Gå til innhold
Arkivverket
Vegar Johansen

Far til Martinus Hansen født 01.08.1861 Østre Toten - hvem var han?

Recommended Posts

Vegar Johansen

Martinus Hansen født 01.08.1861 bodde på Aaslund, Balkeie, Østre Toten. Hans mor var Karine Johannesdatter født 16.11.1835 og hans far var Hans Christiansen fra Rustadeie i Hurdal. Martinus var uekte barn.

Er det noen som har opplysninger om Martinus sin far Hans Christiansen fra Hurdal?

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Greit med lenke til dåpen. :-)

 

Døypte i Østre Toten prestegjeld 1857-1865

Side Lp.nr. År Døypt Stadfesta Merknad
1238 82\Lenke 239 1861 !! 26.12 1861 udl. Ungk. Hans Christiansen Rustadeie. Faderen fra Hurdal Hjemmedøpt
  Rolle Stilling Førenamn Etternamn Kjønn Bustad Fødd dato Fødd år Ekte/uekte
10230 barn   Martinus   m Balkeeie* 01.08 1861 u
10231 far Ungk. Hans Christiansen m Rustadeie      
10232 mor Pigen Karine Johannesdr. k Balkeeie      
10233 fadder   Johannes   m Balkeeie      
10234 fadder   Anders   m Balkeeie      
10235 fadder Anders Balkeeies Kone Birte Marie   k Balkeeie      
10236 fadder   Ole   m Balkeeie      
10237 fadder   Anne Maria   k Balkeeie      
10238 heimedøypar Kone Birit   k Nystuen      
10239 dåpsmeldar   !!   !!

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp05281857&gardpostnr=1238&personpostnr=10230&merk=10230#ovre

 

Nr 239

Oppland fylke, Balke, Hoff i Østre Toten, Ministerialbok nr. 4 (1857-1865), Fødte og døpte 1861, Side 82
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070202630585
 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum
18 timer siden, Vegar Johansen skrev:

Martinus Hansen født 01.08.1861 bodde på Aaslund, Balkeie, Østre Toten. Hans mor var Karine Johannesdatter født 16.11.1835 og hans far var Hans Christiansen fra Rustadeie i Hurdal. Martinus var uekte barn.

Er det noen som har opplysninger om Martinus sin far Hans Christiansen fra Hurdal?

 

 

 

Rustadeie var  i Østre Toten. Hans Christiansen var fra Hurdal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Rustadeie finnes da både i østre Toten og Hurdal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood
34 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Rustadeie finnes da både i østre Toten og Hurdal.

Ja og du kan derfor ha rett i at Hans er fra Hurdal, men bosatt på Rustadeie i Østre Toten. Finner en navnebror fra Hurdal, f 1823, bosatt på Vestre Toten i 1865, men han er gift og eldste sønn er vel født i 1847. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vegar Johansen
1 time siden, Grethe Flood skrev:

Ja og du kan derfor ha rett i at Hans er fra Hurdal, men bosatt på Rustadeie i Østre Toten. Finner en navnebror fra Hurdal, f 1823, bosatt på Vestre Toten i 1865, men han er gift og eldste sønn er vel født i 1847. 

Tusen takk til dere begge! Skal sjekke noe mer denne kombinasjonen med at han var fra Hurdal men bosatt på Rustadeje i Østre Toten. Har ellers også en lenke til Martinus sin konfirmasjon uten at den gir noe særlig nytt:

Martinus sin konfimasjon

Jeg har også hatt kontakt med Statsarkivet i Oslo (siden Hurdal ligger i Akershus) angående en mulig farskapssak, men de finner ingen slik sak.

Mvh Vegar Johansen

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vegar Johansen

Har jobbet med problemstillingen om Hans Christiansen var født i Hurdal og senere bodde på Rustadeie i Østre Toten, men finner ingen støtte for det.

Har også sjekket med Statsarkivet på Hamar om de har noen farskapssak, men uten resultat.

Derfor prøver jeg meg med en litt «konspiratorisk» teori. Det finnes en «Hans» (f. 1835) som bodde på Rustadeie i Hurdal . Han er sønn av Peder Olsen og dette er en lenke til dåpen: http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000003792841

 

Hans er født i 1835 og melder utflytting fra Hurdal til Christiania 31/10 1860, altså 9 måneder før Martinus blir født! Kan han ha operert med Christiansen-navnet bare mens han var på Østre Toten og at hans egentlige etternavn er Pedersen?

Lenke til meldt utflytting finnes her:

https://digitalarkivet.no/view/291/pu00000000002745

 

Ellers interessant artikkel om kommuneinndelingen Hurdal/Toten. Tusen takk!

 

Vennlig hilsen Vegar Johansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Synes ikke det høres sannsynlig ut. :-)

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vegar Johansen

Tusen takk for enda et svar! Jeg gjør enda et forsøk :) .

 

Under konfirmanter i Hurdal 1828-1845 finner vi en Hans Christiansen, 16 1/4 år konfirmert 06.10.1844. Han er født 18.05.1828 på Stepherud (idag Stefferud antagelig) i Feiring (noen km nord for Feiring sentrum), faren er Christian Christoffersen og mor heter Mari Hansdatter. Hans er konfirmert i Hurdal kirke.

https://digitalarkivet.no/view/279/pk00000000769297

 

Dåpen til Hans som bodde på Stepherud finnes her:

https://digitalarkivet.no/view/255/pd00000003787532

 

Jeg ser i noen kilder at Hurdal, Feiring nevnes i samme kolonne f eks ved opplysninger om innflyttere. Kan det være slik at dette er samme Hans som bodde på Rustadeie i Østre Toten når Martinus ble født?

Jeg finner ikke denne Hans Christiansen blant utflyttere fra Hurdal eller innflytter til Østre Toten.

 

Vennlig hilsen Vegar Johansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Singstad

Du har funnet en god kandidat, men det kan bli vanskelig å fastslå om det er rett person. Siden det står i kirkeboka at Hans var fra Hurdal betyr det at han ikke bodde i Østre Toten, du vil derfor ikke finne han innflyttet. Trolig var han på besøk på Rustadeie når han hoppa i høyet.

Et mulig videre spor kan være å finne ut hvem som bodde på Rudstadeie, kanskje var han i slekt med dem?

 

Edit:

Legger til at selv om Hans var fra Hurdal så betyr det ikke nødvendigvis at han var født og døpt der. Kanskje flyttet han dit som barn.

Endret av Grete Singstad

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Barnefaren var ungkar i 1861.

 

Fra # 3.

 

"

Legger for ordens skyld inn lenke til dåpen i 1861:

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000000209965

 

Merknader: udl. Ungk. Hans Christiansen Rustadeie. Faderen fra Hurdal Hjemmedøpt"

----

Hans Kristensen som ble født på Stefferud giftet seg i 1852.Så han er nok ikke faren til det barnet som ble født i 1861.

Hans Christiansen

mentioned in the record of Hans Christiansen and Karen Dorthea Gulliksdr
Name Hans Christiansen
Birth Date 1828
Age 24
Spouse's Name Karen Dorthea Gulliksdr
Spouse's Birth Date 1831
Spouse's Age 21
Event Date 22 Jul 1852
Event Place , Feiring, Akershus, Norway
Father's Name Christian Christofersen
Spouse's Father's Name Gullik Jorgensen

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:NWMY-H7R

 

Nr 11.

Brudgommen var født på Stefferud.

Akershus fylke, Feiring i Hurdal, Ministerialbok nr. II 1 (1846-1859), Viede 1853, Side 50
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060308030333
 

 

----

 

  • Tellingsår: 1865
  • Kommune: Hurdal
  • Kommunenummer: 0239
  • Navn på bosted: Disserud, Rømerud

Antall personer registrert på bostedet: 12. Trykk på tidslinje.gif for å se på tidslinjen for personen.


  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
  Hans Kristiansen Husf. g Gaardb. og Selveier 1828 Hurdalens Prgj.  
  Karen D. Gulliksdatter hans Kone g   1831 Hurdalens Prgj.  
  Kristian Hansen Deres Søn ug   1854 Hurdalens Prgj.  
  Gullik Hansen Deres Søn ug   1858 Hurdalens Prgj.  
  Lars Hansen Deres Søn ug   1862 Hurdalens Prgj.  
  Jens Hansen deres Søn ug   1864 Hurdalens Prgj.  
  Maren Hansdatter deres Datter ug   1852 Hurdalens Prgj.  
  Marte M Hansdatter deres Datter ug   1856 Hurdalens Prgj.  
  Martine Hansdatter deres Datter ug   1860 Hurdalens Prgj.  
  Karen Kristofersdatter   ug Tjenestepige 1845 Hurdalens Prgj.  
  Ole Gulliksen Logerende %Husf% g Jordarbeider 1830 Hurdalens Prgj.  
  Karen Kristofersdatter hans Kone g   1837 Hurdalens Prgj.  

 

----

Endret av Ann-Mary Engum

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vegar Johansen

Takk igjen til dere begge som har svart siden forrige innlegg!

 

Det er et par opplysninger vi ikke har hatt med så langt. De bringer ikke så mye nytt, men tar det med for å gjøre bildet mer komplett.

- Det ene er at mor til Martinus døde på juleaften 1867. Da var Martinus (f. 1861) bare vel 6 år gammel: https://digitalarkivet.no/view/267/pg00000000117447

- Den andre er konfirmasjonen til Martinus 01.10.1876: https://digitalarkivet.no/view/279/pk00000000168826. Martinus bor da på Faarlund som er en gard like ved Aaslund der han levde  sine første år. Martinus var 15 år da han ble konfirmert. Faren Hans Christiansen er nevnt i forbindelse med konfirmasjonen og det står stadig bosted Rustadeje.

Rustadeje ligger heller ikke veldig langt fra Faarlund.

 

Vennlig hilsen Vegar Johansen

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum
6 minutter siden, Vegar Johansen skrev:

Takk igjen til dere begge som har svart siden forrige innlegg!

 

Det er et par opplysninger vi ikke har hatt med så langt. De bringer ikke så mye nytt, men tar det med for å gjøre bildet mer komplett.

- Det ene er at mor til Martinus døde på juleaften 1867. Da var Martinus (f. 1861) bare vel 6 år gammel: https://digitalarkivet.no/view/267/pg00000000117447

- Den andre er konfirmasjonen til Martinus 01.10.1876: https://digitalarkivet.no/view/279/pk00000000168826. Martinus bor da på Faarlund som er en gard like ved Aaslund der han levde  sine første år. Martinus var 15 år da han ble konfirmert. Faren Hans Christiansen er nevnt i forbindelse med konfirmasjonen og det står stadig bosted Rustadeje.

Rustadeje ligger heller ikke veldig langt fra Faarlund.

 

Vennlig hilsen Vegar Johansen

 

 

 

Angående at  faren er nevnt ved konfirmasjonen;

 

Opplysninger om farens navn og bosted  er hentet fra dåpen.

Det betyr ikke at faren  bodde på Rustadeje  da sønnen ble konfirmert.

Endret av Ann-Mary Engum

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vegar Johansen
3 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

Angående at  faren er nevnt ved konfirmasjonen;

 

Opplysninger om farens navn og bosted  er hentet fra dåpen.

Ok - så det betyr ikke at han bodde på Rustadeje på Toten når Martinus ble konfirmert! Den er grei!  :)

 

Vennlig hilsen Vegar Johansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.