Gå til innhold
Arkivverket
Jarle Jacobsen

Opplysning fra sjømannsruller Bergen for Karl Emanuel Jacobsen, rulle 9704

Recommended Posts

Jarle Jacobsen
Hei igjen,
spørsmålet gjelder sjømann Karl  Emanuel Jacobsen, født 1892.
Av rullen 9704 fremkommer det at han er oppført med siste tur i mars 1944. Men det kan virke som han hadde flere turer ut fra en kommentar som er  som er datert 12 juni 1944.  Kommentaren står ute til venstre i rullen, og gjelder at han han har fått ny bok, den gamle er utskrevet. Dersom det finnes flere opplysninger om ham, er jeg veldig interessert i disse. Finnes det nyere oppføringer et annet sted? Han skal visstnok ha vært torpedert mere enn den ene gangen jeg har funnet ut av. 
Mvh.
Jarle

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnitaRiise (Statsarkivet Bergen)

Truleg er boka det blir vist til sjøfartsboka som sjømannen sjølv oppbevarte, ikkje protokollen til sjømannskontoret. Om du ser eit par linjer over denne oppføringa er det også utstedt ny bok i 1917. Dessuten blir kommentaren i 1944 avslutta med: "den gamle utskrevet, mannen fått beholde den gamle".

Det er nærliggande å tru at eventuelle nye turar ville bli ført inn i protokollen du lenka til fram til 1948. Då tok ein i bruk sjømannskort. -  Eg har gjort oppslag i sjømannskorta for Bergen utan å finne han der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Hunskaar (Arkivverket)
48 minutter siden, AnitaRiise (Statsarkivet Bergen) skrev:

Det er nærliggande å tru at eventuelle nye turar ville bli ført inn i protokollen du lenka til fram til 1948. Då tok ein i bruk sjømannskort. -  Eg har gjort oppslag i sjømannskorta for Bergen utan å finne han der.

Heller ikke blant hovedkortene i arkivet etter Direktoratet for sjømenn ser det ut til å finnes noe kort for Karl Emanuel Jacobsen, født 5/6-1892.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jarle Jacobsen

OK, takker for hjelpen begge to! Da får jeg gå ut fra at han "gikk i land" mars 1944.

Mvh.

Jarle

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive