Gå til innhold
Arkivverket

Slekten Dishington

Kjetil Øvregaard Østebø
 Del

Recommended Posts

7 minutes ago, Ivar Moe said:

I denne tråden så oppfinner man mye "krutt på nytt". 

Dessverre er det er like usammenhengende som i gamle tråder på dette forumet og andre forum.

Petter Vennemoe gjorde en jobb i den sammenheng, synd han får så mye "pes" for det. Han laget ihvertfall et leselig slektstre, all ære til han for det.

Små feil er det, skulle bare mangle. Da får man jo heller samarbeide med ham for å rette de opp, istedenfor å vise hvor god man er, med tilgang i forskning som folk har gjort før.

På tide å få dette inn i en sammenheng, i samarbeid med den godeste Petter, ellers vil dette være enda en tråd som er fullstendig meningsløs.

Mvh

Ivar

Petter, som mange av oss kjenner som en veldig seriøs slektsgransker siden starten på dette forumet ca. 25 år siden , har gjort en kjempejobb, og han kommer sikkert på banen når den manglende, etterlyste revisjonen er ferdig, om ikke før.

Endret av Christian Arentz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Christian Arentz skrev:

Petter har gjort en kjempejobb, og han kommer sikkert på banen når den manglende revisjonen er ferdig, om ikke før.

Godt å høre at du er enig med det Christian, og håper virkelig at du har rett :)

Men jeg er svært skeptisk og  tvilende til trådstarter sin agenda i så henseende.

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel si a jeg ikke helt forstår hvor du vil med dette? Jeg har også sagt at Petter har gjort en god jobb. Men det er jo viktig at andre også kan bidra i debatten, og komme med innspill for at ting skal bli så korrekt som mulig. Det er selvsagt svært ønskelig at Petter også er med videre på dette.

Endret av Kjetil Øvregaard Østebø
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#75. Synes ikke at Vennenoe får så mye pes. Han har fått mange gode ord for arbeidet samt konstruktiv kritikk. Det må han, som alle oss andre som publiserer artikler m.m., akseptere. For min del håper jeg at Petter ikke tar seg nær av det, men fortsetter å forske og publisere artikler, og at han tar tilbakemeldingene med seg og utvikler seg til å bli en enda bedre slektsforsker og -forfatter. For det er vel litt av poenget? Det ville uansett vært fint om Petter ga til kjenne at han følger tråden.

Synes denne tråden er både konstruktiv og oversiktlig nok. Så er spørsmålet om det bør publiseres på nytt i en eller annen form. Kanskje på Slektshistoriewiki? Det får være opp til Petter og ev. andre å avgjøre.

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3.12.2017 at 5:20 PM, Wenche Hillstrand said:

Lite koselig å få høre at man har deltatt i en fullstendig meningsløs debatt.

Ta ikke dette så tungt, Wenche, selv velger jeg å heve meg over slike negative innlegg, og det er jo åpenbart at dette er en revisjon som redaksjonen i Genealogen  gjerne skulle ha sett før artikkelen ble publisert. Dessverre er forfatteren, som jeg har kjent i mer enn 20 år her, som en veldig seriøs sleksgransker, ennå ikke kommet på banen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...

Jeg ser at denne debatten døde hen med siste innlegg 04.12.2017.

Kanskje var det juleforberedelsene som tok knekken på debatten.

Men med fare for å gjenta noe som kanskje jeg har oversett i denne debatten.

Hvem var Lucia Jobsdtr. Dishington som døde i juli 1707 i Bergen? Hun var gift med Niels Jensen Lax ca 1670-1742.

Ref skifteavskrift hos Sollied.

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=1082&storleik=

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucia døpt 10/11-1671 i Nykirken, datter av Job Jacobsen Dischingthun og Karen Andersdatter Dass

Fra Dischingthuns familiebibel: 1671, November 8, halv 7 onsdag morgen, født, en sønn kalt Jørgen, som døde Oktober 31, 1752, 81 år, minus 8 dager gammel.
Samme dag kl. 9 ble født en datter kalt Lutzia.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kaster jeg meg også utpå her med et spørsmål

Det er mange Jacob i denne slekta. Hvor kan denne Jacob på St. Croix plasseres ?  Antar han må ha vært skipper han også, eller kanskje kjøpmann ?

image.png.17f2fe74d96138b785df75b47a819f30.png

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fant jeg også kona hans Christina. Det vil vel gjøre saken lettere

skipper Jacob Andersen Dischingthun - SAKEN LØST

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Rune Thorstensen said:

Jeg ser at denne debatten døde hen med siste innlegg 04.12.2017.

Kanskje var det juleforberedelsene som tok knekken på debatten.

Men med fare for å gjenta noe som kanskje jeg har oversett i denne debatten.

Hvem var Lucia Jobsdtr. Dishington som døde i juli 1707 i Bergen? Hun var gift med Niels Jensen Lax ca 1670-1742.

Ref skifteavskrift hos Sollied.

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=1082&storleik=

Lucie Jobsdatter Dishington ble begravet 4. mai 1707 i Bergen NK https://www.digitalarkivet.no/kb20070416620027,

ref Genealogen 2/2017 s. 26: pkt 19. vi

Hun skal bl.a. ha hatt barna Jens f. ca. 1693. Karen f. ca. 1695, Jacob f. ca. 1697, og Job f. ca. 1698 iflg. skiftet etter hennes mor.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucie Jobsdatter Dishingthun hadde flere barn en de som står i innlegg 88  hun hadde i alt 7 barn. -Barn 5. Johanne født 1700 se nedenfor. Hennes 2 ektemann var Jørgen Andersen Balchen.

Barn 6. Anders Nielsen Lax født 1703 i Bergen og døpt 7 mai 1703 i Nykirken i Bergen.(Se side 30 over Nykirken 1700-1723).

Barn 7. Lucia Nielsdatter Lax født 1706 i Bergen og døpt 27 april 1706 i Nykirken i Bergen. (Se side 59 over Nykirken 1700-1723). Gift 16 juli 1737 i Nykirken i Bergen med Hans Nagel. (Se side 80 over Nykirken 1719-1781).  

Johanne Nielsdatter Lax født 1700 i Bergen og døpt 26 oktober 1700 i Nykirken i Bergen. (Se side 6 over Nykirken 1700-1723). Død 1785 på Smørhavn i Bremanger. Se skifte- Sunnfjord Sorenskrivararkiv IV ab, 1775-1787 side 582b-583a. Gift 2) ganger. Gift 1) gang 18 juli 1731 i Nykirken i Bergen med Christopher Dominicusen Nagel. (Se side 60 over Nykirken 1719-1781). (Hans foreldre var Dominicus Berntsen  Nagel og Mette Sørensdatter Døsen). Christopher Dominicusen Nagel død 1739 i Bergen og begravet 17 juni 1739 i Nykirken i Bergen. (Se side 301 over Nykirken 1689-1759). Gift 2) gang ca. 1750 med Gjestgiver i Smørhavn på Bremanger Jørgen Andersen Balchen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har man åpenbart glemt Johannes ekteskap med Peder Pedersen som må ha funnet sted etter farens skifte i 1742. De drev gjestgiveri i Osen/Sveen i Bygstad i Gaular, hvor Peder må ha dødd rundt 1750. Da hun giftet seg med  Jørgen Andersen Balchen drev de sammen gjestgiveriet etter hennes avdøde mann i noen år, før de dro til Smørhavn i Bremanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...
På ‎10‎.‎11‎.‎2017 den 1.54, Berit Knudsen skrev:

.....

7) Henrik Ibsen, skipper bosatt i Skien, f.1726 1/3 Bergen, død 1797-98, forulykket på sjøen. Gift 1795 24/11 Skien med

Johanne Cathrine Plesner dpt. 1770 1/4 Skien, død 1847 8/12 Gjepen. Hun 2. gift 1798 27/11 med skipper senere

godsbesitter Ole Paus f. 1766 23/3 - 1855 23/7.

8) Knud Ibsen, kjøpmann i Skien. Dpt. Skien 1797 3/10 - død 1877 25/10.

Gift 1825 1/12 med Marichen Cornelia Martine Altenburg, født 1799 i Skien, hj.dpt. 24/11, bekreftet. i krk. 17/5.

Død 1869 3/6. Har også hennes forefedre, men de er vel ikke aktuelle her.

9) Henrik Ibsen f. 1828 20/3 - 1906 23/5.

.....

.

Jeg tror du har fått med feil fødselsår på

7) Henrik Johan Ibsen (1765-1797) (skipper og reder i Skien, forliste ca.1797 med skipet 'Caritas' utenfor Hesnes, Grimstad)

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Per.

Du  har helt rett. Han kan umulig ha blitt født før moren sin. Jeg har nok blingsa på farens fødselsår.

Sjekket Bergen:

Døpt 1/3 1765 NK Henrich Johan. Foreldre Henrik Pettersen Ipsen og Venkie Dischingthund (K.gamle DA)

Vielsen til foreldrene: Henrik Petter Ipsen ungc skipr  og Venchie Deschingthun Jmfr., viet i huset 24/5 1764 NK (K. gamle DA)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎19‎.‎11‎.‎2017 den 19.01, Lars Rottem Krangnes skrev:

.....

Vi kan dermed vere sikre på at Ide var Jobs heilsyster, men broren Jacob kan like gjerne ha vore ein sammødra halvbror som ein heilbror eller samfedra halvbror. Fornamnet hans er eit (svakt) indisium på at han anten var ein heilbror fødd etter farens død, eller ein sammødra halvbror fødd av Job og Ides mor i eit seinare ekteskap. Det blir likevel berre hypotetisk. 

Dishington-namnet kom vel inn med Job Jakobssøn Dishingtons far, Jacob Anderssøn Dishington. Dermed har neppe Job Dishingtons morfar, den ukjende Jacob, høyrt til denne slekta. 

.

Jeg føler meg nokså 'tungnem' her, og jeg lurer på om 'noen' kunne være så snill å klargjøre litt nærmere hvem som menes

når Lars ovenfor omtaler denne 'Jacobsdatter' som skal være mor til 'Job Dishington'.

Mao.: Hvilken Job Dishington (fødselsår og far ?) er det som er sønn av en 'Jacobsdatter' ?

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan gå god for denne delvis danske Dishington slekta (etter Wenche Jacobsdatter Dishington 1640 - 1701) Der det ser ut til at barnebarna tar Dishington navnet etter sin bestemor ?

https://www.familysearch.org/tree/person/details/L4B5-LYR

Og hører Frideriche Sophie Desington f. ca 1718 til denne grenen ?

https://www.danishfamilysearch.com/cid340386

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Per Nermo said:

.

Jeg føler meg nokså 'tungnem' her, og jeg lurer på om 'noen' kunne være så snill å klargjøre litt nærmere hvem som menes

når Lars ovenfor omtaler denne 'Jacobsdatter' som skal være mor til 'Job Dishington'.

Mao.: Hvilken Job Dishington (fødselsår og far ?) er det som er sønn av en 'Jacobsdatter' ?

.

Så vidt jeg har forstått leter man etter opphavet til Job Jacobsen Dishington (f. 2. juni 1636, Jacob (James) Anderson D`s nest eldste sønns) fornavn Job. Dette  skyldes at en av fadderne het Anna Jobsdatter, og noen derfor antar at faren tidligere kan ha vært gift med en Jobsdatter (ikke Jacobsdatter).  Biologisk mor for alle barna i flokken var vel mest sannsynlig Lutzia Jansdotter.

En ren hypotetisk spekulasjon, spør du meg

P.S. Eldste sønn Anders var iflg. fam.bibelen f. 2. jan. 1635, så vidt jeg husker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Christian Arentz skrev:

Så vidt jeg har forstått leter man etter opphavet til Job Jacobsen Dishington (f. 2. juni 1636, Jacob (James) Anderson D`s [nest] eldste sønns) fornavn Job. Dette  skyldes at en av fadderne het Anna Jobsdatter, og noen derfor antar at faren tidligere kan ha vært gift med en Jobsdatter (ikke Jacobsdatter).  Biologisk mor for alle barna i flokken var vel mest sannsynlig Lutzia Jansdotter.

En ren hypotetisk spekulasjon, spør du meg

.

Mange takk, Christian.

På 'samme måte' som 'Jacob' synes å være ekvivalent med engelskmennenes 'James' så har jeg inntrykk av at 'Job' og 'Jacob'/'Jacob' også er 'samme navn'.
Riktignok mener jeg å ha sett 'Job' og 'Jacob' brukt som fornavn på ulike personer i samme søskenflokk,

på samme måte som jeg har sett 'Ove' og 'Åge'. (I min kones slekt finnes til overmål en Ove Åge !)

Forøvrig trodde jeg at Jacob (James) Anderson D.'s eldste sønn var Anders (f. 1635) (har man dåpsdatoen for ham ?) [se innl. #96]

Man tenker seg altså at fadderen Anna Jobsdatter til Job (f. 2 Jun 1636) (sønn av Jacob (James) Anderson D.) kan være en søster av dåpsbarnets mor, forutsatt altså at Jacob tidligere har vært gift med en 'Jobsdatter/Jacobsdatter'. Jeg synes også at dette virker nokså 'konstruert'.

.

Endret av Per Nermo
Rettet f.år for Anders til 1635
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Ivar Moe said:

Er det noen som kan gå god for denne delvis danske Dishington slekta (etter Wenche Jacobsdatter Dishington 1640 - 1701) Der det ser ut til at barnebarna tar Dishington navnet etter sin bestemor ?

https://www.familysearch.org/tree/person/details/L4B5-LYR

Mvh

Ivar

21. Job Jacobsen Thode (Dishington) var det eneste av  Wenche Jacobsdatter Dishingtons barn som tok hennes efternavn.

Han var ant. s.s. tok borgerskap til Bergen 22.06.1696, 'fød til Friedrichshaven udi Skielland'. Tok sin mors slektsnavn, og utvandret til Nysted på Lolland ca 1686 der han ble fullmektig hos amtmannen.

Job Jacobsen ble gift  1) (ikke 2. gang) 27. juni 1688 m. Karen Hansdatter (ca. 1660 - ca. 1690) som allerede 1676 bodde på Lolland, 3 barn, bl.a. 31 iv degn i Herfølge sogn, Sjælland Jacob Jobsen D. (døpt 23. mars 1689 Nysted, Maribo - før 1768) g. 18. april 1717 Præstø m. Elisabeth Kirstine Wessing, 31 vi Jørgen Jobsen født 1694 død tidlig, og 31 v Klokker, skoleholder Vågan, Hadsel 1742-70 Herman Jobsen D. (døpt 15. okt. 1698 Nysted, Maribo - 18. feb. 1772 Hadsel) skifte 1776, g.m. Elisabeth Lucie Pedersdatter (f. ca. 1715 Hov i Hadsel), 6 barn, bl.a. Anne Elisabeth f. ca. 1730, 72 år gml. 1801, g. 1. okt. 1760 m. Ingebrigt Olsen, gårdbruker på Åndstad i Hadsel, d. 1779, skifte 10. okt. s.å.,  ant. en sønn Job Hermansen D. som var fadder i Sortland jan. 1760, og en sønn Robert Hermansen D. som var forlover 12. nov. 1766 for Peder Larson Hoss? og Catharina Enochsdatter Houe?

Job Jacobsen D. ble g. 2) (ikke 1. gang) 16. feb. 1700 i Nysted m. Johanne Vinter (f. ca. 1660) fra slottet Aalholm, 3 barn: 31 iii Sogneprest Fejø, Fuglse h, Lolland Andreas (Anders) Jobsen D. (f. 30 des. 1700, døpt 1. jan. 1701 - 15. mars 1768) g. 30. juni 1736 i Nysted m. Charlotte Christina Hoes (f. ca. 1710), geistlig skifte 20. sept. 1768 i Fuglse herred, Lolland (Proklama i De til Forsendelse med Posten allene privilegerede Kiøbenhavnske Tidender  - 29. juli 1768), 31 i Fullmektig hos fogden i Bø, Vesterålen ca.1730 -Jørgen Ernst Jobsen D. (f. 21 juli 1702 i Nysted, døpt 6. aug. 1702 - 20. des. 1755 Sortland gård, Hadsel, Nordland) g. 3. nov. 1739 m. Riborg Cathrine Hansdatter Hveding i hennes 2. ekteskap (f. før 1702 Torsken - død før 1766) (mange feil i Wilhelmine Brandt: Slægten Benkestok, note nede til h., side 181). Riborg var g. 1) før 31. des. 1734 i Øksnes ("bør svare copulationspenger") med fogd Jacob Poulsen Rosenvinge i hans 2. ekteskap (Han var g. 1) m. Karen Eilersdatter Schøller). Jørgen Ernst og Riborg Cathrines 2 barn: i Karen Schøller Rosenvinge D. (døpt 21 nov 1743 Breistrand, Øksnes - begr. 30 jan 1831 Sortland) g. 25 nov 1766 Sortland m. skipper, gjestg., handelsmann Jonas Christensen Falch (21 jan 1732/1734 Øksningen, Herøy - 1781/1782 Sortland), visstnok 8 barn 1767-81, ii Skipper, proprietær Sortland gård Job Jørgensen D. (døpt 9 okt 1740 Sortland - begr. 11 feb 1787 Sortland) g.m. Johanna (Hanna) Petronella Diderichsdatter Bærentz (ca. 1730 - begr. 6. feb. 1803 Sortland), 31 ii Wenche Jobsdatter D. (f. ca. 1705) g. 15 jun 1725 Nysted m. Michel Alroe (f. ca. 1700). Fete typer viser til Genealogen 2/2017

21 Job Jacobsen Dishington (Thode) ble etter hvert stamfar for den nordlandske grenen av slekten Dishington. 2 sønner som bosatte seg i Vesterålen, Jørgen Ernst Jobsen D. og Herman. Han må selv være den som er omtalt i Ivars innlegg over (på besøk ved Sommertinget i Mjelde skipreide, Nordhordland 27. juli 1696 for å drive inn penger fra Niels Hierman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Christian.

Her er vielsen til  Frideriche Sophie Desington og  Kristian Ley (Legh) i 1745 . Hennes far Jacob Jobsen Dishington.  

Denne vielsen er midt på venstre side. På topp venstre side er det også noe omhandlende Dishington. Er det noen som kan bidra med litt lesehjelp?

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-894W-RZPY?i=42&cc=2078555

Familien Christian Ditlev Legh og Frideriche Sophie Desington i 1787

https://www.danishfamilysearch.com/cid340386

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider