Gå til innhold
Arkivverket
Rune Thorstensen

Isak-folket, de reisende. Hvor stammer begrepet Isak-folket fra og hvem var denne Isak som var opphav til begrepet Isak-folket?

Recommended Posts

Rune Thorstensen

For dem som fra tid til annen kommer fort i de reisende slektene i Norge, så dukker veldig ofte opp begrepet " han eller hun var av Isak-folket. Men er det noen med kjennskap til disse slektene som faktisk vet hvor dette begrepet stammer fra eller hvem som gav opphav til begrepet Isak-folket?

 

Selv har jeg ofte kommet over dette navnet. Bl.a har jeg i mange år forsøkt å finne opphavet til Elias Knudsen Helset/Helleset/Hylset som ble trolovet i Davik med Danielle Danielsdtr. Nore den 06.10.1776 og gift i Fjaler 01.04.1777.

Jeg vet ikke når de ble født ei heller når eller hvor de døde, men flere av barna hørte til blant de reisende og det ble sagt at de var av Isak-folket.

 

Så da er det store spørsmålet hvem av foreldrene, Elias eller Danielle , var det som hadde sine røtter der og hvor kommer dette begrepet fra og vilken Isak er opphavet til denne betegnelsen.

 

Jeg er absolutt åpen for alle forslag. Jeg prøver altså å finne ut hvem som var Isak-folket stamfar. Om man i samme sttingen skulle klare å finne ut av opphavet til Elias og/eller Danielle er det en ren bonus.

Endret av Rune Thorstensen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Singstad

Det her har jeg lite kunnskap om, kjenner ikke til barna til Elias og Danielle, eller til Isak-folket.

Men, jeg ser at Danielle var fadder da Lars Reinholtsen og Lisbet døpte Marthe 11. juli 1776 i Davik.

Har du sjekket mer rundt hvem dette er?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Thorstensen

Hei Grethe og takk for responsen din. Dette var nytt for meg, så her må jeg nok se nærmere på hvem dette kan være.

Ved forlovelsen skriver Danielle seg fra Noore/Nore som ligger i Rugsund delen av Davik prestegjeld. Men jeg kan ikke se at bygdeboka gir noe svar på hennes tilknytning til det stedet, så jeg tenker hun var i tjeneste der.

 

Dette kan vise seg å være interessant.

Jeg finner at en Lars Reinholtsen Hofnachen og pigen Lisbeth Catrina Alexandersdtr. Stangvig ble viet i Vatne, Møre og Romsdal 12.05.1775.

URN:NBN:no-a1450-kb20070903620197.jpg

 

Se kort etter starten på 1775.

 

I Borgund finner jeg Lars Reinholtsen Hofnache døper en sønn Reinholt 09.07.1775. Lars er beskrevet som omreisende. Se dåp nr.3 nede på venstre side.

 

http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070903610252.jpg

 

 

Det er nok det samme paret tror jeg som døper datteren Marthe i Davik 1776.

 

Det faktum at paret er omreisende er interessant all den tid flere av Elias og Danielles barn var det samme.

Endret av Rune Thorstensen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Singstad

Jeg fant det samme paret i Borgund jeg også, det var derfor jeg kom med mitt spørsmål, slik at jeg ikke gjorde unødig søk i tilfelle du hadde gjort dette selv.

Dette paret bør absolutt sjekkes videre, for det kan jo være en forbindelse til dine.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Thorstensen

I Bygdebok for Eide i Møre og Romsdal bind 3, fra side 189 og utover kan man lese om familien til Lars Reinholtsen og opphavet hans.

 

Han var sønn av Reinholt Kaspersen ca. 1707 på Skiri i Grytten - 03.02.1806 og hans første hustru Berit Larsdtr. De ble gift omlag 1742. Når Lars ble født står det ingenting om  ei heller hvor det ble av Lars og Lisbeth. De ble trolovet 13.11.1774 og gift i Skodje  kirke 12.05.1775.

 

Foreldrene til Lars var omreisende store deler av sitt liv og det var foreldrene til Reinholt Kaspersen også, Kasper og Marit Kristensdtr.

 

Jeg har forløpig ikke funnet mer om kona til Lars, Lisbeth Catrine Alexandersdtr.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Thorstensen

Er det ingen som har noen tanker eller meninger rundt opphavet til Isach navnet knyttet til dette temaet? Når er det først nevnt og i vilken sammenheng? Det kan jo neppe være tatt ut av løse luften.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Singstad

#5

Det var fasinerende og lærerikt å lese historien om Reinholtfolket i Eideboka, man ser virkelig hvor omflakkende og rotløse de var, og uønsket i de fleste bygder. Ellers la jeg merke til at et par av Reinholtsfolket giftet seg med noen med Isak-navn. Det er også henvist til flere artikler i tidskriftet Eide-minne, men disse finner jeg ikke digitalisert.

 

Jeg fant et par «Løse og omstrippende», «omløbende og slette Mennisker» som døper barn i Hordaland, nemlig Daniel Hansen og Kari/Karen Gundersdatter - «som ey skall være ægteviede tilsammen».

  • Kari døpt 1750 i Haus
  • Kari døpt 1752 i Stamnes
  • Daniel døpt 1759 i Hosanger

En Daniel Hansen får sin datter Kari døpt i Skånevik 1749, men uten mors navn er det vanskelig å si om det er samme paret.

De bør hatt flere barn, om vi bare kunne finne dem. Eideboka viser også hvor vanskelig det er å finne barn av reisende døpt, noen fordi de rett og slett ikke er ført i kirkeboka. Tingbøker kan kanskje gi flere svar, da flere av omstreiferne var inne til avhør. I tillegg kan man sjekke tukthus og steder for straffearbeid.

 

 

Det står vel Daniel og ikke Daniele, men det kunne jo ha vært Danielle som ble døpt...

 

Daniel.jpg

Endret av Grete Singstad

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Thorstensen

Takk igjen Grethe.

 

Så vidt jeg kan lese står det Daniel i  kirkeboka.Det eneste jeg reagerer på er avslutningen. Men streken under navnet har ingenting med en evt. siste bokstav å gjøre. Man ser at alle navn har understrekning.

Jeg mener å ha vært borti dette paret i en eller annen sammenheng, men klarer ikke å finne ut hvor eller når. Jeg har dem ikke i databasen min i alle fall.

 

Det finnes jo noen av brukerne her i forumet som har gode kunnskaper om de reisende. Får håpe at noen kan bistå.

 

Her er dåpen i 1759 fra Hosanger i avskriften fra Gamle Digitalarkivet.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp12531750&gardpostnr=605&personpostnr=1330&merk=1330#ovre

Endret av Rune Thorstensen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Thorstensen

Det står forøvrig noe om Reinholts slekten i Eide bygdebok bind 2 fra side 314 og utover også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars E. Øyane

Eg har nettopp oppdaga at du Rune har henta fram ætti til Lars Reinholdtson.  Denne har vore drøfta eit par gongar før i Brukarforum, og eg vil spesielt henta fram denne debatten:

 

https://forum.arkivverket.no/topic/205318-lars-reinholdtson-gift-med-elisabeth-fekk-dotteri-davik-i-nordfjord-i-1776-kven-var-dei-omstreifarar/?tab=comments#comment-1730749

 

Som du ser, trur eg at dotteri Martha Larsdotter kan ha hamna på Urnes i Hafslo, men noko endeleg prov for dette har eg so langt ikkje greidd å finna...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Thorstensen

Hei Lars. Ja, jeg fant den debatten. Nå var det jo ikke Reinholtsfamilien jeg  var på jakt etter egentlig. Det er snarere opphavet til begrepet Isak folket jeg lurer på. Som du jo har sett har jeg ved ulike anledninger kommet bort i de reisende og dermed stadig støtt på dette begrepet.

 

Interessen for Reinholts familien kom seg jo av at Daniele Danielsdtr. Nore (som jeg ikke kjenner opphavet til) var fadder ved en dåp i Davik. Og siden Daniele og Elias samt flere av deres barn var tildels omreisende var jeg interessert i å se om der kunne være en forbindesle mellom Daniele og Lars Reinholtsen eller kona Lisbeth Alexandersdtr.

Så langt kan jeg ikke se noen forbindelse til Lars, og jeg har ikke klart å finne ut noe mer om Lisbeth Cathrine Alexandersdtr. som opplyste at hun var fra Stangvik.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars E. Øyane

Jo meir eg har jobba med desse reisande-ættene på Vestlandet, jo meir ser eg at dei hadde ganske so nært samband med kvarandre, utan at dei måtte vera i nær slekt med kvarandre.  MEN, langt ute var dei nok som regel på eitt eller anna vis del av same ætt, om me berre kunne greidd å fylla dei mange «hòli» i desse ættetavlene...  Samstundes gjev auka forsking av personar som du Rune og fleire andre eit stadig betre bilete av desse ættene, og kanskje ein dag finn me «lykkjelen» til ættesamanhangen...!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Singstad

Jeg prøver meg igjen, Rune. Jeg fant barna til Elias Knudsen og Danielle Danielsdatter i din gamle debatt og tok en kikk på fadderne, noe som ofte er fruktbart. Jeg bet meg merke i en kar da Anna ble døpt i 1782. Han er ført uten bostedsnavn og med det flotte navnet Isaach Danielsen.

 

Nå begynner vi kanskje å nærme oss noe?

 

Jeg fant en reisende med dette navnet og jeg tror jeg har funnet rett mann, for det er ikke mange på samme tid med den navnekombinasjonen å finne på veiene. Det ‘artige’ er jo at hans kone også hadde en far Daniel, men jeg tror det er Isak som er forbindelsen her, siden han var fadder (hvis det er samme mann).

Og så var det jo dette med Isak-navnet da, han kan jo være oppkalt etter en farfar eller morfar.

 

Isak Danielsen og Birte Danielsdatter har jeg funnet med følgende barn:

  1. Anna Maria f. 1783 i Gulen. Far kalt Abelssøn, men det er nok de samme – «et rejsende Ægte-Pare»

  2. Daniel f. 1784 i Davik.

  3. Birthe Maria i 1785 i Askøy

  4. Daniel 1787 i Fana

 

Legger også inn Elias Knudsen og Danielle Danielsdatters barn, døpt i Fjaler:

  1. Jacob f. 1777

  2. Knut f. 1780

  3. Anna f. 1782

  4. Daniel f. 1783

  5. Anders f. 1785.

  6. Anne Berthe f. 1786

 

Navnene Anna og Birte/Berte er sammenfallende hos begge parene og kan tyde på at her har vi med søsken å gjøre.

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kjell Arne Brudvik

Det kan også nevnes at Isaksen-slekten figurerer flere ganger her også: http://slektsarkivet.org/pedigree.php?personID=I60&tree=fosse&parentset=0&display=standard&generations=6 - gjennomgangen av Fosse-slekten har vist mange relasjoner til ulike reisende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jonny Mydland

Benevnelsen Isaks-folket går i alle fall tilbake til Eilert Sund.  Han nevner dem 1865 i Askevold, nr.347: "Hans Olsen -"Geile-Hans"- m. K. Helge Isaksdatter, af Isaks-Familien, der skal stamme fra Dan­mark. 2 Sønner, hvoraf en Husmand, gifte her. En Søn gift m. en Enke af Fanteslægt, der er paa Pleie­stiftelsen for Spedalske". De er nevnt med 3 barn, i klassen "saadanne, som have bosat sig og ophørt at streife".  Helga er datter til Isak Danielsen.  Om det er noe som helst i dette med Danmark er ikke godt å si, men det er jo en interessant tanke? :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood

Dette er vel nevnt før, men legger det for ordens skyld inn her - finner disse barna med foreldre Hans Olsen og Helga Isaksdatter - er dette dine folk?

 

Andreas, 1815 - Førde:

https://media.digitalarkivet.no/view/11406/33

 

Birthe Oline Margrethe, 1817, Førde:

https://media.digitalarkivet.no/view/11406/40

 

Birthe Oline Margrete, 1819, Førde

https://media.digitalarkivet.no/view/11406/46

 

Michael, f. 1820, døpt 1821, Askvoll:

https://media.digitalarkivet.no/view/8597/249

 

Michael/Mekal i 1865? https://digitalarkivet.no/census/person/pf01038263002351

 

Problemet er kanskje at disse personene er født for tidlig i forhold til de personene som nevnes av Eilert Sundt i 1865? 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rigmor Waler
2 timer siden, Grethe Flood skrev:

Dette er vel nevnt før, men legger det for ordens skyld inn her - finner disse barna med foreldre Hans Olsen og Helga Isaksdatter - er dette dine folk?

 

Andreas, 1815 - Førde:

https://media.digitalarkivet.no/view/11406/33

 

Birthe Oline Margrethe, 1817, Førde:

https://media.digitalarkivet.no/view/11406/40

 

Birthe Oline Margrete, 1819, Førde

https://media.digitalarkivet.no/view/11406/46

 

Michael, f. 1820, døpt 1821, Askvoll:

https://media.digitalarkivet.no/view/8597/249

 

Michael/Mekal i 1865? https://digitalarkivet.no/census/person/pf01038263002351

 

Problemet er kanskje at disse personene er født for tidlig i forhold til de personene som nevnes av Eilert Sundt i 1865? 

 

Det stemmer med de barna jeg har oppført av Ole Hansen og Helge/Helga Isaksdatter.

 

Jeg har i tillegg barna:

Ole Rasmus 1812

Førde Sokneprestembete, H/Haa: Ministerialbok nr. A 5, 1803-1821, s. 24
https://media.digitalarkivet.no/view/11406/24

 

Anders 1814

Førde Sokneprestembete, H/Haa: Ministerialbok nr. A 5, 1803-1821, s. 30
https://media.digitalarkivet.no/view/11406/30?indexing=

død 1815

Førde Sokneprestembete, H/Haa: Ministerialbok nr. A 5, 1803-1821, s. 117
https://media.digitalarkivet.no/view/11406/64

 

Helge/Helga Isaksdatter var gift 1.g. 8.august 1803 i Sund kirke, Sund, Hordaland, forlovet 23.juli 1803 med Ole Albertsen/Albrigtsen Karlsøen

Sund sokneprestembete*, Ministerialbok nr. A 8, 1788-1815, s. 51, nr.12

https://media.digitalarkivet.no/view/11691/53

 

Av dette paret har jeg barna:

Martha Berentine døpt 19.mai 1803 Domkirken i Bergen - (Rettet fra Albertine til Berentine)
Domkirken Sokneprestembete, H/Haa/L0004: Ministerialbok nr. A 4, 1763-1820, s. 51

https://media.digitalarkivet.no/view/8636/264

 

Berthe Caroline Margrethe døpt 28.april 1805 Domkirken i Bergen

Domkirken Sokneprestembete, H/Haa/L0004: Ministerialbok nr. A 4, 1763-1820, s. 339-340

https://media.digitalarkivet.no/view/8636/185?indexing=

 

Anna Maria døpt 29.juni 1806  Domkirken i Bergen (moren er ved dåpen feilaktig skrevet som Helga Pedersdatter!)
Domkirken Sokneprestembete, H/Haa/L0004: Ministerialbok nr. A 4, 1763-1820, s. 361-362

https://media.digitalarkivet.no/view/8636/196?indexing=

 

Isach Michael døpt 4.oktober 1811 Kinn, Sogn og Fjordane (Isach Michael ble født etter farens død 21.februar 1811)

Nederst høyre side:
Kinn Sokneprestembete, Ministerialbok nr. A 3, 1785-1821, s. 253
https://media.digitalarkivet.no/view/11533/258

Øverst venstre side:
Kinn Sokneprestembete, Ministerialbok nr. A 3, 1785-1821, s. 254
https://media.digitalarkivet.no/view/11533/259

 

Mvh. og *Smil* fra Rigmor


 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jonny Mydland

Rett folk dette ;-)  Takk for oppdateringer! :-)  1865-innførselen er korrekt.  

Endret av Jonny Mydland

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Thorstensen

Siden Reinholts slekten delvis ble tema i denne debatten prøver jeg å spinne litt videre på den tråden.

Casper Reinholtsen f. ca 1744 ble gift 10.05.1772 på Kvernes i Møre og Romsdal med Gjertrud Catharina Andersdtr. Torenberg(Tornberg) og paret slo seg ned i Stryn/Indvik hvor han i 1801 er nevnt som Faye Fogd.

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f18011447&gardpostnr=70&personpostnr=1383&merk=1383#ovre.

 

Jeg finner ham imidlertid ikke død i databasen over døde i Stryn/Indvik frem til 1815 ei heller i basen som fortsetter i 1816.

Er det noen blant brukerne av dette forumet som vet noe mer om skjebnen til Casper Reinholtsen og kona Gjertrud?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

På Myheritage står Casper Reinholtsen Tonning med dødsår 1801.

Det er vel kanskje et antatt dødsår.

Endret av Ann-Mary Engum

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Thorstensen

Takk Ann-Mary.

 

Ja, det er ikke godt å si. Han var i alle fall i live ved tellingstidspunktet, og jeg troode det var på slutten av året.

 

Kona Gjertrud er trolig identisk med Gjertrud Andreasdtr. 72 år som død på Tonningsøren 03.03.1822. Her er hun vel skrevet som Andreasdtr. mens vi ellers har henne som en Andersdtr.

 

Alderen ved død stemmer i alle fall på Caspers kone med utgangspunkt i 1801 tellingen. Der er hun 51 år.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=gr14471815&gardpostnr=457&personpostnr=457&merk=457#ovre

 

Men jeg finner altså ikke Casper død verken før eller etter 1815.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Når på året ble folketellingene talt opp?

-

År
Dato
Anm.
1801
1.februar 1801
 
1865
Kommunene utgjorde tellingskretsene  – digitalisert en del mangler.
1875
31. desember 1875
Prestegjeldet utgjorde tellingskretsene – delvis digitalisert, DA/RHD og Familysearch
1885
Natt mellom 31.12.1885 og 1. januar 1886
Kun noen byer og ladesteder. Delvis digitalisert
1890
1. januar 1891
Ligger i Riksarkivet, skannet og utlagt på Digitalarkivet. Noe er transkribert.
1900
3. desember 1900
Digitalisert
1910
1. desember 1910
Digitalisert. Den første statlige telling som inneholder fødselsdato (nb! kan ofte være feil!) Mangler: alle sykehus og institusjoner, skipslistene.

http://www.lailanc.no/nar-pa-aret-ble-folketellingene-talt-opp/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Thorstensen

Takk for den Ann- Mary. Da kan han selvsagt ha dødd det året. Men databasene for Indvik/Stryn viser i så fall ingen treff. Da er det enten mangel i kirkeboka eller det har skjedd et annet sted.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.