Gå til innhold
Arkivverket
Turid Fallet

John Kristoffersen Byrud og sønnen Ole Konrad i Amerika/Canada

Recommended Posts

Turid Fallet

Hvor ble det av tippoldefar John Kristoffersen Byrud og hans sønn Ole Konrad?

Jeg trenger deres hjelp til å finne John Kristoffersn Byrud i Canada/Amerika og

sønnen Ole Konrad Johnsen (Trandum) i Amerika (etter tellingen i 1880).

Alt fra Norge, samt Ole Konrads familie trenger jeg foreløbig ikke (med mindre de to flyttet tilbake hit):

John Byrud ble født i Eidsvoll, på gården Okarn Byrud, trolig 25. mars 1839.

Konfirmert 2. oktober 1853.

Fødselsdatoen er visstnok funnet her:

Akershusiske infanteribrigade. Ruller Eidsvold pr. gjeld  og sogn. Rode nr.47, side 510

Når jeg spør Statsarkivet, er ikke dette god nok informasjon, og jeg får derfor ikke hjelp til å få en kopi.

John Kristoffersen Byrud seilte alene med barken Anna Delius fra Kristiania 26.april 1868 til Quebec i Canada:

http://norwayheritage.com/p_list.asp?jo=112 (etternavn feilaktig skrevet Dyrud – nr. 115)

Han ankom Quebec 21. juni 1868:

http://www.bac-lac.gc.ca/eng/discover/immigration/immigration-records/passenger-lists/passenger-lists-1865-1922/Pages/item.aspx?IdNumber=394& 

‘Dessverre’ finnes det en slektning av ham på nabogården (Negarn Byrud) som heter nesten det samme og er født nesten samme år, og som også emigrerte til Amerika,

derfor har jeg ikke klart å finne riktig mann inntil nå. Jeg vet jo heller ikke om han fortsatte til Wisconsin (slik de fleste av de 47 andre skipspassasjerene fra Eidsvoll gjorde),

et annet sted i Amerika eller om han slo seg ned i Canada. Han har i hvert fall overlevd overfarten.

Johns foreldre er:

Kristoffer Jonsson (1799–11.1.1842)

og Mari Olsdotter fra Arstun Julsrud (1807*–10.7.1879)

John er nest yngst av 8 barn – og den eneste sønnen. Han er 3 år gammel når faren dør.

Moren blir gift på nytt tre år senere og John får 3 halvsøsken (2 av disse er gutter).

Når John er 20, holder mor og stefar oppgivelsesskifte, men John frasier seg odelsretten og hans eldste søster overtar gården.

John får 2 uekte sønner:

https://media.digitalarkivet.no/view/495/9   (nr. 70)

8.mars 1861 – Hans Johnsen (senere Tansem). Moren er Anne Hendrikke Halvorsdatter Tømte (28.2.1831–4.5.1920). Hun blir ikke gift og får ingen flere barn.

Hans Tansem blir lærer (død 25.4.1938)

https://media.digitalarkivet.no/view/7226/17   (nr. 21)

26.mai 1864 – Ole Konrad Johnsen (senere Trandum).

Barnets mor heter Karen Olsdatter Fagernæs fra Feiring, 7.12.1838– 25.12.1913. Karen og sønnen og reiser til Amerika 28.4.1868.

Hun blir gift med Ole Kristiansen Trandum (1845–1924).

Karens søster, hennes mann og barn reiser samtidig. Ole er hennes manns bror.

De blir farmere og bosatt i Grant, Dunn County i Wisconsin. Karen og Ole får 5 barn i Amerika.

Ole Konrad finner jeg som 16-åring sammen med mor og stefar på gården ved folketellingen 1880. Jeg har ikke klart å finne ham etter dette.

Jeg finner nesten hele slekten hans i findagrave i Chippewa County,

også en Ole Trandum gm Henrietta. Men han er født 1871, og dette er Ole Konrads "ste-søskenbarn", altså nevøen til stefaren.

Jeg trenger altså hjelp til å finne John Kristoffersn Byrud i Canada/Amerika og

sønnen Ole Konrad Johnsen (Trandum) i Amerika etter tellingen i 1880.

Helgehilsen fra Turid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.