kan tenkes at denne familien er helt feil, da får i så fall andre kanskje glede av oppsettet.

 

Peder Iversen. Død 72 år gammel på Alvbakken (Elvbakken) i Skrukkelia i 1780. Gift 30. des. 1743 fra Gjefsen med Cathrine Pedersdatter, død 82 år gammel på Alvbakken i 1791.

Barn:

 

Iver Pedersen, døpt 7. juni 1744 fra Giefseneie, død 1810 på Gjødingsag.

Gift 25. okt. 1770 fra Nordgaardseie med Anne Larsdatter fra Engnæseie, død 1802 på Øyangen. Trolig han som var fadder for sin brors tvillinsønner i 1790, er da nevnt til Oppgarden. Familien bodde på Øyangen (Jeppedal) ved FT 1801. Barn:

  1. Anne, f. ca 1771. Gift fra Jeppedal i 1801 med Christopher Olsen fra Rustad. Barn: Ole f. 1802
  2. Pernille, f. ca 1774. Gift fra Jeppedal i 1798 med Lars Bertelsen fra Vestli. Barn: Inge f. 1799, Anne f. 1801, Lars f. 1804, Mari f. 1807, Iver f. 1809, Børger f. 1812.
  3. Kari, f. 1779 på Tangen. Gift fra Jeppedal i 1804 med Niels Jonsen fra Knai og 1809 med Erich Christiansen. Barn: Johannes f. 1804, Niels f. 1809, Ole f. 1812.
  4. Catrine f. 1782 på Tangen (mor er feilaktig skrevet for Anne Hansdatter)

 

Peder Pedersen, døpt 24 jan 1746 fra Giefseneie.

 

Gulbrand Pedersen, døpt 7 jul 1748 fra Giefseneie. Død 1819 på Grasbakken (på legd).

Gift 12. nov. 1778 fra Alvbakken med Magrethe Erichsdatter fra Græsbakken. Familien bodde på Grasbakken ved FT 1801. Barn:

  1. Catrine, f. 1779 på Grasbakken.
  2. Peder, f. 1790 på Grasbakken.
  3. Erich, f. 1790 på Grasbakken. Gift fra Grasbakken 1811 med Else Maria Jensdatter fra Knain. Peder f. 1812, Ane Maria f. 1816, Niels f. 1819, Gulbrand f. 1822, Jens f. 1824,
  4. Anne, f. 1792 på Grasbakken. Gift fra Grasbakken i 1824 med Christian Pedersen fra Brustad (hele tre år for ung). Barn: Peer f. 1824, Gulbrand f. 1826, Anders f. 1829, Anders f. 1830, Carl f. 1833, Martin f. 1836.

Christopher Pedersen, døpt 21. nov. 1751 fra Giefseneie. Død 1835 på Sørgarden.

Gift 19. feb. 1778 fra Alvbakken med Anne Olsdatter fra Biørtomt. Familien bodde på plassen Alvbakken under Nordgaarden ved FT 1801. Barn:

  1. Ole, f. 1778 på Alvbakken.
  2. Torlinna (Pernille/Tolline), f. 1779 på Alvbakken, gift fra Jeppedal i 1800 med Gullich Larsen fra Rustad, kalles da Pernille. Barn: Anne f. 1801, Catrine f. 1805, Lars f. 1807, Christopher f. 1810.
  3. Marthe, f. 1781 på Alvbakken. Gift fra Øyangen 1803 (feilaktig kalt Catrine) med Ole Fingalsen fra Rustad. Barn: Anne f. 1804, Christian f. 1805, Gulbrand f. 1808, Katrine f. 1812, Christopher f. 1815, Ole f. 1818, Gulbrand f. 1821, Hans f. 1824.
  4. Catrine, f. 1784 på Alvbakken. Gift fra Elvbakken 1808 med Anders Iversen fra Biørtomt. Barn: Anne f. 1808, Maria f. 1809, Tolline f. 1812, Iver f. 1814, Kari f. 1817.
  5. Peder, f. 1786 på Alvbakken.
  6. Johannes, 1788 på Alvbakken. Gift fra Jeppedal i 1814 med Kari Jensdatter fra Oppgarden. Barn: Hans f. 1814, Jens f. 1817, Christopher f. 1819.
  7. Anne if Hurdalsboka

Marte Pedersdatter, døpt 19. des. 1756 fra Giefseneie. Død 1839 på Sørgarden. Gift 7. jan. 1779 fra Alvbakken med Ole Monsen fra Nordengen, død 1831 på Grasbakken.

Familien bodde på Løvlien ved FT 1801. Barn:

  1. Peder, f. 1779 på Grasbakken.
  2. Marthe, f. 1784 på Alvbakken
  3. Catrine, f. 1788 på Tangen.

 

Det er helt sikkert barn som er oversett, oversikten er kun laget for å sjekke bruk av faddere. Har brukt FT 1801 som utgangspunkt, Hurdalsboka og ellers søkbare kilder.

 

 

 

Endret av Grete Singstad
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.