Gå til innhold
Arkivverket

Gamle lenker


Vegar Næss
 Del

Recommended Posts

Jeg har dokumentert diverse ting i mine slektsarkiver med lenker til f.eks. folketellinger.  Eksempel :

 

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f10528&gardpostnr=138&personpostnr=2861&merk=2861#ovre

som skal vise at Anne Danielsdatter er 46 år gammel ved folketellingen i 1801.

Disse lenkene eksisterer ikke lenger, er det noe triks for å konvertere dem ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, generelt ikke. Lenkene til søkbart arkivmateriale i "Gamle Digitalarkivet" har aldri vært permanente. De endret seg en rekke ganger allerede på 2000-tallet.

 

Men hvis du skriver "Anne Danielsdatter 1755" i det hvite søkefeltet på Digitalarkivets forside, tror jeg det øverste treffet er "din" Anne Danielsdatter: https://digitalarkivet.no/census/person/pf01058260002999

 

Det er dog et par triks, hvis du ser på lenka di:

  • filnamn=f10528 betyr FT1801 (f1) for kommune 0528. 0528 er Østre Toten kommune, men for FT1801 (da kommuner ikke fantes) representerer 0528 Toten prestegjeld.
  • gardpostnr=138 betyr gård nr. 138 i folketellinga. Dette kan ha endret seg ved oppdatering av dataene, men i dette tilfellet stemmer det fortsatt (0138 Hveem Vestre, jf. lenke over.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Vegar Næss skrev:

Håper ikke disse blir endret igjen !

 

pf01058260002999 er permanent ID for denne personposten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

 

Det vil ofte fungere, men det kan avhenge av når lenka er lagret første gang. Er den lagret tidlig på 2000-tallet, er det stor sannsynlighet for at dataene ble oppdatert i løpet av GDA-perioden.

 

Før eller siden vil GDA bli lagt ned for godt, så det kan være greit å kjenne til mulighetene for å "konvertere" slike gamle lenker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.