Gå til innhold
Arkivverket

Vielseattest for Friedrich Jonsen og Eli ( Nielsdatter?)- Borge i Tune.

Wenche Falck
 Del

Recommended Posts

På ‎08‎.‎11‎.‎2017 den 16.04, Ann-Mary Engum skrev:

Lenker?

Døpt:  pigebarn Elen, av foreldre Peder og Ingeborg Vesteen,  7. barn på venstre side. 

SAO, Borge prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1723-1792
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061013050350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

John Friedrichsen døde 20.mai og begravet 25. mai 1819. Nr. 36 på venstre side, John Friedrichsen, 62 år, husmand på Raadahlen  under Rikustad.

SAO, Tune prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0005: Ministerialbok nr. 5, 1815-1823, s. 216-217
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061020040369

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Det var i bygdebøkene jeg først begynte å finne mine aner. Det var en overveldende opplevelse å kunne finne flere slektsledd tilbake og at dette var tilgjengelig ved å gå på biblioteket å låne bøker.  Forfatterne  av  bygdebøkene hadde ikke tilgang til internett og måtte utføre alle forskning ved siden av sin yrkesutførelse,det ble mange timers arbeid og forskning gjennom flere år.  Jeg har lest litt  i en digitalisert bygdebok fra 1994 fra Rolvsøy hvor det står veldig mye interessant om historie og levevilkår, og  boka er spekket med detaljer som omfatter alt fra jordsmonn, hvor mange spannmål korn som ble brukt til hvordan justisen ble utført, hvordan Rolvsøy  sto i fare for å kunne komme i skuddlinjen da kong Karl Johan kom med sine tropper og mye annet. Det er en bok som er verdt å lese hvis en ønsker å sette seg inn i forholdene som ens aner levde under på den tiden. Men så fant jeg fant jeg noen ord på side 35 om John Friedrichsen og Hilleborg Evensdatter,  etter  en vurdering av forhold som kunne leses ut  fra husholdningene fra folketellingene fra 1801  som igjen  viser hvordan gårdsbrukene var små samfunn med mange mennesker under samme tak.  Gårdene var sosialt forpliktet til å ta seg av eldre, uføre og legdslemmer, og var oppgaver  som gikk rundt på omgang og ble fordelt etter økonomisk evne. Aldersforskjeller kunne fortelle mye i de tilfellene der kvinnen var eldre enn mannen, og det gis et eksempel om en som skaffet seg gård, utkomme og familie etter og ha giftet seg med en enke. Det var i neste kapittel jeg møtte noen etter hvert  kjente navn, som husmannen John Fredriksen og konen Hilleborg:  " Vi kan i forlengelsen av dette ta for oss familiestrukturen på en annen husmannsplass. Husmannen John Fredriksen med kone og fire barn bodde på plassen Rådalen. John var 41 år gammel mens han kone Hilleborg Evensdatter var 59 år. Den store aldersforskjellen mellom dem kan tyde på at også  John hadde giftet seg til jord og utkomme. De fire barna var på en, tre, åtte og ti år gamle, og det er rimelig å tro at John hadde bragt de yngste barna med seg fra et tidligere ekteskap. "   Jeg kan godt se for meg at det var lett å forveksle 39 med 59 ettersom bygdeboka ble utgitt i 1994 for da jeg startet med å lese fra bygdebøker og notere ned for hånd åtte år senere, så var pc  fremdeles ikke allemannseie . Den digitale utviklingen er et verktøy som gjør det så mye lettere  og digitalarkivet med alle fantastiske hjelpere får man hjelp til å  tyde skift fra kirkebøkene.  Men det var morsomt å treffe på dem i bygdeboka, og det står så mye interessant av historie og mye annet , og jeg setter en knapp på at bygdebøker er en fantastisk kilde. Har sett klager på at det kan forekomme feil, men de som skrev dem tilhørte en generasjon der man ikke forventet å få alt servert på et sølvfat.  Men jeg er veldig glad for Digitalarkivet og Dis og til sammen med noe egeninnsats så er det utrolig mye en kan finne i dag

Og her er et eksempel på en Ole som var født og ble døpt med foreldrene John Fredriksen og Hilleborg Evensdatter. Noe annet man legger merke til at presten eller klokkeren ikke skrev de døpte i kronologisk rekkefølge, mens i andre tilfeller ble det gjort. 

SAO, Tune prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. 3, 1781-1796, s. 54-55
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061020030337

O

John Fr o Hilleb Evensdtr nevnt i BYGDEBOK.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Wenche Falck Borgersen skrev:

Det var i bygdebøkene jeg først begynte å finne mine aner. Det var en overveldende opplevelse å kunne finne flere slektsledd tilbake og at dette var tilgjengelig ved å gå på biblioteket å låne bøker.  Forfatterne  av  bygdebøkene hadde ikke tilgang til internett og måtte utføre alle forskning ved siden av sin yrkesutførelse,det ble mange timers arbeid og forskning gjennom flere år.  Jeg har lest litt  i en digitalisert bygdebok fra 1994 fra Rolvsøy hvor det står veldig mye interessant om historie og levevilkår, og  boka er spekket med detaljer som omfatter alt fra jordsmonn, hvor mange spannmål korn som ble brukt til hvordan justisen ble utført, hvordan Rolvsøy  sto i fare for å kunne komme i skuddlinjen da kong Karl Johan kom med sine tropper og mye annet. Det er en bok som er verdt å lese hvis en ønsker å sette seg inn i forholdene som ens aner levde under på den tiden. Men så fant jeg fant jeg noen ord på side 35 om John Friedrichsen og Hilleborg Evensdatter,  etter  en vurdering av forhold som kunne leses ut  fra husholdningene fra folketellingene fra 1801  som igjen  viser hvordan gårdsbrukene var små samfunn med mange mennesker under samme tak.  Gårdene var sosialt forpliktet til å ta seg av eldre, uføre og legdslemmer, og var oppgaver  som gikk rundt på omgang og ble fordelt etter økonomisk evne. Aldersforskjeller kunne fortelle mye i de tilfellene der kvinnen var eldre enn mannen, og det gis et eksempel om en som skaffet seg gård, utkomme og familie etter og ha giftet seg med en enke. Det var i neste kapittel jeg møtte noen etter hvert  kjente navn, som husmannen John Fredriksen og konen Hilleborg:  " Vi kan i forlengelsen av dette ta for oss familiestrukturen på en annen husmannsplass. Husmannen John Fredriksen med kone og fire barn bodde på plassen Rådalen. John var 41 år gammel mens han kone Hilleborg Evensdatter var 59 år. Den store aldersforskjellen mellom dem kan tyde på at også  John hadde giftet seg til jord og utkomme. De fire barna var på en, tre, åtte og ti år gamle, og det er rimelig å tro at John hadde bragt de yngste barna med seg fra et tidligere ekteskap. "   Jeg kan godt se for meg at det var lett å forveksle 39 med 59 ettersom bygdeboka ble utgitt i 1994 for da jeg startet med å lese fra bygdebøker og notere ned for hånd åtte år senere, så var pc  fremdeles ikke allemannseie . Den digitale utviklingen er et verktøy som gjør det så mye lettere  og digitalarkivet med alle fantastiske hjelpere får man hjelp til å  tyde skift fra kirkebøkene.  Men det var morsomt å treffe på dem i bygdeboka, og det står så mye interessant av historie og mye annet , og jeg setter en knapp på at bygdebøker er en fantastisk kilde. Har sett klager på at det kan forekomme feil, men de som skrev dem tilhørte en generasjon der man ikke forventet å få alt servert på et sølvfat.  Men jeg er veldig glad for Digitalarkivet og Dis og til sammen med noe egeninnsats så er det utrolig mye en kan finne i dag

Og her er et eksempel på en Ole som var født og ble døpt med foreldrene John Fredriksen og Hilleborg Evensdatter. Noe annet man legger merke til at presten eller klokkeren ikke skrev de døpte i kronologisk rekkefølge, mens i andre tilfeller ble det gjort. 

SAO, Tune prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. 3, 1781-1796, s. 54-55

O

25 minutter siden, Wenche Falck Borgersen skrev:

O

Og en Ole til , den 18 januar 1789, SAO, Tune prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. 3, 1781-1796, s. 74-75
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061020030347

Og så Elen, dpt mars den 13-1791, Tune prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. 3, 1781-1796, s. 98-99
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061020030359

Faddere: Hillebor Johannesdatter Evje, Birthe Jacobsdatter Richustad, Hans Friedrichsen Evje, Jørgen Ammundsen Richustad, Johannses Kiostolfsen Holme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎24‎.‎02‎.‎2019 den 21.37, Wenche Falck Borgersen skrev:

Og en Ole til , den 18 januar 1789, SAO, Tune prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. 3, 1781-1796, s. 74-75
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061020030347

Og så Elen, dpt mars den 13-1791, Tune prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. 3, 1781-1796, s. 98-99
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061020030359

Faddere: Hillebor Johannesdatter Evje, Birthe Jacobsdatter Richustad, Hans Trulsen Evje, Jørgen Ammundsen Richustad, Johannses Kiostolfsen Holme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
På 8.11.2017 den 15.17, Jan Weberg skrev:

Hei!

Jeg tror ikke Elis patronymikon var "Nilsdatter", men Pedersdatter.

5a03031904142_Jon1761.jpg.2a2cbaf23378b055abbec356a84afb68.jpg

Her er fadderne Ole Pedersen Tofteberg, Fredrik Jonsen (faren?) Ole Pedersen, Anna Moum og Marthe "Hwidsteen" (Vesten)

Jon Fredriksen ble døpt "Dom 18 post Trinitatis" 18.søndg etter Treenigheten som i 1761 var 20.september. Fødselsdato ble på denne tiden ikke innført i kirkeboka.

5a030464dd818_Ingeborg1756.jpg.59839dc98f681a9081160259773a51fe.jpg

Denne dåpen er 15.august 1756: Fredrik Jonsen og Eli Pedersdatter pigebarn Ingeborg

Faddere: Gjermund Vesten, Jørgen Pedersen, Ole Pedersen, Berthe Vesten og Ericha Greaker (Tune)

5a030da541d95_Ingeborg1755.jpg.cf569ca8f89aaa8e78cbe9fa67f1cfbc.jpg

12.januar 1755: Fredrik "Hølen" (husm.plass på Vesten) og Elen Pedersdatters pigebarn Ingeborg

Faddere: Halvor Moum, Ole og Jørgen Pedersønner, Maren Vesten og Anna Moum

5a030f6d99c2b_AnnaMaria1753.jpg.1b273f19d2428f8af9d67517b29f91b3.jpg

15.april 1753: Fredrik "Hvidsteens" pigebarn Anna Maria

Faddere: Peder Stenersen (Elis far) Ole Pedersen, Jørgen Pedersen, Maren Vesten og Anna Moum.

5a0307d24ee1f_FredrikJonsen1752.jpg.1c821d28106a642ad0775fb5df5018f7.jpg

Fredrik Jonsen og Eli (Elen) ble gift 1852.

5a03085478ecf_EliPedersdatter1728.jpg.8c3ada74f4107e2e73f232d045c75a82.jpg

5.juni 1728: Døpt Peder og Ingeborg Veesteens pigebarn Elen

Foreldrenes fulle navn var Peder Stenersen (ca 1701 - 9/7 1769) og Ingeborg Olsdatter (ca 1704 - 17/7 1774) De var husmannsfolk på Vesten Nordre. Foruten Eli fikk de følgende barn:

1. Ole 26/11 1730 (fadder for Eli både i 1753, 1755, 1756 og 1761)

2. Jørgen 6/7 1732 (fadder for Eli i 1753, 1755 og 1756)

3. Anders 30/5 1735

4. Berthe 20/4 1738

5. Anna 3/4 1741

6. Jon 16/3 1743 (hos foreldrene i 1762)

7. Morten 2/7 1747 (hos foreldrene i 1762)

mvh jan w

Helt fantastisk informasjon! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.11.2017 den 15.17, Jan Weberg skrev:

Hei!

Jeg tror ikke Elis patronymikon var "Nilsdatter", men Pedersdatter.

5a03031904142_Jon1761.jpg.2a2cbaf23378b055abbec356a84afb68.jpg

Her er fadderne Ole Pedersen Tofteberg, Fredrik Jonsen (faren?) Ole Pedersen, Anna Moum og Marthe "Hwidsteen" (Vesten)

Jon Fredriksen ble døpt "Dom 18 post Trinitatis" 18.søndg etter Treenigheten som i 1761 var 20.september. Fødselsdato ble på denne tiden ikke innført i kirkeboka.

5a030464dd818_Ingeborg1756.jpg.59839dc98f681a9081160259773a51fe.jpg

Denne dåpen er 15.august 1756: Fredrik Jonsen og Eli Pedersdatter pigebarn Ingeborg

Faddere: Gjermund Vesten, Jørgen Pedersen, Ole Pedersen, Berthe Vesten og Ericha Greaker (Tune)

5a030da541d95_Ingeborg1755.jpg.cf569ca8f89aaa8e78cbe9fa67f1cfbc.jpg

12.januar 1755: Fredrik "Hølen" (husm.plass på Vesten) og Elen Pedersdatters pigebarn Ingeborg

Faddere: Halvor Moum, Ole og Jørgen Pedersønner, Maren Vesten og Anna Moum

5a030f6d99c2b_AnnaMaria1753.jpg.1b273f19d2428f8af9d67517b29f91b3.jpg

15.april 1753: Fredrik "Hvidsteens" pigebarn Anna Maria

Faddere: Peder Stenersen (Elis far) Ole Pedersen, Jørgen Pedersen, Maren Vesten og Anna Moum.

5a0307d24ee1f_FredrikJonsen1752.jpg.1c821d28106a642ad0775fb5df5018f7.jpg

Fredrik Jonsen og Eli (Elen) ble gift 1852.

5a03085478ecf_EliPedersdatter1728.jpg.8c3ada74f4107e2e73f232d045c75a82.jpg

5.juni 1728: Døpt Peder og Ingeborg Veesteens pigebarn Elen

Foreldrenes fulle navn var Peder Stenersen (ca 1701 - 9/7 1769) og Ingeborg Olsdatter (ca 1704 - 17/7 1774) De var husmannsfolk på Vesten Nordre. Foruten Eli fikk de følgende barn:

1. Ole 26/11 1730 (fadder for Eli både i 1753, 1755, 1756 og 1761)

2. Jørgen 6/7 1732 (fadder for Eli i 1753, 1755 og 1756)

3. Anders 30/5 1735

4. Berthe 20/4 1738

5. Anna 3/4 1741

6. Jon 16/3 1743 (hos foreldrene i 1762)

7. Morten 2/7 1747 (hos foreldrene i 1762)

mvh jan w

Helt fantastisk informasjon! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må takke Jan Weberg  for enestående og rikholdig informasjon i denne og en annen tråd som er relatert til samme slekt. 

Elen sitt patryikon i dåpen til sønnen John er Pedersdatter .

Jeg har mottatt  informasjon om dåp, vielse, når Elen Pedersdatter ble født . ble gift og døde.  Navn på  barna hennes  og når de ble døpt, navn på hennes foreldre og  hennes søsken som ble døpt 

Dette og mye mer hadde jeg ikke klart å finne ut selv men nå fikk jeg alle disse verdifulle opplysningene i denne tråden  som inneholder datoer og årstall i 3 generasjoner. 

Jeg har fått data som viser til hvilken legd John Friedrichsen tilhørte høyden hans og mye mer. 

Når det gjelder svigersønnen Ole Halvorsen som jeg opplevde var like krevende som svigermoren  Hilleborg å finne opphavet til og hvor han kom fra,,  ble jeg ledet bort fra et  villspor men fikk kanskje et riktig spor  å gå ut fra, litt I forbifarten. Det så jeg først helt bort fra pga  alder som gikk ut fra at han var født I 1783.

I nntil jeg tenkte at svaret kanskje lå  nærmere enn jeg trodde.  På Balke gård i Rygge som ligger på Dilling i nærheten av Moss.

Jeg har riktignok foreldre fra Troms,  men vokste opp i Moss og vi bodde i Rygge når jeg begynte på skolen og gikk mitt første skoleår på Halmstad skole. 

Ole Halvorsen 16 år,  tjenedtedreng på Rør i Rygge hvor husbonden  viste seg å være nær slekt. Til tross for alders forskjellen var de fettere.

Ole og tvillingbroren Iver var født 24.eller 26. Januar, husker ikke helt i farten, i året 1795 og ble  døpt i februar. Iver nevnes først ved dåp og konfirmasjon og var sannsynligvis den eldste .

Faren og tvillingbroren Iver fant jeg på Balke gård i f.t. 1801.

I bygdeboka kommer det fram at moren døde av drukning når de to yngste Iver og Ole var to år gamle.  Hun het ( også) Elen Pedersdatter og var mye yngre enn mannen Halvor Christopersen som var i sitt 2.ekteskap.  En eldre bror Christopher og søstre bodde også på Balke og en bror av faren som het Amund. 

Jegfant denne Ole Halvorsen som utflytter fra Rygge til Fredrikstad 1814 , 30 år gammel,  samme år som Ole Halvorsen og Elen Johnsdatter ble gift.  Iver  ikkejeg ikke klart å finne etter at tvillingbrødrene ble konfirmert 16 år gamle i Rygge.

Ministerialbøker i Rygge er ganske overkommelige å gå igjennom. sammenlignet med Fredrikstad men fant ikke Iver verken som gift eller avdød. Har sett såvidt nevnt at det var soldater som falt i krigen  i tiden før vi ble en egen nasjon. 

Far og nevøen på Rør døde begge I 1807. Halvor Christophersen giftet seg veldig sent og søsteren mye tidligere derfor er det en aldersforskjell mellom Ole Halvorsen som tilsvarer omtrent en generasjon. 

De første opplysningene som pekte på Ole H. sin alder var som utflytter fra Fredrikstad til Aker Kristiania  1823 sammen med sin kone og to barn. Så spørs det om hans alder var oppgitt av han selv, da han ble gift eller fra sognet han tilhørte da han ble døpt? Fikk Ole Halvorsen med seg en dåpsattest å vise til når han giftet seg ? Ut fra de første opplysningene skulle han være født i året 1783. Som innflytter til Aker er alder oppgitt å være 39 år. I forskjellige manntall veksler det mellom alder som tilsier at han var født I 1783 eller 1784 . Da han døde 28.august 1844 står det at han var 60 år gammel. Han døde ved drukning i Frognerelven, antagelig i nærheten av Claus Heftyes løkke der han bodde på en husmannsplass.  Er han den samme som ble født på Balke i Rygge? Det er kanskje vanskelig å bevise men jeg tror at han er det. 

Takk for all info med navn på søsken av John Fredrichsen og mer.

Jeg har lurt på hvorfor John  Friedrichsen og Hilleborg Evensdatter aldri oppkalte flere av sine barn etter sine foreldre men så nettopp at deres datter  Maria må ha blitt oppkalt etter sin tante på farssiden . Hun  ble døpt 15. April 1753  og var  den førstefødte av foreldre Friederich Jonsen og Elen Pedersdatter.

I en annen tråd var det noen som bet seg merke i at det virket som var  veldig viktig å få den eldste sønnen  døpt Ole.  Det kan være fordi John Friedrichsen ønsket at  den eldste sønnen skulle kalles opp etter sin onkel, Ole Pedersen som var fadder og kan havokst opp hos, eller oppkalt etter morfaren , far til Ingeborg Olsdatter. 

Elen JohnsdattJohnsdauten tvil oppkalt etter sin farmor Elen Pedersdatter. 

Hvor rigide reglene for oppkalling ble fulgt opp varierte nok litt.

På Karlsøy  som min oldefar kom fra var  det så rigid at navnene gikk igjen flere steder i et par hundre år.  i Det gjorde at det ble svært utfordrende å skrive anelister for henne som ga ut bøker med anelister Hulda Siegfrida Figenschou.

Jeg tror at  mange i bygder og grende i det som nå er Fredrikstad området kan flere ha vært relatert slektsmessig.  Ser at mange like navn går igjen.

Mvh. Wenche J.Falck. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider