Gå til innhold
Arkivverket

Ulovlige immigranter til Amerika

Maria Helstad
 Del

Recommended Posts

13 timer siden, Egil Johannessen skrev:

https://no.wikipedia.org/wiki/Drektighet_(maritim)

Sarpfos

Kanskje du kan forklare hvorfor du har lagt inn denne? Navnet på skipperen var Evensen, men "din Alf Evensen" var vel ikke skipper.....

Ja, altså jeg lette først og fremst etter etternavn på hans vei hjemom i 1929/1930 og ikke "yrke" ombord. 

1) Prøvde også å linke dette opp mot når han ca., kan ha kommet hjem til Skien en kort tur, (avmønstring) om det skjedde i 1929/1930 eller senere vet jeg ikke, men jeg måtte begynne et sted. Hadde han også samme stilling som fyrbøter fram og tilbake? Skipper mest sannsynlig ikke, det var ikke det jeg var ute etter å få svar på: 

2) Men! trengte hjelp med å tyde skriften og hva denne protokollen mente med for eksempel "drektighet", egentlig av ren nysgjerrighet :) Jeg leter egentlig bare litt på måfå i alle protokollene som ligger tilgjengelig fra Skien på Digitalarkivet i denne perioden, for å se om jeg finner navnet hans, men til nå har jeg ikke hatt så mye flaks. 

Informasjonen jeg har fått fra hans siste gjenlevende yngre søster (nå 104 år) er også litt sprikende, hun husker bare noen få ting, men ikke konkrete årstall.

At han jobbet for Telegrafen når han bodde hjemme, dro til Amerika med to kompiser fra Skien, rømte fra Gunny & var etterlyst, fikk da hjelp av en onkel der borte i begynnelsen (mest sannsynlig fotografiet), kom hjem en kort tur når søsteren Valborg (17 år) var hjemme og de andre var på sommerferie i Kragerø, ville ha med seg Valborg til Amerika (!) så hun også kunne bo & jobbe hos onkelen, men hun fikk ikke lov av faren deres. Han kjøpte skjerf til moren sin og søstrene sine som han måtte vært veldig glade i, og til slutt så stoppet kontakten.

Familien hadde prøvd å spore han opp igjen men de fikk høre av andre som også hadde sønner som dro til Amerika "at det bare var sånn. De ble helt opphengt i livet sitt der borte, så da kuttet de mange ganger kontakten"

- Maria 

Endret av Maria Helstad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Maria Helstad skrev:

fikk da hjelp av en onkel der borte

Hva het onkelen? Når var han født?

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Maria Helstad skrev:

Ja, altså jeg lette først og fremst etter etternavn på hans vei hjemom i 1929/1930 og ikke "yrke" ombord. 

1) Prøvde også å linke dette opp mot når han ca., kan ha kommet hjem til Skien en kort tur, (avmønstring) om det skjedde i 1929/1930 eller senere vet jeg ikke, men jeg måtte begynne et sted. Hadde han også samme stilling som fyrbøter fram og tilbake? Skipper mest sannsynlig ikke, det var ikke det jeg var ute etter å få svar på: 

2) Men! trengte hjelp med å tyde skriften og hva denne protokollen mente med for eksempel "drektighet", egentlig av ren nysgjerrighet :) Jeg leter egentlig bare litt på måfå i alle protokollene som ligger tilgjengelig fra Skien på Digitalarkivet i denne perioden, for å se om jeg finner navnet hans, men til nå har jeg ikke hatt så mye flaks. 

Informasjonen jeg har fått fra hans siste gjenlevende yngre søster (nå 104 år) er også litt sprikende, hun husker bare noen få ting, men ikke konkrete årstall.

At han jobbet for Telegrafen når han bodde hjemme, dro til Amerika med to kompiser fra Skien, rømte fra Gunny & var etterlyst, fikk da hjelp av en onkel der borte i begynnelsen (mest sannsynlig fotografiet), kom hjem en kort tur når søsteren Valborg (17 år) var hjemme og de andre var på sommerferie i Kragerø, ville ha med seg Valborg til Amerika (!) så hun også kunne bo & jobbe hos onkelen, men hun fikk ikke lov av faren deres. Han kjøpte skjerf til moren sin og søstrene sine som han måtte vært veldig glade i, og til slutt så stoppet kontakten.

Familien hadde prøvd å spore han opp igjen men de fikk høre av andre som også hadde sønner som dro til Amerika "at det bare var sånn. De ble helt opphengt i livet sitt der borte, så da kuttet de mange ganger kontakten"

- Maria 

Du skriver her; "kom hjem en kort tur når søsteren Valborg (17 år) var hjemme og de andre var på sommerferie i Kragerø, "

Og i innlegg 1 skrev du"Min farmors bror, Alf Evensen (født 1. desember 1904 i Skien, Telemark) kom til New York første gang i november 1929"

----

Er dette "din" mann,med 1 dag feil fødselsdato?

Ser at søsteren Walborg var født 1908.Hun var 17 år i 1925.

Alf Valdemar Evens. s ug søn 02.12.1904 t

• Tellingsår: 1910
  • Kommune: Skien
  • Kommunenummer: 0806
  • Gatenavn: Skistrædet 11
  • Gatenr:
  • Bydel: Skien
  • Gårdeier: Brandstasjonen
  • Antall leiligheter: 13

Antall personer registrert på bostedet: 56

(utdrag)

Halvor Evens. hf g Brandkonstabel (Snedker) 29.03.1878 Næs Telemarken  
  Andrea Vilhelmine Evens. hm g hustru 26.10.1879 Kragerø  
  Erling Evens. s ug søn 14.09.1902 t  
  Alf Valdemar Evens. s ug søn 02.12.1904 t  
  Ragnar Evens. s ug søn 09.12.1906 t  
  Walborg Elionore Evens. d ug datter 20.06.1908 t  
  !! Evens.* s ug søn 22.06.1910 t

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=0806&kenr=001&bnr=0008&lnr=05

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten detalj - kan du bekrefte at dette er "din Alf"? I såfall var han døpt Alf Valdemar, kan han ha brukt begge navn eller bare Valdemar i USA?

# 22 - Telemark fylke, Skien i Skien, Ministerialbok nr. 11 (1900-1907), Fødte og døpte 1905, Side 106, Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20051003040537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din mann?

Står her som Youngman.

Alf V Evensen

New York, New York Passenger and Crew Lists, 1909
Name Alf V Evensen
Event Type Immigration
Event Date 1957
Event Place New York City, New York, United States
Birthplace Norwegian
Ship Name Høegh Silverstream

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:2HX9-5VM

View the original document. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ja!

Dere leter, haha.

Det er Alf Valdemar Evensen han er døpt, og født 1. desember 1904 (noen steder står det 2. desember ja, kanskje han var født på natten? hjemme mest sannsynlig). Det står også i kirkeboken for Skien, samt konfirmasjonen hans som linket til her ja. Helt riktig. 

Unnskyld, jeg mente at nåvlevende slektning Karen (født 1913) var da 15-17 år i tidsrommet hvor Alf dro til Amerika og var hjemom i 1929 +- 1931,

men det var ikke Karen som fikk tilbudet om å dra over til Amerika, det var Walborg. Hun var jo mye eldre også den gangen.

Onkelen til disse het Harald Hansen, og han var bror av Andrea Wilhelmine (Hansen) Evensen, moren til Alf. Disse kom fra Kragerø.  Her er folketelling fra 1910, og min Karen som lever, forteller at hun husker spesifikt både Halvordine (bestemoren) Bertha, og Harald der de bodde på Tåtøy faktisk. Harald jobbet i USA for å tjene inn penger til broren sin Hans, som var født med dårlige nyrer. Så det var fra Harald at Alf fikk idéen om å reise over, men Karen vet ikke hvor Harald bodde i NY., om han bare var sjømann, etc. https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036520001364

5a071f357a804_Skjermbilde2017-11-11kl_17_02_32.png.03bd3ec155b9a30bd9f08ca0fa2c051c.png

Endret av Maria Helstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Maria Helstad skrev:

Hei ja!

Dere leter, haha.

Det er Alf Valdemar Evensen han er døpt, 1. desember 1904. Det står også i kirkeboken for Skien, samt konfirmasjonen hans.

Unnskyld, jeg mente at nåvlevende slektning Karen (født 1913) var da 15-17 år i tidsrommet hvor Alf dro til Amerika og var hjemom i 1929 +- 1931,

men det var ikke Karen som fikk tilbudet om å dra over til Amerika, det var Walborg. Hun var jo mye eldre også den gangen.

Onkelen til disse het Harald Hansen, og han var bror av Andrea Wilhelmine Halvorsen, moren til Alf. Disse kom fra Kragerø. 5a071f357a804_Skjermbilde2017-11-11kl_17_02_32.png.03bd3ec155b9a30bd9f08ca0fa2c051c.png

Fint hvis du kan legge lenker istedet for bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Kommune: Skåtøy
  • Kommunenummer: 0815
  • Navn på bosted: Stensund

Antall personer registrert på bostedet: 7. Trykk på tidslinje.gif for å se på tidslinjen for personen.

Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
tidslinje.gif Halvordine Hans. hm e Arbeiderenke Underholdes av sine børn 10.10.1851 Kragerø  
tidslinje.gif Bertha Hans. d ug Tjenestepik 17.11.1881 Kragerø  
tidslinje.gif Harald Hans. s ug Sjømand %Arbeider% 12.08.1888 Sandøkedal  
  Halvor Bents. hf g Arbeider ved trælasttom 25.03.1881 t  
  Theodora Bents. hm g Arbeiderhustru 18.11.1884 t  
  Bjarne Bents. s ug Søn 07.01.1908 t  
  Artur Bents. s ug Søn 10.07.1909 t  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ann-Mary Engum skrev:

• Kommune: Skåtøy
  • Kommunenummer: 0815
  • Navn på bosted: Stensund

Antall personer registrert på bostedet: 7. Trykk på tidslinje.gif for å se på tidslinjen for personen.

Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
tidslinje.gif Halvordine Hans. hm e Arbeiderenke Underholdes av sine børn 10.10.1851 Kragerø  
tidslinje.gif Bertha Hans. d ug Tjenestepik 17.11.1881 Kragerø  
tidslinje.gif Harald Hans. s ug Sjømand %Arbeider% 12.08.1888 Sandøkedal  
  Halvor Bents. hf g Arbeider ved trælasttom 25.03.1881 t  
  Theodora Bents. hm g Arbeiderhustru 18.11.1884 t  
  Bjarne Bents. s ug Søn 07.01.1908 t  
  Artur Bents. s ug Søn 10.07.1909 t  

5a0721d573800_Skjermbilde2017-11-11kl_17_13_16.png.4a2a874a9580cc04206d6bd98612018b.png

Ja, helt riktig. Mannen til Halvordine het Amund Hansen og var styrmann. Disse var foreldre til Andrea Wilhelmine (f. 1879) og da Harald, onkelen til Alf.  

Her har du mer om Halvordine: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052158004367 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du når Harald døde? Om det finnes en Obituary, kanskje Alf var nevnt?

Harald's f. dato fra FT 1910 - 12.8.1888 - er den korrekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Din mann?

Står her som Youngman.

Alf V Evensen

Name Alf V Evensen
Event Type Immigration
Event Date 1957
Birthplace Norwegian

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:2HX9-5VM

Veldig interessant! I og med at jeg ikke vet hva han gjorde i årene 1930 - 1974, så kan det godt være at han var sjømann hele veien til han ble for gammel, og endte opp alene. Det kan også forklare hvorfor han ikke fikk seg kone og barn, hvis han aldri "bosatte seg" noe sted.

Onkelen Harald han dro hjem igjen, det har jeg førstehåndskilde på (bekreftet i dag !) , og Karen, samt farmor Lise var i begravelsen til Harald Hansen på slutten av 70-tallet i Kragerø. Fødselsdato for Harald er korrekt. 

Så Alf ble alene i USA etterhvert. 

Endret av Maria Helstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme Alf.

Står som Youngman.

Alf Evensen

Name Alf Evensen
Event Type Immigration
Event Date 1957
Birthplace Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onkelen het Harald Bjørn, legger ved dåpen # 27 - Telemark fylke, Sannidal i Sannidal, Ministerialbok nr. 15 (1884-1899), Fødte og døpte 1888, Side 39, Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060629050161

WW 2 Draft Reg - f. dato avviker 2 dager - LENKE FS: https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:F3CY-JX7

The U.S., World War II Draft Registration Cards, 1942
Name:    Harold Bjoren Hansen
Race:    White
Residence Age:    54
Birth Date:    10 Aug 1888
Birth Place:    Kragera, Norway
Residence Date:    1942
Residence Place:    Kings, New York, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Samme Alf.

Står som Youngman.

Tviler litt på om han var jungmann, spesielt dersom han hadde seilt i mange år......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Selected U.S. Naturalization Records - Original Documents, 1790-1974
Birth Date:    12 Aug 1888
Naturalization Date:    26 Jul 1923
State:    New York
Court Type:    District Court
Court Location:    Eastern District, New York
Naturalization Record Type:    Petition for Naturalization

NAT_Pet_HBH_I.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Egil Johannessen skrev:

The Selected U.S. Naturalization Records - Original Documents, 1790-1974
Birth Date:    12 Aug 1888
Naturalization Date:    26 Jul 1923
State:    New York
Court Type:    District Court
Court Location:    Eastern District, New York
Naturalization Record Type:    Petition for Naturalization

NAT_Pet_HBH_I.jpg

Dette er veldig interessant - at han søkte om statsborgerskap. 

Det kan forklare også huset på bildet jeg sendte, hvor Alf sitter på en motorsykkel. Det er tydelig et nabolag, og Harald dro til Amerika FØR Alf. 

Harald var aldri gift ettersom vi vet, og hadde ingen kjente barn heller.

Her er litt om hvordan det var for nordmenn i NY fra 1900-1929:  SYNES DE MALER ET LITT DRAMATISK BILDE PÅ SLUTTEN DER, MEN DET KAN VISE LITT HVA ALF MØTTE OG HVA HAN GJORDE VIDERE. Ikke minst når Harald kom, så var det annereldes. Bare til ekstra info :) 

https://www.sjomannskirken.no/historien-til/new-york/

"Å etablere seg i verdensmetropolen var et naturlig valg av flere grunner. For det første på grunn av en betydelig norsk skipsfart på byen, men også fordi svært mange norske sjøfolk arbeidet i den amerikanske handelsflåten. I 1893 regner en med at det jobbet hele 23 000 nordmenn på amerikanske båter. Samtidig som nordmenn i perioden 1825–1920 dro over Atlanteren i hopetall for å søke lykken i Amerika, måtte norske sjøfolk også fra 1870-årene av i større grad ut av hjemlandet for å finne seg arbeid. Hovedsakelig hang dette sammen med krisen i norsk skipsfart i overgangen fra seil til damp."   

Under første verdenskrig ble sjømannskirken en viktig forbindelse mellom Norge og nordmenn i USA. Mange ønsket å sende penger eller brev hjem, samt oppbevare penger på sjømannskirken. Etter hvert leide sjømannskirken ut over 1000 postbokser til sjøfolk, og behandlet på det meste om lag 140 000 postsaker i året. Fram til 1920 yret det med liv i havnene, og også sjømannskirken var godt besøkt.

I 1920-årene ble situasjonen en annen. Spesielt ille ble det etter børskrakket i USA høsten 1929. ...... 300–400 edrulige, dyktige, norsk ungdom kastet i land i New York av arbeidsløshetens moderne demon. Skyllet op langs en isvinters kolde, ugjestmilde kyst – uten at nogen bryr sig om dem. Saa gaar de her, 2–3 uker mellom hvert middagsmaaltid, lever på kaffe, litt brød og sigaretter. Spareskillingene av en norsk hyre er uhyggelig snart brukt op, det bli aa skaffe sig tak over hodet en natt ad gangen. Skoene sliter sig selv op, saalene blir tynnere for hver dag som gaar, til sist blir de bare huller. Regn faller, vaate gaater, vaate ben, hoste – og lungebetendelse. Bare i januar maaned sist hadde vi 7 begravelser av unge menn, 6 – av lungebetendelsen.

"(Sjømannskirken) Kirkebygget lå sentralt til like i nærheten av Atlantic Dock og Erie Basin, hvor norske skip lastet og losset."

Endret av Maria Helstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haralds ankomst

New York Passenger Arrival Lists (Ellis Island)https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:JNQJ-GZ6
Given Name    Harald Bjorn
Surname    Hansen
Last Place of Residence    Skaatoi, Norway
Event Date    24 Mar 1923
Age    34 y
Nationality    Norwegian/Scand
Departure Port    Kristiania, Norway
Arrival Port    New York City
Gender    Male
Marital Status    S
Ship Name    Stavangerfjord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Maria Helstad skrev:

Hva er dette for utsendt sertifikat ? Kjørebevis? 

New York, Eastern District Naturalization Petitions, Index - https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:XGFG-7PB
Name    Harald Bjoren Hansen
Event Type    Naturalization Petitions
Event Year    1930
Event Place    New York
Age (Original)    42
Court    U.S. District Court, Brooklyn, Kings, New York

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harald i FT 1930 (samme adresse som ved NAT, 857 40th Street)

The 1930 United States Federal Census
Name:    Harold Hansen
Birth Year:    abt 1888
Birthplace:    Norway
Marital Status:    Single
Relation to Head of House:    Roomer
Home in 1930:    Brooklyn, Kings, New York, USA
Map of Home:    View Map
Street address:    40th Street
Ward of City:    Assembly Dist. 7 pt
Block:    C
House Number:    857
Dwelling Number:    7
Family Number:    32
Attended School:    No
Able to Read and Write:    Yes
Father's Birthplace:    Norway
Mother's Birthplace:    Norway
Language Spoken:    Norwegian
Immigration Year:    1905
Naturalization:    First Papers
Able to Speak English:    Yes
Occupation:    Laborer
Industry:    Subway
Class of Worker:    Wage or salary worker
Employment:    Yes
Household Members:    
Fred Olson    45
John Olson    32
Harold Hansen    42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

Immigration Year:    1905

Så Harald må ha immigrert første gang i 1905 ? 

Folketellingene fra 1910 var han registrert som sjømann og arbeider i Kragerø, (Skåtøy) & jeg ble fortalt at han jobbet og bodde der borte i to perioder. 

- Maria 

Endret av Maria Helstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Maria Helstad skrev:

Så Harald må ha immigrert første gang i 1905 ? 

Det kan stemme med folketellingene fra 1910 hvor han var registrert som sjømann og arbeider i Kragerø, (Skåtøy) & jeg ble fortalt at han jobbet og bodde der borte i to perioder. 

Han var fraværende i FT 1910 - https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036520001366

Mulig Harald i FT 1910, US

The 1910 United States Federal Census
Name:    Harold Hansen
[Harald Hansen] 
Age in 1910:    23
Birth Year:    abt 1887
Birthplace:    Norway
Home in 1910:    Brooklyn Ward 10, Kings, New York
Street:    Hoyt Street
Immigration Year:    1904
Relation to Head of House:    Lodger
Marital Status:    Single
Father's Birthplace:    Norway
Mother's Birthplace:    Norway
Native Tongue:    English
Occupation:    Fireman
Industry:    Steamship

Employer, Employee or Other:    Wage Earner
Naturalization Status:    Papers
Able to Read:    Yes
Able to Write:    Yes
Out of Work:    N
Number of weeks out of work:    0
Neighbors:    View others on page
Household Members:    
Edward Nelsen    41
Olava Nelsen    37
Anna Nelsen    12
William Nelsen    9
Helmar Nelsen    4
Helen Nelsen    1
Harold Hansen    23
Louis George    24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

Ja - godt observert!

11 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

Mulig Harald i FT 1910, US

Occupation:    Fireman
Industry:    Steamship

Employer, Employee or Other:    Wage Earner
Naturalization Status:    Papers

Harald hadde jobber der borte - for å samle opp penger og sende hjem til broren/familien sin. 

Jobbet også som fyrbøter, lik Alf.

TAKK FOR AT DU FINNER SÅ MYE ! det må jeg si. Hadde aldri klart alt dette på egenhånd.

- Maria 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Maria Helstad skrev:

TAKK FOR AT DU FINNER SÅ MYE ! det må jeg si. Hadde aldri klart alt dette på egenhånd.

Takk for fin tilbakemelding :-)  hyggelig å kunne hjelpe deg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider