Gå til innhold
Arkivverket
Marianne Rønning

Ole Olsen Aabelvold

Recommended Posts

Marianne Rønning

Hei.

Min tipptippoldefar heter Ole Olsen Aabelvold. Han skal i mitt slektstre være født den 1.august 1818 i Vennesla/Øvrebø

https://media.digitalarkivet.no/view/9911/112  fødselsmeldingen. 

Han var gift med Gunvor Olsen født Eilefsdatter hun er født 12.februar 1826 i Vennesla. 

 

Fikk en smartmatch på my heritage med mange av de samme personene, bortsett fra kone og fødested og dødssted. 

https://www.myheritage.no/discovery-hub/274190731/match-compare/I-274190731-1-1500512-I-212541931-1-1500063

 

Han døde 31.desember 1890 i Vennesla. 

https://media.digitalarkivet.no/view/1028/190 Men her står det feil fødselsdato. 

 

Er der samme person, eller bare en tilfeldighet at  det er så mange samme navn?

 

Her er et tidligere innlegg om samme familie. 

Mvh

Marianne Rønning

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Astrid Kaardal Halleraker

Så vidt jeg forstår ditt spørsmål, så vil du forsikre deg om at fødselsdato er riktig.

Hvis du lurer på om det er flere på den tiden med navn Ole Olsen, så sier det seg selv.

 

Da er fremgangsmåten å finne fødestedet, og sjekke at dette gårdsnavnet stemmer med
konfirmasjon og vielse. I dette tilfelle er bostedet det samme ved vielsen. Og alderen
1845-27 år = født 1818.

 

Du kan jo se selv om konfirmasjon finnes og hva bostedet er.
Skal være konfirmert 1818+15=1833 +/- noen år
https://media.digitalarkivet.no/kb/browse

 

Vielse Internett Database

 

Skannet KB for Vest-Agder Øvrebø prestegjeld
SAK, Vennesla sokneprestkontor, Fa/Fac/L0004: Ministerialbok nr. A 4, 1834-1855, s. 352
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20051221010789

 

Her står fødested, alder 27 og farens navn Ole Olsen. Vaksinert 1820.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marianne Rønning

At det er mange som het Ole Olsen på den tiden er jeg klar over. Det var ikke det jeg tenkte på. Forklarte sikkert dårlig, men jeg tenkte på linken fra my heritage. Hvor jeg fikk en smart match, men fødested og dødssted ikke stemmer med mitt og det er en annen kone. Men resten av navnene stemmer. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Leif B. Mathiesen

Hei.

1.Når du lager en overskrift  bør det ikke bare stå ett navn men også sted og årstall. F.eks "Ole Olsen Abelvold f.i Vennesla i 1818."  

Da er det kanskje flere som kan noe om distriktet som svarer.

 

2. Du må være klar over att MyHeritage kan innholde mye feil. Alt man finner der må dokumenteres med  kilder

 

Da Ole Olsen ble født i 1818 het foreldrene Ole Olsen og Gunvor Jensdatter. En må da anta at begge foreldrene da var over 20 år og dermed registrert i FT1801.

I FT1801 for Vennesla finnes det mange Ole Olsen men bare en Gunvor Jensdatter. og hun er i tillegg  er gift med Ole Olsen.

https://digitalarkivet.no/census/person/pf01058334002291

De må være nygifte for det finnes ikke barn i FT1801.

 

Endret av Leif B. Mathiesen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Leif B. Mathiesen

Når jeg søker på FamilieSearch finner jeg bare ett par som matcher Ole Olsen Saven og Gunhild Jensdatter Lien fra  N. Wennesland sogn  (Vennesla).

Trolover 11 apr,/viet 22 mai 1800 (Vennesla lå under Oddernes i 1800)

Vest-Agder fylke, Oddernes i Oddernes, Ministerialbok nr. A 4 (1764-1820), Viede 1801, Side 36
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070530610517
 

Men jeg kan ikke garantere at dett er riktig. Men de må ha hatt flere barn og da er det bare å søke i kikebøkene.

Abelvold var vel bare en adresse. Det stedet han bodde da din tiptipoldefar ble født.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Leif B. Mathiesen

Samme år som foreldrene ble viet ble Maren født 14/9 (øverst på venstre side)

Ett barn fra Saven N(avn). Maren

Foreldre Ole Olsen og Gunvor Jensdatter.

 

I 1803 har Ole og Gunvor flyttet fra Saven til Abelvolden og da blir Ole født (som antagelig døde og derfor ble en nytt barn kalt Ole (din tiptip)

Øverst på høyre side.

Vest-Agder fylke, Vennesla i Øvrebø, Ministerialbok nr. A 2 (1794-1834), Kronologisk liste 1803, Side 38
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070703630437

 

Hvis du er sikker på at det er riktig Ole (din tiptip) som blir født i 1818 så er vel Ole og Gunvor viet i 1800 riktige foreldre?

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marianne Rønning

Tusen takk. Beklager at jeg ikke skrev stedsnavn i tittelen. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×