Gå til innhold
Arkivverket

Hake/Håke Berserk/Hade-Berserk


Roy Ole L. Jakobsen
 Del

Recommended Posts

Hei

Det er ikke sikkert at dette spørsmålet hører hjemme i dette forumet i det hele tatt, og gjør det ikke det så kan adm. stå fritt til å slette. Drister meg likevel enn så lenge til å sjekke om det er noen her inne som sitter inne med "noe" / kunnskap om denne personen nevnt i tittelen; Hake eller Håke Hade-Berserk (Halvdan Svartes Saga). 

 

I Heimskringla står det noen få linjer om denne karen. Han møter på Sigurd Hjort nær Hadeland og denne Hake/Håke tar livet av Sigurd. Stjeler med seg dattera Ragnhild og broren, gull og gods. 

Jenta og gullet mister Håke igjen til Halvdan i etterkant. 

 

Noen skal ha det til at denne Håke kan være tilknyttet Toten, og Kapp. Gården Hakstadir (Gile), og at han skal ha tatt seg av dage (når han mistet jinte og gods) ved mjøsas bredder (ostvika). Det skal også være funnet graver og 3 sverd i området rundt der hendingen ettersigende skal ha skjedd. 

 

Mjøsmuseet har hatt/har en egen utstilling rundt denne Håke, så noe informasjon mer enn hva som er skrevet av Snorre må kanskje finnes. 

Ja, har etterspurt mere info hos Mjøsmuseet men ikke fått noen respons, derfor spør jeg her inne. 

 

Finnes det noen der ute som vet mer om denne Håke/Hake, og som har lyst til å dele denne informasjonen med meg. 

 

Mvh

Roy O. Jakobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, RoyOle skrev:

Ja, har etterspurt mere info hos Mjøsmuseet men ikke fått noen respons, derfor spør jeg her inne. 

 

Rart du ikke har fått noen respons hos dem, de er vanligvis både imøtekommende og hjelpsomme.....

 

PS: Fint om du kan endre visningsnavnet RoyOle til ditt fulle navn - https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

 

Rart du ikke har fått noen respons hos dem, de er vanligvis både imøtekommende og hjelpsomme.....

 

PS: Fint om du kan endre visningsnavnet RoyOle til ditt fulle navn - https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

 

Takker for linkene til avisinnleggene. Disse har jeg tidligere lest og kjenner til. 

Imøtekommende og hjelpsomme er de helt sikkert. Men et slikt ubetydelig spørsmål er ikke sikkert er høyt prioritert, også skal det sies at jeg selv heller ikke har purret :)

 

Men i mellomtiden på et evt. svar så ønsker jeg å se om det kunne være noen her inne som også satt med informasjon. 

 

PS. Navn er endret

 

Mvh

Roy Ole Jakobsen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.