Gå til innhold
Arkivverket
Grete Singstad

Stiftamtstueregnskaper - 0 treff hvis man velger region eller fylke

Recommended Posts

Grete Singstad

Får kun fram Stiftamtstueregnskaper hvis jeg lar være å velge region og da må jeg bla i 340 treff.

https://digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=&to=&format=all&archive_key=&st[]=SARE&r[]=5

https://digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=&to=&format=all&archive_key=&st[]=SARE

Endret av Grete Singstad
La ved lenker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Hunskaar (Arkivverket)

Lensregnskapene og stiftamtstueregnskapene mangler inntil videre kobling til fylker og kommuner i metadata-databasen vår. Å koble til fylker og kommuner er en relativt tidkrevende jobb, fordi hvert enkelt arkivstykke må kobles for seg, dersom jobben skal gjøres nøyaktig. For eksempel dekker ikke stykke RA/EA-5868/R/Ra/L0029 hele Akershus stiftamt, men kun (deler av) dagens Østfold, Akershus, Oslo og Buskerud. Vi har gjort litt grunnlagsarbeid i 2017, slik at vi kanskje får laget koblinger i løpet av 2018.

Heldigvis er det allerede mulig å begrense trefflista noe:

Så lenge det ikke er søkbare kilder involvert, liker jeg personlig best å bruke søkeskjemaet for skanna arkiver i stedet for Finn kilde. I dette eksempelet har jeg lagt inn de tre aktuelle arkivene i arkivfeltet, og så er det mulig å avgrense som i Finn kilde (eller ved kun å velge ett av de tre arkivene). Du trenger ikke huske arkivnavnene; ved å skrifte "stiftamtstue" i søkefeltet for arkiv, får du opp de tre aktuelle arkivene som forslag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Singstad

Søkeskjemaet for skanna arkiver er absolutt å foretrekke, ser jeg. Har ikke orientert meg nok over de ulike mulighetene som finnes.

Takk for svar og tips.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.