Gå til innhold
Arkivverket
Carsten Anker

Spørsmål om identifisering av kilder

Recommended Posts

Carsten Anker

Hei,

Jeg er på jakt etter noen ulike kilder som jeg håper dere kunne hjelpe meg med å identifisere slik at jeg kan låne dem på bibliotekets lesesal (eller evt. finne dem digitalt om de eksisterer i digitalarkivet):

• Den første kilden gjelder en straffesak hvor dom skal ha blitt avsagt i Stiftsoverretten i Christiania 1. september 1845.

• Den andre kilden gjelder samme straffesak, hvor dom skal ha blitt avsagt 27. juni 1845 i Underretten i Aker? (fremgår at den ble avsagt av konsituert sorenskriver i Aker).

• I tillegg er jeg interessert i å prøve å finne opplysninger om en skillsmisse som antakelig hadde sammenheng med ovennevnte straffesak, og som fant sted mellom 1845-1848 (en dato som jeg har funnet som angår skillsmissen (skillsmissebrev?) er 16. juni 1848) i Aker/Christiania. Jeg har fått tips om at amtmannens arkiver (ved bevilling) eller rettsarkivene (ved dom) er riktige arkiver å lete i, men aner ikke hva jeg skal be om til lesesalen...

Håper dere kan hjelpe meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Odd Halvorsen

Stiftsoverrettens katalog  
Aker sorenskriveri katalog  
Skilsmissebevillinger eller avgjørelse i domstoler om skilsmisse kan være litt utfordrende å finne i den perioden det dreier seg om her – ikke minst der domstolene avgjorde. Se generelt

Arkiv etter amt kan i noen tilfelle også gi nyttige spor - avhengig av hva som var bakgrunnen for skilsmissen. Men det kan bli mye leting med utgangspunkt i journaler. Akershus amt katalog  - Kristiania stiftamt katalog 

Amtsarkivene kan også inneholde opplysninger om eventuell bidragssak etter skilsmissen. 

Vennlig hilsen Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive