Gå til innhold
Arkivverket

Kan vi få tilbake en tidsramme for visning av sist utlagte arkiver?


Olaf Larsen
 Del

Recommended Posts

Det var tidligere en begrensning på hva man ønsket vist av siste utlagte skannede materialer med hensyn til tidsperioden for publisering; siste 7 dager, 14 dager, måned, o.s.v.. Det var veldig praktisk om man ønsket å følge med, uten å få dumpet ned alt for mye materiale.

 

Jeg nevnte også ved en anledning tidligere, at knappen med 'Ekskluder fullstendig sperrede kilder' ikke virket. Jeg tror dere bør se over hvilken definisjon dere opererer med, for den knappen virker fortsatt ikke for oss vanlige ikke-profesjonelle brukere; utallige sider med lister over sperrret materiale fra Sentralpasskontoret er veldig uinteressant for de aller fleste...

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det sånn at listen med siste publiserte er kronologisk listet. Videre er også listen paginert med 50 treff pr. side. Dato vises også. Å begrense trefflisten på et visst antall dager har derfor ingen hensikt. Det vil bare redusere antall pagineringer.

 

 'Ekskluder fullstendig sperrede kilder'  er definert ved at hele kilden er tildelt en tilgangsgruppe. Dette er i motsetning til andre kilder hvor enkeltsider er sperret. Når det er sperrede enkeltsider kan det være at alle sidene er sperret eller en. For mange kilder er registrene åpne, mens innholdet er sperret. Det blir dermed umulig å sette en grense for hva som skal ekskluderes eller ikke. La oss si at du har en kirkebok som dekker 30 år. Hvis den går fra 1927 til 1957 vil du vel likevel ha informasjon om at denne er tilgjengelig? For du kan jo studere de første årene. Men du kan velge ut hvilke kategorier du er interessert i.

 

Du må videre huske på at det er flere brukergrupper en slektsgranskere som bruker Digitalarkivet. Vi lager ikke en løsning for tilfredsstille "de fleste", men for å dekke konkrete behov.(Dermed sier jeg ikke at vi ikke skal ha fokus på å lage gode løsninger for "de fleste" også, men "de fleste" må forstå at det er andre behov som også må dekkes).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Espen Tønnessen skrev:

Nå er det sånn at listen med siste publiserte er kronologisk listet. Videre er også listen paginert med 50 treff pr. side. Dato vises også. Å begrense trefflisten på et visst antall dager har derfor ingen hensikt. Det vil bare redusere antall pagineringer.

 

Finnes det da en mulighet for å vise kun treff etter en valgt dato?

 

15 timer siden, Espen Tønnessen skrev:

 'Ekskluder fullstendig sperrede kilder'  er definert ved at hele kilden er tildelt en tilgangsgruppe. Dette er i motsetning til andre kilder hvor enkeltsider er sperret.

 

Jeg er logget inn som vanlig bruker, men jeg antar at de som tilhører en tilgangsgruppe har egne innloggingsparametre av forskjellig grad, alt etter hvor dyp tilgang de skal ha.. Kan de sidene som er lukket for vanlige brukere i sin helhet, bli omfattet av en knapp med f.eks. Ekskluder visning av materiale uten tilgang?

 

Endret av Olaf Larsen
trykkleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ein treng ein knapp som heiter "ekskluder delvis sperrede kilder"? Eg er elles heilt einig i det som Espen skriv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med henvisning til betegnelsen Siste utlagte, så er litt av vitsen for meg å følge med på hva som slippes av nytt materiale. Hvis materialet ikke kan listes på dato, så vil jo listen i løpet av noen år omfatte halve digitalarkivet, og da er jo betegnelsen Siste utlagte nokså utvannet!

Jeg har regelmessig brukt den gamle versjonen for å få en pekepinn om det er lagt ut noe interessant nytt materiale jeg kan søke i. Det er bredden i utvalget som har vært det primære for meg, spesifikke kategorier kommer evt. som en følge av den oversikten.

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg står publiseringsdatoen til høgre. Når lista byrjar med sist utlagde er det vel berre å bla seg så langt bakover i tid som ein ynskjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.