Gå til innhold
Arkivverket
Per H Skaug

Niels Christian Pedersen, f 1845 i Fårevejle, Danmark, utvandret til USA 1893

Recommended Posts

Per H Skaug

Jeg leter etter informasjon om skjebnen til Niels Christian Pedersen fra Fårevejle i Holbæk sogn på Sjælland i Danmark. Jeg har en god kontroll på hans liv i Danmark, og Danmark tiden tiden er vel heller ikke dette rette forum for å spørre. Derimot er det mange her med mye mer kompetanse enn meg på å finne folk i Amerikanske arkiver.

Han er født den 1 Oktober 1845 i Fårevejle, men utvandret til USA med skipet Norge fra København til New York den 8 Juli 1893. Københavns Politis Udvandrerprotokoller, 1893= Han ankom New York, og ble prosessert igjennom Ellis Island den 25 Juli 1893, med bestemmelsessted Wisconsin. Han er listet som nummer 75 her . Ellis Island Passenger Record, 1893

Niels Christian hadde en søster Sidse Marie Pedersen, født den 18 April 1848 i Fårevejle i Danmark, død 25 Januar 1931 i Thief River Falls i Minnesota. Hun var gift med Hans O. Nelson, født den 29 Desember 1839 i København, død den7 Juni 1910 i Thief River Falls i Minnesota. Foreldrene utvandret samtidig med Sidse Marie, men var begge døde når Niels Christain reiste til USA. Det kan jo godt være at han endte opp hos henne, i hvertfall for en stund.

Siden Niels Christian forlot familien i Danmark, kan det være at han hadde planer om å bringe dem over senere. Det skjedde ikke, så jeg skulle gjerne finne ut hva som skjedde med Niels Christian i USA. Håper at mange her som er eksperter på å finne nordmenn i USA, også like enkelt kan finne en Danske.

Endret av Per H Skaug
Korrigert for linjeavstand

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.