Torild Paulsen Skrevet November 16, 2017 Del Skrevet November 16, 2017 Hei. Hvordan går jeg frem for å finne ut om en av mine besteforeldre har adoptert bort noen barn? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arkivverket - Anita Riise Skrevet November 20, 2017 Del Skrevet November 20, 2017 Sterk adopsjon, dvs adopsjon slik vi kjenner det i dag, at alle bånd mellom foreldre og barn ble kuttet, begynte man med i 1936. Denne typen adopsjoner er unntatt offentlighet i 100 år, og det er kun den bortadopterte selv som kan få innsyn i disse sakene. Man brukte begrepet adopsjon også før 1936, men da gjaldt det mer i betydning fosterbarn, den biologiske forbindelsen mellom foreldre og barn var ikke hemmeligholdt. Her kan man f.eks lete etter foreldres navn i dåpslister eller fødselsregistre. Ellers så skal BUFdir ha liste over adopterte fra 1917 av. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torild Paulsen Skrevet November 20, 2017 Forfatter Del Skrevet November 20, 2017 Tusen takk for hjelpen! - Men, hvor skal jeg lete etter adopsjoner fra f.eks. 1920-1936 ? Fines det noe adopsjonskontor eller lignende som har oversikt? Mvh Torild Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arkivverket - Anita Riise Skrevet November 20, 2017 Del Skrevet November 20, 2017 BUFdir: https://www.bufdir.no/Kontakt/Barne__ungdoms__og_familiedirektoratet/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå