Gå til innhold
Arkivverket
Terje Eriksen

Skiftekort Solør Odal

Recommended Posts

Terje Eriksen

Hei

På skiftekort for Solør og Østerdalen s.9810 er Guhild Erichsdatter(avdød) og Torkild Lauritzen på Søndre Sæter oppført sammen med sine arvinger(barn): Hans Torkildsen, Erich Torkildsen, Olle Torkildsen og Sigri Torkildsdatter.

Finnes ytterligere info om dette skiftet og/eller mer info om de oppførte personene?

På forhånd takk for hjelpen!

Mvh Terje Eriksen

SAH, Solør og Østerdalen sorenskriveri, J, 1716-1774, s. 9810
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20110331662992

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Leif B. Mathiesen

På skiftekortet står det oppe i høyre kant  fol. 112b

Det er side (folie) i skifteprotokollen  som er her.

SAH, Solør og Østerdalen sorenskriveri, J/Ja/L0001: Skifteprotokoll, 1675-1677, s. 112b-113a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20090106670117

Dessverre kan jeg ikke tyde denne skriften.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood

????

Fra tråden:

"Vinger bygdebok II side har ikke så rent lite om denne Torkild Sæter: En sønn Lars Torkildsen f. omkring 1578. Hans barn: 1. Torkild f. omkr, 1631(til Rustad søndre i Vinger). 2. Peder f. omkr. 1634 (til Torp i Eidskog). 3. Dorte g. m. lensm. Auden Hansen Ausbøl i Vinger. 4. Lars Larsen Store Fulu som har sønnen Erik som hadde Store Fulu inntil proviantforvalter Jens Sørensen kjøpte den gården. Eriks bror Ole hadde Langeland øvre i Vinger etter faren, siden Holt i Vinger. Jeg har også notert meg ei Sigrid Torkildsdatter Sæter g. m. Ole Larsen Ånnerud i Sør-Odal. Det er del tekst som forklarer litt om eierforhold etc. Mvh. Finn Sollien.".

Lauritzen kan i noen tilfeller være det samme som Larsen....!

Endret av Grethe Flood

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Terje Eriksen

Takk for god hjelp og  info Grethe. 

Jeg har også funnet den info du nevner i bygdeboka for Vinger, men fikk det ikke til å stemme med den info pga. navnet Torkild Lauritzen - ikke Larsen.

I bygdeboka er det angitt at Torkild døde ca.1698. Ut fra skiftet synes han å ha forlatt denne verden tidligere- 1677 eller 1676.

Mvh Terje Eriksen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Terje Eriksen

Takk for hjelpen Leif.

Jeg har lagt ut lenken fra deg for hjelp til oversettelse. Det er mange flinke til dette der ute på nettet så jeg får sikker mye ny info.

Mvh Terje Eriksen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive