Gå til innhold
Arkivverket

Stiftamtstueregnskaper - 0 treff hvis man velger region eller fylke

Grete Singstad
 Del

Recommended Posts

Får kun fram Stiftamtstueregnskaper hvis jeg lar være å velge region og da må jeg bla i 340 treff.

https://digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=&to=&format=all&archive_key=&st[]=SARE&r[]=5

https://digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=&to=&format=all&archive_key=&st[]=SARE

Endret av Grete Singstad
La ved lenker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lensregnskapene og stiftamtstueregnskapene mangler inntil videre kobling til fylker og kommuner i metadata-databasen vår. Å koble til fylker og kommuner er en relativt tidkrevende jobb, fordi hvert enkelt arkivstykke må kobles for seg, dersom jobben skal gjøres nøyaktig. For eksempel dekker ikke stykke RA/EA-5868/R/Ra/L0029 hele Akershus stiftamt, men kun (deler av) dagens Østfold, Akershus, Oslo og Buskerud. Vi har gjort litt grunnlagsarbeid i 2017, slik at vi kanskje får laget koblinger i løpet av 2018.

Heldigvis er det allerede mulig å begrense trefflista noe:

Så lenge det ikke er søkbare kilder involvert, liker jeg personlig best å bruke søkeskjemaet for skanna arkiver i stedet for Finn kilde. I dette eksempelet har jeg lagt inn de tre aktuelle arkivene i arkivfeltet, og så er det mulig å avgrense som i Finn kilde (eller ved kun å velge ett av de tre arkivene). Du trenger ikke huske arkivnavnene; ved å skrifte "stiftamtstue" i søkefeltet for arkiv, får du opp de tre aktuelle arkivene som forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkeskjemaet for skanna arkiver er absolutt å foretrekke, ser jeg. Har ikke orientert meg nok over de ulike mulighetene som finnes.

Takk for svar og tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.