Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Hei,

Jeg er på jakt etter noen ulike kilder som jeg håper dere kunne hjelpe meg med å identifisere slik at jeg kan låne dem på bibliotekets lesesal (eller evt. finne dem digitalt om de eksisterer i digitalarkivet):

• Den første kilden gjelder en straffesak hvor dom skal ha blitt avsagt i Stiftsoverretten i Christiania 1. september 1845.

• Den andre kilden gjelder samme straffesak, hvor dom skal ha blitt avsagt 27. juni 1845 i Underretten i Aker? (fremgår at den ble avsagt av konsituert sorenskriver i Aker).

• I tillegg er jeg interessert i å prøve å finne opplysninger om en skillsmisse som antakelig hadde sammenheng med ovennevnte straffesak, og som fant sted mellom 1845-1848 (en dato som jeg har funnet som angår skillsmissen (skillsmissebrev?) er 16. juni 1848) i Aker/Christiania. Jeg har fått tips om at amtmannens arkiver (ved bevilling) eller rettsarkivene (ved dom) er riktige arkiver å lete i, men aner ikke hva jeg skal be om til lesesalen...

Håper dere kan hjelpe meg.

Stiftsoverrettens katalog  
Aker sorenskriveri katalog  
Skilsmissebevillinger eller avgjørelse i domstoler om skilsmisse kan være litt utfordrende å finne i den perioden det dreier seg om her – ikke minst der domstolene avgjorde. Se generelt

Arkiv etter amt kan i noen tilfelle også gi nyttige spor - avhengig av hva som var bakgrunnen for skilsmissen. Men det kan bli mye leting med utgangspunkt i journaler. Akershus amt katalog  - Kristiania stiftamt katalog 

Amtsarkivene kan også inneholde opplysninger om eventuell bidragssak etter skilsmissen. 

Vennlig hilsen Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.