Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Militære ruller

Recommended Posts

Hei, jeg har ingen erfaring med å lete i militære ruller og er også usikker på hvordan jeg finner frem til rett kompani/avdeling.

Jeg har funnet en inntegnelse som jeg av en eller annen grunn har oversett tidligere. Dette gjelder en jeg har lett etter dødsfallet til - og opphavet til i veldig mange år. Jeg har nok tidligere også etterspurt hjelp når det gjelder denne personen, med da ikke med de opplysningene som denne innførselen muligens kan gi.  I forbindelse med en dåp så står det under foreldrene No. 52 Arøe - noe som for meg gir tanker om noe militært. 3. nederst på venstre side på denne linken blir Ole døpt med foreldre Hans Olsen og Marie Larsdatter. Dette er i Ringsaker i 1812. En eller annen gang etter dette dør Hans, men flere års leting har ikke gitt noe svar om hvor eller når. Men det blir bekreftet når Maria gifter seg opp igjen i 1823 som enke, og når Ole konfirmerer seg i 1829.Her er lenke til Oles dåp: https://media.digitalarkivet.no/kb20070512960074

mvh

Stein

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/217237-milit%C3%A6re-ruller/
Del på andre sider

1 time siden, Richard Johan Natvig skrev:

ser at det berre er ved gutteborn at det stå eit nr., men det var då i så fall utruleg tidleg innrullering?

Det skulle føres stamruller over alle menn i kompanidistriktene. Derfor rapportere prestene inn fødte gutter i legdene, og dette ser vi ofte spor av i dåpslistene i kirkebøkene. På denne måten ble alle menn innrullert, men det var ikke dermed sagt at de ble utskrevet til soldattjeneste. Se lokalhistoriewiki.no.

• Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.