Gå til innhold
Arkivverket
Peter S. Lunga

Omstreifende i Alstahaug / Stamnes

Recommended Posts

Peter S. Lunga

Hei hei jeg skulle gjerne hatt hjelp til å tolke alle opplysninger som gjelder Lovise Oline Johanne Larsdatters fødsel i 1846 i den respektive kirkebok (Louise er nr 80) og klokkerbok (Louise er her nr 30). Familien har vært diskutert før i tråden nedenundder,

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 830/L0446: Ministerialbok nr. 830A10, 1831-1865, s. 208
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20050427020748

I kirkeboka tolker jeg det som: Lovise Olina Johanna, Uægte. Foreldrene er: Omstreifende Johana Olsd. af Kolvereid - pige og (??) Lars Olsen af Bedstaden - fød i Holmvig(?) Faddere er: Petter Christophers. og Si. Uren(?), Maren Pedersd. Hellervey, Lars Anders. Sund, Ane Thorsd. Sorra(?) Hun ble hjemmedøpt av: Johan Jonass. Holmvig(?). Anmerkning: Begg 2det ???? ???? ???? Moder oppgiven
SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 830/L0446: Ministerialbok nr. 830A10, 1831-1865, s. 208

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 831/L0474: Klokkerbok nr. 831C01, 1820-1850, s. 157-158
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20071016610496

I klokkerboka leser jeg denne teksten som: 

Lovisa(?) Olina Johanna Hjemmedøbt 20(?)de September af Johan Jonass. Holmvig (????, 20 September) Foreldre er: Lars Olsen Kaalstad fra(?) Beitsatden og Johana Olsdatter af Kaalvereids(?) Prestegjeld. Omstreifende pakk(?) Faddere er: Peter Christophers. Uamds(?), Maren Pedersd. Hellervey, Lars Andersen Sund, og Ane Morrisd. Sørren(?). Anmerkning: NB uægte. Begge 2det Leiermaal opgivet af moderen i Johan Heredre(???) Sandresprag(???)

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 831/L0474: Klokkerbok nr. 831C01, 1820-1850, s. 157-158

Endret av Peter S. Lunga

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar S. Ertesvåg

Presten:

far er "Dr." [Dreng]

merknaden: "begg 2e L [leiermål], uvist hvor rigtigt.  Moder oppgav"

Klokkaren, så langt eg kan bidra:

barnet: "Lovise Olina Johanna"

dåp:  "Hjemdøbt 2de(?) September af Johan Jonass. Holmvig, Std 18 S Tr 20 Sept." [stadfesta i kyrkja 18 S e trieining]

"Lars Olsen Haalstad ved Beisatden og Johanna Olsdatter af Kaalvereids Prestegjeld. Omvankende Pakk"

2. fadder: "Maren Pedersd Hellesvig",  4. fadder: Ane Thoresd Sørren(?)."

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.