Gå til innhold
Arkivverket

Dødsfall

Helge Lauritsen
 Del

Recommended Posts

Hei,

Du har helt rett mht kirkebok og genitiven.

Iflg adressebøkene finner jeg Anna i 1910 som arbeiderske i Nye Sandviksvei 25. Det stemmer med adressen i andre kilder. Det er dessuten ingen andre som heter det samme på denne adressen, så det må være henne.

I adressebok for 1908  finner jeg Anna , arbeiderske i Knøsesmuget 38.

I 1915 adressebok er det en Anna Eriksen, enke i Ladegårdsgaten 54. Her er flere Anna'er i adresseboken, men hennes invalide barn bor rett ved i nr 51 (Leonard Eriksen, bakersvenn) Jeg vet ikke hva invalid her innebærer.

i 1919, rett før hun dør finner jeg henne som enke i Meyermarken barak 1A. Da har hun vært stønadstrengende siden 1910.

Takket være Lene og Grethe har jeg både lært mye om å lete, og jeg har fått fine tanker å tenke videre på i dette hyggelige,  tidsoppslukende arbeidet.

Helge

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...

Hej, Jeg hedder Anders Lund Olsen og måske kan disse oplysninger bruges.

Min fars far hed Peder Eriksen Gjertsen. 
Fars mor hed Ane Margrete Olsen.

Så vidt jeg husker tilhørte de "Indre mission"(kristne) som trosretning. Min far havde lært det meste af Biblen, så han kunne citere fra den uden at kikke efter, så den har han læst mange gange.
Fars far kom fra "Norge" og da min far blev født og døbt boede de i Gimlinge I Danmark. Adressen på kirken er.

Gimlinge Kirke
Kirkestræde 3, Gimlinge
4200 Slagelse

Min far, Alfred Kristian Olsen, blev født 19 september , døbt 27. september år 1898.

Det er sandsynligt at Peder Eriksen Gjertsen døde i Danmark og blev begravet et sted i nærheden af 4200 Slagelse.

Anders
P.S. Helge Lauritsen skrev

Sitat

I 1915 adressebok er det en Anna Eriksen, enke i Ladegårdsgaten 54. Her er flere Anna'er i adresseboken, men hennes invalide barn bor rett ved i nr 51 (Leonard Eriksen, bakersvenn) Jeg vet ikke hva invalid her innebærer.

Hvis vi er i familie, så kan det være et psykisk handikap, da vi har autisme i familien. Dengang kendte man ikke til autismen, men kaldte det noget andet. Autisme er arveligt og skyldes ændringer i op imod 100 gener, samt andre ukendte påvirkninger.

Endret av Anders Lund Olsen
Små sproglige fejl. P.S. om autisme.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, alodk skrev:

Hej, Jeg hedder Anders Lund Olsen og måske kan disse oplysninger bruges.

Min fars far hed Peder Eriksen Gjertsen. 
Fars mor hed Ane Margrete Olsen.

Så vidt jeg husker tilhørte "Indre mission"(kristne) som trosretning. Min far havde lært det meste af Biblen, så han kunne citere fra den uden at kikke efter, så den har han læst mange gange.
Han kom fra "Norge" og da min far blev født og døbt boede de i Gimlinge I Danmark. Adressen på kirken er.

Gimlinge Kirke
Kirkestræde 3, Gimlinge
4200 Slagelse

Min far, Alfred Kristian Olsen, blev født 19 september , døbt 27. september år 1898.

Det er sandsynligt at Peder Eriksen Gjertsen døde i Danmark og blev begravet et sted i nærheden af 4200 Slagelse.

Anders

Kanskje du kan endre visningsnavnet "alodk" til ditt fulle navn?  🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruger alodk mange steder på internettet og opfatter det som min "signatur", så hvis du vil vide mere om mig, så er jeg let at finde. I øvrigt har jeg præsenteret mig, så det er ikke hemmeligt.
Jeg fik tilbudt at lave brugernavn, så det har jeg gjort.

Med venlig hilsen

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anders Lund Olsen skrev:

Hvis vi er i familie, så kan det være et psykisk handikap, da vi har autisme i familien.

Ad invalid:
Den gang ble nok begrepet "invalid" oftest benyttet ved fysiske funksjonshemminger. Autisme ville trolig heller oppfattes som "tilbakestående", "idiot" eller noe i den retning.

Det er allikevel en besnærende tanke at Peder skulle emigrere til Danmark siden mine svigerforeldre hadde danske venner. De var imidlertid ikke i familie.

Takk allikevel for interesse. Jeg er imidlertid ferdig med angjeldne artikkel.

Helge Lauritsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider